Sökoptimera hemsidan – optimera rätt från början
Utforska grunderna i sökmotoroptimering med Raqs SEO-byrås guide. Lär dig hur du effektivt kan optimera din hemsida för att ranka högt på Google och locka rätt målgrupp.
Sammanfattning av artikeln om sökoptimering av hemsidan
Sökoptimering är en kontinuerlig process som innebär att anpassa din hemsida för att synas högre i sökmotorers resultat.
Börja med att analysera din målgrupp och konkurrenter för att förstå hur du ska positionera din hemsida.
Genomför en sökordsanalys för att identifiera vilka termer din målgrupp använder när de söker efter dina tjänster eller produkter.
Optimering av innehåll inkluderar användning av metataggar, rubriker och alt-texter för bilder.
Bygg länkar från relevanta och trovärdiga källor för att förbättra din hemsidas auktoritet och synlighet.
Skapa sökoptimerade landningssidor för specifika sökfraser för att dra trafik till din hemsida.
Kontinuerlig mätning och utvärdering av din SEO-strategi är avgörande för långsiktig framgång.
Sökoptimering kan vara den mest lönsamma marknadsföringsåtgärden som du utför på din hemsida. Säkerställ att din hemsida är relevant för människor som söker efter dina tjänster och för Google som ska visa upp sidan. Ta hjälp av våra experter på sökoptimering eller läs nedan guide för att lära dig optimera själv.
Vad är sökoptimering?
SEO eller sökoptimering är ett samlingsnamn för en rad tekniker och metoder du gör för att sökoptimera hemsidan. Det gör att hemsidan får en större chans att synas när folk söker efter specifika saker i olika sökmotorer och då främst Google. Det står kort och gott på engelska för ‘’Search Engine Optimization’’ vilket översätts på svenska till sökmotoroptimering eller sökoptimering.
Man optimerar alltså sin hemsida för att den ska dyka upp bland de högsta resultaten i till exempel Google, Yahoo eller Bing - vilka är de vanligaste sökmotorerna på Internet idag.
Målet med sökoptimering på Google
Ditt ultimata mål när du jobbar med sökmotoroptimering är som tidigare nämnt att försöka ligga på topp i sökresultaten. Det leder till att fler människor, företag och potentiella kunder kommer kunna hitta och klicka sig in på din hemsida. Du vill å ena sidan så klart generera mer trafik till hemsidan, men det är även viktigt att du optimerar sidan för rätt målgrupp. Att sökmotoroptimera sin hemsida är inte en engångsprocess, utan du måste konstant testa nya metoder, underhålla och prova dig fram för att se vad som funkar bäst för dig och din sida.
Här har vi samlat några tips på vad du ska tänka på när du ger dig in i SEO-världen och ska sökoptimera hemsidan.
Sökoptimera din hemsida för rätt målgrupp
Börja ditt sökoptimerande genom att analysera din hemsida och vad för typ av målgrupp du vill få till din sida. Anpassa sedan ditt optimerande utefter vilka det är du vill ska hitta till dig och hur de söker på internet.
Om ditt företag levererar tjänster där det finns andra som gör liknande saker kan du börja med en snabb sökning på Google. Klicka sedan dig in på de topp fem högsta resultaten som dyker upp. Läs deras texter och skanna av deras uppbyggnad på hemsidan. Det är oerhört lärorikt och ger dig en bra bild hur andra sökmotoroptimerat sina hemsidor och hur de drar till sig mycket trafik. Sen kan du ta best practise och komma på hur just du ska lyckas med din optimering.
Då vi är baserade i Stockholm har vi bland annat optimerat hemsidan för sökfrasen SEO Stockholm.
Gör en sökordsanalys till hemsidan
Försök att sätta dig själv i dina kunders och eventuella kunders skor. Vad kommer de att söka på hos t.e.x Google som kommer att leda dem till din hemsida? Sökorden de använder kommer att vara grunden och guiden till din SEO-strategi, de är således väldigt viktiga i den här processen.
All text du har på din hemsida, vare sig det är på din presentation, i din ‘’Kontakta Oss’’-flik, din blogg eller något annat, behöver genomsyras och optimeras för dina sökord. Målet är att du på ett diskret men elegant sätt får hela hemsidan att uppfyllas av SEO, utan att det drar ner kvalitén på det faktiska innehållet. Det finns mycket hjälpmedel och verktyg att få, då det kan vara en djungel ibland att göra en ordentlig analys.
Verktyg för att göra sökordsanalysen
Ett bra verktyg du kan använda för att hitta bra sökord med hög sökvolym är https://keywordtool.io/ alternativt använda Googles egna sökordsplanerare som finns i Google Ads. Du behöver ha ett betalande konto på Google Ads för att se detaljer. Annars kommer du se ett intervall på antal sökningar per månad. Vi som Google Ads byrå kan hjälpa dig ta fram exakta sökfraser och leda dig i rätt riktning.
Ett stalltips är att titta på datan i din Google Search Console för att se vad du rankar högt på idag. Det förbättrar dina chanser oerhört då du sannolikt redan har många sökningar registrerade. Du kan läsa mer om Google Search Console här.
Innehållsoptimera hemsidan för Google
Du kommer behöva optimera innehållet på din hemsida för att vara så effektiv i din sökoptimering som möjligt. Det finns några konkreta sätt på hur du kan göra det och grundorsaken är att du ska berätta för Google exakt vad din sida handlar om så att de inte behöver gissa.
Metataggar
Metataggar kan låta svårt och komplicerat, men det är ett av de mest grundläggande verktygen när det kommer till sökoptimeringen. Börja med Meta-title och meta-beskrivning så kommer du långt. Meta keywords är utdaterat som rankingfaktor så det kan du bortse från.
Rubriker (Detta är en H3:a)
Använd dig av H1 till H3 i din optimering där H1-rubriken innehåller det du vill ranka på och H2-H3 innehåller versioner av eller synonymer till sökordet.
Alt-texter till bilderna
Om du har bilder på din sida - skriv en liten alt-beskrivning till varje bild. Sökmotorer kan inte läsa bilder än så den lilla texten beskriver vad bilden innehåller och kan då visas i bildresultaten på Google.
Bygg länkar optimerade för sökoptimering
Din ranking på sökresultat förbättras om du har andra sidor som länkar till din hemsida. Där kan du till exempel börja med att ha dina sociala profiler som länkar till din hemsida och försöka få dina samarbetspartners att länka till dig med rätt ankartexter. Läs vår guide till att köpa länkar för mer information i ämnet.
Skapa sökoptimerade landningssidor
En landningssida har som funktion att dra trafik till dig för en sökfras som du optimerar en sida för. Vi har skrivit en guide till den optimala landningssidan som du kan ha som grund när du skriver.
Testa, mät och utvärdera din sökmotoroptimering
Kom ihåg att sökoptimering är en långtidsprocess som inte slutar så fort du lanserat din hemsida. Det är viktigt att fortsätta utveckla och expandera din nyckelordslista och förfina din optimering för att kunna få hållbara resultat i längden. Mät din webbtrafik! Dyker det upp fler besökare än normalt en period så betyder det inte bara att din SEO fungerar bra, men också att du är på rätt riktning när du marknadsför dina tjänster. Eller så har du tagit hjälp av en kompetent SEO-byrå.
Ta hjälp med sökoptimeringen
Vi på Raqs SEO-byrå kan hjälpa dig med sökoptimeringen från ax till limpa. Vi skapar hemsidor, texter och jobbar med säljande element för att dina besökare ska klicka sig in hos dig och kontakta dig. Allt sker inhouse och med erkänt duktiga SEO-konsulter och copywriters.
Vanliga frågor om sökoptimering på Google
-
Vi brukar säga att du ska vänta 3-6 månader innan du kan utvärdera sökoptimeringen. Dock så bör du kunna se inom 2 veckor att saker börjar hända och att din synlighet ökar.
-
Vi kan ge dig grunderna för din sökoptimering eller göra hela jobbet åt dig. Baserat på dina mål kan vi ta fram ett förslag som passar dig och din verksamhet. Förutom sökoptimering hjälper vi dig med konverteringsoptimeringen så att den som hittar till dig faktiskt kontaktar dig.
-
När du tar hjälp med sökoptimeringen får du en flygande start med ditt arbete att synas högt på Google. Du kan göra mycket själv bara du får riktlinjer och en strategi av oss. Slösa inte bort din tid.
Vi hjälper dig med:
– Sökordsanalys
– Teknisk SEO-analys av din hemsida
– Konkreta åtgärdsförslag för bättre placeringar
– Strategier för att driva besökarna mot önskad CTA (Call To Action)
-
Det ena behöver inte utesluta det andra. Du kanske får tillräckligt med trafik och kunder från Google Ads idag men vill minska budgeten. SEO-strategin är dessutom mycket svårare för dina konkurrenter att kopiera rakt av. Ligger du etta organiskt kommer du ligga där en bra stund innan någon nykomling lyckas hitta upp dit.