Hjälp med SEO, Google sökoptimering
Google sökoptimering och marknadsföring
Genom att använda Google för sökoptimering och marknadsföring kan du fånga upp kunder i precis det ögonblicket de är på jakt efter dina produkter och tjänster. 97 procent av alla svenskar googlar, det betyder att nästan alla använder kanalen, och 61 procent använder Google dagligen. Ska du lägga pengar på marknadsföring är det därför på Google du ska lägga dem. Ta hjälp med din SEO och bli lönsam med sökoptimeringen.
Vad är marknadsföring på Google?
Marknadsföring på Google kan betyda olika saker. Den direkta marknadsföringen är annonser, som precis som vilken annons som helst är något man betalar för. Det betyder att du skriver en annons och betalar sedan för att den ska synas på Google när en person söker efter de sökord och sökfraser som du har valt att betala för. Så länge du betalar för annonserna så kommer du att fortsätta att synas på de ord och fraser du betalar för. Kostnaden kan variera beroende på hur många andra som vill synas i resultatet för just de ord och fraser som är viktiga för dig och ditt företag. Kostnaden beror också på hur bra din sida är, och hur väl de synkar med de ord och fraser du vill betalar för.
Annonsering genom Google Ads kan också resultera i att dina annonser syns på andra plattformar än Google, men vi fokuserar på Googles sökresultat just nu.
Vad betyder SEO?
SEO står för Search Engine Optimization och betyder kort och gott sökoptimering. Då är det främst sökoptimering på Google som vi talar om.
Marknadsföring i form av sökoptimering / SEO
Marknadsföring på Google kan också vara i form av sökoptimering. Det är en mer långsiktigt marknadsföring som är lite svårare att styra över. Ofta kan man höra folk prata om det organiska sökresultatet och det betalda sökresultatet. Det betalda resultatet är annonseringen som man betalar för och det organiska är det som kommer sig av att Google anser att man har en bra sida för sökningen som görs. Bakom att ha en sida som anses vara ett bra resultat för en fråga, ett sökord eller en sökfras ligger dock oftast mycket arbete. Så det är inget slumpartat som bara händer.
Sökoptimering är ett arbete man gör både på sidan och utanför sidan, on-page och off-page. Det arbete man gör på sidan kallas on-page.
On-page faktorer för SEO
Skapar relevanta rubriker
Skriv bra och intressant innehåll anpassat efter hur människor söker
Ha bilder med rätt sökord
Skriva titlar till sidorna
Har de tekniska delarna på sidan som krävs
Ladda hemsidan snabbt, säkert och mobilvänligt
Off-page faktorer
Off page, alltså det som påverkar hemsidan men som ligger utanför den egna hemsidan, är länkar. Din sida gynnas i sökresultatet om den anses vara så trovärdig och bra att andra sidor länkar till den. Men det är inte vilka sidor som helst som ska länka till dig, det ska vara bra sidor. Inlänkningar från icke trovärdiga sidor eller sidor som bara fungerar som länkbibliotek kan rentav vara skadliga för din sida. Så det gäller att hålla koll på vilka länkar som hänvisar till din sida.
Gästblogga, skapa artiklar om ert företag eller gör något nytt och intressant är sätt att få externa sidor att länka till er.
Få grunderna för SEO till din hemsida
Grunderna i SEO, eller sökoptimering på Google är arbetet med att optimera en hemsida så att Google finner den relevant och pålitlig. Om du vill få fler som söker på Google att hitta till din säljande hemsida men inte har möjlighet att lägga oerhörda mängder tid eller pengar på att attrahera besökare finns det några grunder som du bör lägga ditt krut på. Antingen gör du det själv eller så tar du hjälp med SEO. Oftast är en kombo av båda att rekommendera.
Du ska dock inte SEO-anpassa dina sidor för Googles skull utan du ska ha dina besökares bästa i åtanke. Om besökarna gillar vad de får kommer Google att gilla vad du levererar. Sedan finns det självklart en teknisk aspekt i arbetet som kommer få Google att gilla dina hemsidor lite extra.
Dela upp texterna på hemsidan – Sökoptimering handlar om att ranka högt på mycket
Google älskar när man gör det extra tydligt vad en sida handlar om. Erbjuder du många olika tjänster ska du ha en undersida per tjänst du erbjuder. Håll dina sidor runt 400-600 ord för att både läsare och sökmotor ska snappa upp vad du vill förmedla.
Har du ett blogginlägg eller en faktasida som är längre än 2000 ord bör du överväga att dela upp den i två delar. Dock så ska du lägga krut på SEO-fraser som är extra relevanta för dig och sikta på att ha över 1000 ord på dessa.
Hur många sidor är 1000 ord?
Det finns långa ord och det finns korta ord men i genomsnitt så är 1000 ord ungefär 1,5 A4 sidor om du skriver i teckensnitt 12. Sedan tillkommer bilder, bildtexter och annat som fyller ut en sida så att du kan komma upp till kanske 3 st A4.
Sätt en tydlig rubrik – Google vill att du är tydlig
H1:an är den rubriken som berättar vad en sida handlar om. Se till att den sökfras du vill synas på finns i rubriken och säkerställ att varje sida har max en H1:a. För att dela upp texterna kan du använda dig av rubrik H2 upp till H6. Använd olika varianter eller synonymer av din sökfras på de olika rubrikerna. Ta Googles sökordsplanerare till hjälp för att hitta en optimal rubrik baserat på vad människor söker efter. Läs om fler mjukvaror vi rekommenderar.
Vi på Raqs SEO-byrå rankar högst på söktermen “Ny hemsida”.
Beskrivande titel – Syns i sökresultatet på Google
Titeln är vad som syns överst i Googles sökresultat som rubrik. Det är det första en besökare ser och är ofta den avgörande faktorn om sökaren väljer att klicka in hos dig eller någon annan. Ju fler som klickar in hos dig när de ser din sida desto högre kommer du att hamna i sökresultatet över tid.
Mobilt först – Människor vill ha hjälp på språng
Majoriteten av söken på Google sker numera från telefonen. Se till att alla dina sidor är optimerade för och ser bra ut från mobilen. Man ska kunna komma åt alla knappar och menyer. Sedan ska telefonnummer och mejladresser vara klickbara och tydliga. Tänk även på att det inte ska vara för många klick innan Call To Action.
Säkerhet och hastighet - Googlare har inget tålamod
Om det tar längre tid än 3 sekunder att ladda din sida kommer du garanterat förlora många besökares tålamod. Säkerställ att du inte tappar viktiga kunder enbart på grund av att de tröttnat på att vänta.
En av sakerna som klättrat i värde som rankingfaktor är säkerheten på hemsidan. Det enda du behöver säkerställa är att du har ett Https certifikat installerat.
Är det allt som krävs för en lyckad sökoptimering på min hemsida?
Det finns ytterligare ett hundratal faktorer som Google tittar på men håller du dig till ovanstående och följer tipsen i den optimala landningssidan har du kommit en bra bit på vägen till att bli sökmotorernas förstahandsval. Eller så hjälper vi dig så att du kan fokusera på det du är bra på.
Google släppte för några år sedan en handbok i grunderna för SEO för dig som verkligen vill djupdyka i ämnet.
Googles egna rekommendationer för SEO
Google är väldigt tydliga med att man ska ta hjälp av företag som är transparenta och jobbar med ärliga avsikter när det kommer till SEO. Bland annat ger de följande tips.
Du kan förmodligen göra mycket själv på din hemsida
Intervjua sökmotoroptimeraren som du tänker anlita
Kontrollera referenser
Säkerställ att företaget följer Googles SEO-riktlinjer
Självklart står vi bakom Googles rekommendationer och kommer alltid redovisa det vi gör öppet och utan fördröjningar.
Läs själv vad Google skriver du ska tänka på när du ska ta hjälp av en SEO-konsult.
Hjälp Google förstå din SEO
SEO handlar först och främst om att din hemsida ska vara enkel att använda och relevant för de som besöker den. Dessutom ska den laddas snabbt, fungera i mobilen och vara säker. Ganska basic faktorer som Google uppskattar och kommer ranka upp dig med. Om sökspindlarna inte kan läsa din hemsida är det ingen anledning att fortsätta bygga på den så du behöver säkerställa att informationen är läsbar till att börja med.
Ta hjälp med SEO eller optimera själv?
Sökoptimeringen är inte något quickfix utan det är viktigt att din hemsida har en bra grund att stå på för att du ska kunna ranka högt. Mycket av informationen är gratis och det finns oändligt med informationssidor och utbildningar på alla nivåer. Vår erfarenhet visar att de som lyckas ranka högst är de som först tar hjälp och sedan är aktiva själva med innehåll på sin hemsida.
Då vet man att grunderna sitter och man kan fortsätta optimera för nya fraser själv. Då Googles algoritmer ändras ständigt kan det vara en utmaning att hålla koll själv så en knuff i rätt riktning räcker ofta långt.
Är texter och innehåll det viktigaste för SEO?
Det korta svaret, Ja.
Google vill ge ett bra svar på sökarens fråga genom att visa upp en relevant hemsida som har svaret. Har du inga texter på din hemsida kommer Google således inte ha något att visa för den som söker.
Att ta hjälp med SEO lönar sig i princip varje gång.
Grunderna i Google SEO förändras ständigt
Under 2019 gjorde Google hundratals uppdateringar i sin algoritm. Det ställer höga krav på att hålla sig uppdaterad inom området sökoptimering. De flesta av de ändringarna är småjusteringar men ibland kommer det nya banbrytande ändringar som det är viktigt att hålla koll på.
En sådan ändring var ändringen från desktop first till mobile first och hastighetsuppdateringen. Det man behöver fokusera på är att man ska försöka uppfylla syftet med sökintentionen och inte bara försöka ranka högt. En självklarhet kanske men inte alltid så lätt.
Ring oss så hjälper vi dig med SEO i Stockholm och övriga Sverige!
Ta hjälp av en SEO-byrå
Vi på Raqs SEO-byrå arbetar med Google sökoptimering och marknadsföring. Vi vet vad som krävs för att synas på nätet. Vi kan hjälpa dig med analyser, strategier och praktiskt utförande.
Hör av dig till oss idag för att ranka högre imorgon. Välkommen!
Utan hjälp kan SEO verka rörigt - men det är ingen raketforskning