Sökmotoroptimera hemsidan - var ska man börja?

Sökmotoroptimera hemsidan

Sökmotoroptimera hemsidan

SEO är ett samlingsnamn för en rad tekniker och metoder du gör på din hemsida för att ge den större chans att synas när folk söker efter specifika saker i olika sökmotorer. Det står kort och gott på engelska för ‘’Search Engine Optimization’’ vilket översätts på svenska till sökmotoroptimering. Man optimerar alltså sin hemsida för att den ska dyka upp bland de högsta resultaten i till exempel Google, Yahoo eller Bing - vilka är de vanligaste sökmotorerna på Internet idag.

Ditt ultimata mål när du jobbar med SEO är som tidigare nämnt att försöka ligga på topp i sökresultaten. Det leder till att fler människor, företag och potentiella kunder kommer kunna hitta och klicka sig in på din sida. Du vill å ena sidan så klart generera mer trafik till hemsidan, men det är även viktigt att du optimerar sidan för rätt målgrupp. Att sökmotoroptimera sin hemsida är inte en engångsprocess, utan du måste konstant testa nya metoder, underhålla och prova dig fram för att se vad som funkar bäst för dig och din sida.

Här har vi samlat några tips på vad du ska tänka på när du ger dig in i SEO-världen.

Sökoptimera din hemsida för rätt målgrupp

Börja ditt optimerande genom att analysera din hemsida och vad för typ av målgrupp du vill få till din sida. Anpassa sedan ditt optimerande utefter vilka det är du vill ska hitta till dig och hur de söker på internet.

Om ditt företag levererar tjänster där det finns andra som gör liknande saker kan du börja med en snabb sökning på Google. Klicka sedan dig in på de topp fem högsta resultaten som dyker upp. Läs deras texter och skanna av deras uppbyggnad på hemsidan. Det är oerhört lärorikt och ger dig en bra bild hur andra sökmotoroptimerat sina hemsidor och hur de drar till sig mycket trafik. Sen kan du ta best practise och komma på hur just du ska lyckas med din optimering.

Då vi är baserade i Stockholm har vi bland annat optimerat hemsidan för sökfrasen SEO Stockholm.

Gör en sökordsanalys till din hemsida

Försök att sätta dig själv i dina kunders och eventuella kunders skor. Vad kommer de att söka på hos t.e.x Google som kommer att leda dem till din hemsida? Sökorden de använder kommer att vara grunden och guiden till din SEO-strategi, de är således väldigt viktiga i den här processen.

All text du har på din hemsida, vare sig det är på din presentation, i din ‘’Kontakta Oss’’-flik, din blogg eller något annat, behöver genomsyras och optimeras för dina sökord. Målet är att du på ett diskret men elegant sätt får hela hemsidan att uppfyllas av SEO, utan att det drar ner kvalitén på det faktiska innehållet. Det finns mycket hjälpmedel och verktyg att få, då det kan vara en djungel ibland att göra en ordentlig analys. Ett bra verktyg du kan använda för att hitta bra sökord med hög sökvolym är https://keywordtool.io/ alternativt använda Googles egna sökordsplanerare som finns i Google Ads.

Innehållsoptimera hemsidan

Du kommer behöva optimera innehållet på din hemsida för att vara så effektiv i din SEO som möjligt. Det finns några konkreta sätt på hur du kan göra det och grundorsaken är att du ska berätta för Google exakt vad din sida handlar om så att de inte behöver gissa.

Metataggar - Metataggar kan låta svårt och komplicerat, men det är ett av de mest grundläggande verktygen när det kommer till sökoptimeringen. Börja med Meta-title och  meta-beskrivning så kommer du långt. Meta keywords är utdaterat som rankingfaktor så det kan du bortse från.

Rubriker - Använd dig av H1 till H3 i din optimering där H1-rubriken innehåller det du vill ranka på och H2-H3 innehåller versioner av eller synonymer till sökordet.

Alt texter - Om du har bilder på din sida - skriv en liten alt-beskrivning till varje bild. Sökmotorer kan inte läsa bilder än så den lilla texten beskriver vad bilden innehåller och kan då visas i bildresultaten på Google.

Bygg länkar - Din ranking på sökresultat förbättras om du har andra sidor som länkar till din hemsida. Där kan du till exempel börja med att ha dina sociala profiler som länkar till din hemsida och försöka få dina samarbetspartners att länka till dig med rätt ankartexter.

Skapa landningssidor - En landningssida har som funktion att dra trafik till dig för en sökfras som du optimerar en sida för. Vi har skrivit en guide till den optimala landningssidan som du kan ha som grund när du skriver.

Testa, mät och utvärdera din sökmotoroptimering

Kom ihåg att SEO är en långtidsprocess som inte slutar så fort du lanserat din hemsida. Det är viktigt att fortsätta utveckla och expandera din nyckelordslista och förfina din optimering för att kunna få hållbara resultat i längden. Mät din webbtrafik! Dyker det upp fler besökare än normalt en period så betyder det inte bara att din SEO fungerar bra, men också att du är på rätt riktning när du marknadsför dina tjänster. Eller så har du tagit hjälp av en kompetent SEO-byrå.

Ha i bakhuvudet att med jämna mellanrum fortsätta analysera rankingen och trafiken från sökmotorerna. Testa resultaten när du gör en förändring och skapa gärna ett kalkylark i Excel där du kan hålla koll på vilka förändringar du gör som fungerar bäst och som genererar mer trafik till just din hemsida.

Hur sökmotoroptimerar du din hemsida?

Hasan FranssonComment