Synas med sökoptimering på Google – gör så här
Du kan få din hemsida att synas högt på Google utan att det kostar något, men då måste du förtjäna att synas. Det kallas SEO som står för Search Engine Optimization och på svenska blir det sökmotoroptimering eller det kortare sökoptimering. Det kräver en hel del arbete. Här bjuder vi på en guide till hur du kommer högt på Google – gratis.
Tre tips för att synas på Google
Arbeta med sökmotoroptimering, SEO, genom att:
– Ha bra innehåll med tydliga rubriker.
– Se till att varje sida har en huvudrubrik och endast en.
– Skriv en lockande titel, som syns som rubrik i Googles sökresultat.
Annonsera genom Google Ads.
Använd dig av gratisverktyget Google Business Profile.
I det här blogginlägget fokuserar vi på att synas på Google genom SEO.
Hur gör man för att synas på Google?
Det finns två huvudsakliga sätt att synas på Google. Det är antingen genom det organiska sökresultet som kallas SEO eller genom betalda annonser via Google Ads. Båda metoderna för att synas och dra besökare till hemsidan kan vara oerhört lönsamma, om du gör på rätt sätt.
Synas högt på Google genom SEO kräver bra innehåll
För att förtjäna att synas högt på Google genom SEO behöver du skapa bra innehåll som besökare har nytta av. Det finns inga genvägar eller magiska trollstavar, du behöver anpassa innehållet på din hemsida och matcha vad människor söker efter. Besvara frågor som ställs och dela med dig av din kunskap.
Hastighet viktigt för SEO
En snabb och mobilvänlig webbplats är avgörande för SEO – Google prioriterar hemsidor som laddar snabbt och fungerar smidigt på alla enheter.
Teknisk SEO är grundläggande för synlighet. Optimera sidstrukturen och förkorta laddningstiden för att förbättra användarupplevelsen och öka sidans rankning.
Gratis verktyg för att synas på Google
Många SEO-verktyg, för att ta fram ord och fraser att sökoptimera för, är gratis och det enda du behöver investera är din tid. Eller ta hjälp av en SEO-byrå som jobbar med sökoptimering på heltid.
Synas högt på Google genom annonser kräver pengar
Annonsering på Google kräver inte lika mycket innehåll som sidor skapade för SEO, men det kräver att du är villig att betala löpande för annonserna. Google Ads betalningsmodell går ut på att det kostar x kr för varje klick en annons får. Kostnaden bestäms bland annat utifrån konkurrens och annonsens relevans.
Gör det själv eller låt oss få dig att synas högt
Om du värderar du din tid högt och vill ha ett bra resultat är en rekommendation att du tar hjälp av någon, till exempel oss på Raqs. Då kostar det en slant, men vi är så klart övertygade om att det är värt det och att du kommer få tillbaka din investerade peng i form av fler besökare till hemsidan och fler kunder till företaget. Vill du ändå försöka själv så fortsätt att läsa!
Ring oss så hjälper vi dig att synas högt på Google
Ring Raqs och prata synlighet på Google, eller boka en gratis rådgivning för att få tips och råd för din hemsida.
En bra grund för hemsidan
Först och främst behöver du ha en hemsida som är byggd på rätt sätt. Det är något du kan kontrollera, bland annat genom gratisverktyget SEOquake som finns som tillägg till Chrome. Du ska också kontrollera att din sida har:
robots.txt
sitemap
ett språk inställt för hemsidan
ett konto i Google Analytics kopplat till sidan
Inkluderat i korrekt byggd hemsida
Om någon har hjälpt dig bygga hemsidan ska detta vara inkluderat i leveransen av hemsidan. Det är inget som någon ska ta mer betalt för, eftersom det ingår i grunden till en korrekt byggd hemsida. Se även grunderna i SEO för att fördjupa dig i ämnet.
Få din hemsida att synas vid sökningar
Om du precis lanserat en hemsida och vill att den ska synas på Google behöver du berätta för Google att hemsidan finns. Det gör du i Google Search Console. Search Console är det enda verktyget som du kan kommunicera med Google från och är det i särklass absolut viktigaste verktyget om du vill synas på Google.
Steg för steg för att din hemsida ska synas på Google:
Berätta för Google att hemsidan finns i Google Search Console
Skriv optimerade texter som människor söker efter
Jobba med länkar från andra hemsidor som pekar mot dig.
Upprepa steg två och tre och vänta.
Med Google Search Console kan du bland annat:
Få information om hur din hemsida mår
Få reda på hur människor söker efter dina tjänster
Hitta länkarna som pekar mot din sida
Hitta information om vilka länder människor söker efter din hemsida från
När du bett Google att indexera din hemsida behöver du vänta några dagar innan den indexeras och du kan börja samla data. Om du fortfarande inte fått upp din sida på Google inom en vecka kan du ringa oss så tittar vi på sidan och hittar varför den inte syns.
Helpful content update - viktigt från Google
Googles Helpful Content Update som kom 2023 och fortsatte in på 2024 fokuserar på att främja innehåll som är till för användarna snarare än för sökmotorer. Denna uppdatering prioriterar sidor som levererar praktiskt värde, expertkunskap och som uppfyller användarens avsikt effektivt. Google minskar samtidigt synligheten för sidor med innehåll som känns generiskt, överoptimerat för sökord, eller producerat enbart för SEO-ändamål. För hemsideägare innebär detta en tydlig signal att fokusera på användarvänligt, pålitligt innehåll som adresserar läsarnas faktiska behov och intressen
När ska din hemsida synas på Google?
När du har kontrollerat att din sida är korrekt byggd måste du fundera på när du vill att din sida ska synas på Google.
Svaret är att du så klart vill att din sida ska synas högt på Google när personer söker efter produkter och tjänster som du erbjuder, alltså när det är relevant för dig att synas. Du behöver ta fram ord och fraser som är viktiga och relevanta för dig.
För att ranka högt på Google behöver ditt innehåll vara både relevant för dina användare och engagerande, så att det ger värde och behåller läsarnas uppmärksamhet.
Relevanta sökfraser som människor använder
Därefter behöver du kolla att det finns tillräcklig sökmängd på orden eller fraserna du har valt för att det ska vara värt att arbeta med dem. Du vill också kontrollera att det finns en chans att komma högt på dessa sökord och fraser. Hur många andra arbetar med just de orden och hur bra har de arbetat med sökoptimering?
Hård konkurrens om sökorden du vill synas på?
Är det stor konkurrens och många som har genomfört ett gediget sökoptimeringsarbete kan det vara värt att försöka hitta alternativ till sökorden och fraserna eller göra dem lite smalare för att lättare komma på förstasidan i Googles sökresultat. Att synas handlar om att prioritera vilka sökord som är viktiga för dig och lägga krut på dem.
Hur många sökord per sida?
Integrera sökord naturligt i ditt innehåll. Fokusera på relevanta termer utan att fylla texten med nyckelord, eftersom Google kan straffa överdriven sökordsanvändning.
Tips: Testa verktyget ubersuggest från Google-gurun Neil Patel för att se sökvolym och svårighetsgrad på dina sökfraser.
Varför ska du synas högt på Google?
Det kan tyckas vara en dum fråga, du vill antagligen ha fler besökare till din sida för att ha en större chans att göra dem till kunder. Men frågan är på vilket sätt du gör dem till kunder? Vad vill du att de ska göra när de kommer in på din hemsida? Vill du att de ska ringa dig, kontakta dig via ett formulär eller genomföra ett köp direkt på sidan?
Att hamna högt på Google 2024 genom sökoptimering
Vi har skrivit en hel guide som är anpassad för att synas på Google 2024. I guiden tar vi upp vilka alternativ som finns för att synas på Google, betalt, organiskt och i det lokala söket på Google Maps.
Läs vår kompletta guide om att hamna högt på Google.
Detta är viktigt för hur sidan du har sökoptimerat ska utformas. Det handlar ju inte bara om att synas högt på Google, utan också om att förvalta den position du jobbar dig upp till.
Synas i toppen på Google – det praktiska
När hemsidan är i gott skick och du valt ord eller fraser du vill jobba med är det dags att sätta igång med en så kallad landningssida. Landningssidan är en specifik sida på sajten vars hela poäng och fokus är att vara bra utformad för just det sökord eller den sökfras du valt att jobba med på den specifika sidan.
Det är viktigt att du bara jobbar med ett ord eller en sökfras per sida. Det är inte en bra idé att jobba med flera ord eller fraser på en och samma sida – då är det bättre att göra flera olika landningssidor.
Etta på Google med sökoptimering
Att vara etta på Google är inte svårt om du väljer sökfraser som ingen optimerat för. Tänk på detta när du vill hamna etta på Google när det finns konkurrens.
Fokusera på sökord med hög sökvolym och låg konkurrens.
Fundera över om du vill vara etta med annonser eller organiska träffar.
Optimera för att ranka etta med en featured snippet.
Vad har de som är etta idag gjort för att hamna där?
Vill du däremot komma etta på Google på sådant som många söker efter och där konkurrensen är hård krävs det mer jobb. Välj sökfraser som du har chans att ranka högt på och där det fortfarande finns bra affärer att göra.
Börja med en SEO-analys för att synas högt
Vill du jobba med sökoptimering själv kan du starta med en SEO-analys av din hemsida. Då får du en bra grund som beskriver var ni står idag och hur ni kan jobba vidare med SEO. Antingen genom att göra det själva eller att vi som SEO-byrå hjälper er.
Kostnaden som du investerar i sökoptimering på Google kommer återbetala sig mångfalt om du gör det rätt från början. Säkerställ att du får en bra grund för att sedan fortsätta bygga vidare på din sida och uppdatera den för att fortsätta påverka rankingen positivt.
Snabbare sätt till toppen
Självklart kan du betala dig hela vägen upp till toppen av Googles resultat. Det är ofta ett effektivt sätt att få kunder snabbt. Då pratar vi Google Ads, alltså betalda annonser i topp på sökfältet. Se vår Checklista för Google Ads om du vill göra det gratis. Eller så går du en av våra SEO-kurser och lär dig optimera hemsidan som ett proffs.
Vad kostar SEO?
Det kostar inget att jobba med SEO på Google. Det du investerar är din tid. Vill du ha vår hjälp så erbjuder vi alltid kostnadseffektiva lösningar för företag som vill syns med sökoptimering. Google vill visa relevant innehåll till sina besökare och kan du vara mest relevant kommer Google lyfta upp dig till toppen. Våra priser börjar från några tusen för ett engångsjobb eller från 8000:- per månad för löpande SEO varje månad. Kostnaden är beroende på dina krav och omfattningen av arbetet.
Vad kostar det att synas på Google genom annonser?
Kostnaden för att synas på Google bestäms av ett gäng olika faktorer. Det handlar bland annat om hur många som vill synas på dina sökfraser, vilken bransch du är i och hur mycket varje kund är värd för er. På Google Ads kan man få betala allt mellan 5 kr per klick upp till 200 kr för de mest konkurrensutsatta sökningarna.
Det som du ska fråga dig är hur mycket värde du får ut av Google per satsad krona. Då försvinner kostnaden i nya intäkter. Det fina med att enbart betala per klick är att du betalar bara när någon är intresserad av era tjänster.
Skapa konto i Google Business Profile
Har du ett företag och vill synas på Google bör du starta Google Business Profile, det är gratis. Då syns företaget på Google maps vid sökningar direkt kopplade till ditt företag och i lokala sökningar. En väloptimerad Google My Business-profil stärker din synlighet lokalt – håll den uppdaterad med korrekt information, bilder och recensioner för bästa resultat.
Vanliga frågor om att synas högt på Google
-
Regelbundna uppdateringar rekommenderas för att hålla din webbplats relevant och rankad högt. Att lägga till nya artiklar, blogginlägg eller uppdatera befintliga sidor kan ge positiva signaler till Google.
-
Vanliga misstag inkluderar överanvändning av nyckelord, ignorerande av mobilanpassning, och att inte ha en snabb laddande webbplats. Det är viktigt att skapa en användarvänlig och tekniskt väloptimerad webbplats.
-
Ja, genom att jobba smart med SEO och innehållsskapande kan du förbättra din organiska sökplacering utan att använda betalda annonser.
-
Använd verktyg som Google Analytics och Google Search Console för att spåra trafik, konverteringsfrekvenser, och andra nyckelindikatorer som kan ge insikt om din SEO-strategis effektivitet.
-
Ja, lokala företag bör fokusera på lokal SEO, vilket innebär att optimera sin närvaro för geografiskt specifika sökningar och se till att dins företagsinformation är korrekt på tjänster som Google Business Profile.