Google-konsulter – vad gör de?

Google är den absolut största sökmotorn i världen och i Sverige. Det betyder att när de flesta pratar om att synas i sökresultat så handlar det om arbete i och att synas på Google. En Google-konsult ser till så att du syns på bästa möjliga sätt.

På Raqs arbetar vi till stor del med Google som verktyg och kanal, och kallar oss Google-konsulter (bland annat). Vi hjälper våra kunder att synas bättre genom att skapa säljande hemsidor, SEO och Google Ads-annonsering.

Google är kanalen och verktyget

Google är en enorm spelare på den digitala marknaden. Det betyder att Google både är kanalen som vi vill synas på och det är även Googles verktyg vi använder för att synas bättre. Några av de vanligaste verktygen som en Google-konsult använder i sin vardag är Google Analytics, Google Ads och Google Search Console.

Läs mer om vad dessa tre verktyg i korthet används till lite längre ner.

Hjälp från en Google-konsult i Stockholm

En Google-konsult hjälper dig att samla in och göra något av viktig information om din digitala synlighet. Den mest basala varianten av digital synlighet är att ha en hemsida som genererar förfrågningar till din verksamhet. Bara genom att ha en aktiv hemsida har du ett behov av att veta vad som händer på den, och det är där Googles verktyg kommer in i bilden.

Det digitala är mätbart

Om vi jämför med en klädbutik så kanske ägaren vill veta hur länge en kund står och tittar på en tröja. Vi vill inte bara veta om kunden köper tröjan, vi kanske även vill veta om kunden känner på tröjan, om den tittar på prislappen eller om den testar tröjan. Informationen kan hjälpa oss att ta beslut om priset på tröjan eller om vi ska köpa mer av samma tröja. Det är svårt att mäta detta i en butik, men fullt möjligt på en hemsida. På en sajt vill du veta hur länge en person läser informationen på den specifika sidan, hur långt ner de scrollar, vilka länkar de klickar sig vidare på och om de lägger något i kundvagnen. Det talar om för dig om ditt innehåll är relevant för besökarna eller om du bör göra om något på sidan för att få fler att höra av sig till dig.

Google-konsulten gör det mätbara förståeligt

Det är inte alltid helt lätt att ta till sig av informationen som finns i Googles verktyg, det är inte heller självklart vad man ska göra med den. En Google-konsult hjälper dig att sålla i informationen, hitta det som är väsentligt för dig och som du bör mäta. När vi vet vad som bör mätas ser vi till att skapa målen som mäter just det. Sista steget är att vi analyserar och hjälper till att dra slutsatser av resultaten.

Målet är att se till att du använder din hemsida och dina digitala kanaler på bästa möjliga sätt för att få så många potentiella kunder att höra av sig till dig.

Google konsult stockholm

Google Analytics 4 – uppdatering av verktyget

Många pratar just nu om att Google Analytics håller på att uppdateras till version 4, från UA (Universal Analytics) eller version 3. Läs vårt inlägg om att UA ersätts av GA4

Vad betyder det för dig och varför skulle du behöva hjälp av en Google analytics-konsult?

Det betyder att den 1 juli 2023 slutar den gamla versionen att samla in data till dig som användare. Du kommer alltså inte att få någon information kring dina besökare på hemsidan. Använder du dig av annonsering för att synas kommer den att ta skada då du inte längre vet vilka annonser som gör att någon hör av sig till dig och i förlängningen blir en betalande kund.

Det betyder också att du inte kan spåra om något skulle förändras i antalet kundförfrågningar eller liknande. Har vi ingen data från Google Analytics (det finns absolut andra verktyg, men det är långt ifrån lika vanliga som GA) har vi ingen aning om vad i din digitala marknadsföring och digitala synlighet som har ändrats.

För oss som jobbar med hemsidor och digital marknadsföring är Googles verktyg ovärderliga. Så även om du själv inte tar del av datan som samlas in kring din digitala marknadsföring kan det vara av yttersta vikt för din digitala synlighet.

Google Analytics konsult - hjälper dig ställa om och ställa in

Att ta hjälp av en konsult med Google analytics gör att du även fortsättningsvis kan spåra och mäta samtliga dina aktiviteter som sker på din hemsida och se vilka kanaler som är lönsamma för dig. Vi hjälper dig att ställa in event, konverteringar och mäta andra viktiga mätetal. Dessutom kan en analytics konsult hjälpa dig se vilka som är i din målgrupp och vilken teknik de använder.

Google Ads – betald synlighet kopplad till Analytics

Google Ads är verktyget vi använder för att annonsera genom Google, antingen i sökresultatet eller på sidor, appar och andra digitala partners som Google samarbetar med. För att vi ska veta vilka annonser som ger något har vi satt upp en målspårning i Google Analytics och sedan kopplat ihop kontot med Google Ads. För en effektiv annonsering som inte slänger ut en massa pengar i onödan behöver vi veta vilka annonser som uppfyller målen och vilka som inte gör det.

Google Search Console – steget innan Google Analytics

Google Search Console, GSC, är verktyget vi använder för att se vad som händer innan någon blir en besökare på hemsidan och vi börjar få information om dem genom Google Analytics. Det är också verktyget vi har för att kommunicera med Google om hemsidan. Till exempel kan vi genom GSC tala om för Google att sidan har fått en ny struktur och be Google läsa in sidan på nytt för att länkar och hänvisningar ska vara uppdaterade.

Genom GSC kan vi också få mycket bra information kring hur Google uppfattar vår hemsida och när länkar till den visas i sökresultatet.

Hjälp med Google av en Google konsult?

På Raqs är vi specialister på allt som har med Google att göra så oavsett vad du behöver hjälp med kan vi hjälpa dig. Vårt främst mål är att du ska få fler besökare på din hemsida som i förlängningen blir kunder till dig.


Föregående
Föregående

Skriv för människor, inte sökmotorer

Nästa
Nästa

Hjälp med Google Ads, SEO och hemsidor