Google Analytics 4 (GA4) ersätter UA

Google analytics ua ersätts av GA4

Google har nu meddelat att Google analytics 4 (GA4) kommer att ersätta Universal Analytics (UA) och att UA kommer sluta samla in data from den 1 juli 2023. Vad betyder det och vad innebär det för dig som vill fortsätta mäta din data?

Dags att uppgradera till GA4

Om du inte redan har gjort det är det nu läge att uppgradera till GA4 från UA. Du kan köra GA4 och UA parallellt fram till sommaren 2023 för att samla in data på båda platser. Google har gett oss god framförhållning så att du som hemsideägare har möjlighet att börja samla data i GA 4 och kan jämföra siffrorna över tid.

Universal Analytics slutar att fungera

Efter ovan utsatt datum kommer UA inte att samla in mer data. Det betyder att Google har satt ett slutdatum för hela produkten. Så här skriver Google.

Google Analytics 4 är vår nästa generations mätningslösning och ersätter Universal Analytics. Från och med den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics-egendomar att behandla nya träffar. Om du fortfarande använder Universal Analytics rekommenderar vi att du gör dig redo för att börja använda Google Analytics 4.

Läs hela nyheten hos Google.

Varför slutar UA att fungera?

Troligtvis väljer Google att sluta samla in data med UA pga GDPR. De har inte gått ut officiellt med den infon men GA4 skyddar och döljer användares identitet bättre än UA. För att slippa krångliga tekniska lösningar och stora böter som kommer regelbundet väljer Google att börja på ny kula.

Exportera din data från UA

Du kommer ha möjlighet att exportera din data i sex månader efter 1 juli. Därefter kommer du inte att komma åt din data eller dina egendomar i UA. Är det viktigt för dig att jämföra och mäta siffror kan det vara en klok ide att spara all data.

Google analytics 4

Google Ads och Google Analytics

I de allra flesta fallen är Google Ads ihopkopplat med Google Analytics för att spåra konverteringar och skicka tillbaka rätt data på vad besökaren gjorde på din hemsida. Alla dessa kopplingar kommer att sluta fungera. Du behöver således skapa ett GA4 konto och koppla ihop det med ditt Google Ads konto.

Spåra konverteringar i Google Ads är oerhört viktigt

Om du annonserar utan att spåra vilka konverteringar som skett kan du aldrig mäta vilka annonser eller kampanjer som fungerar bäst vilket innebär att du kommer betala onödigt mycket för dina konverteringar. Se till att du börjar med GA4 snart och säkerställer att du mäter det som är viktigt för dig.

Installera GA4

Att installera GA4 är inte så komplicerat. Du får en bit kod att klistra in på din hemsida och sedan kommer mätningen igång. Att förstå GA4 och sätta upp rätt konverteringsspårning är det knepiga och som kommer ta tid.

Hjälp med att komma igång med GA4

GA4 skiljer sig en hel del från UA. Vi på Raqs är inga experter på GA4 då vi fokuserat på UA fram tills nu men vi kan absolut hjälpa dig komma igång och ställa in ditt GA4 konto. Hör av dig om du vill diskutera GA4 eller ställa in din spårning.

Gå en kurs i GA4 eller anlita Google Analytics konsulter

Självklart har Google laddat upp med kostnadsfria kurser för att du ska kunna lära dig använda deras verktyg. Att gå en grundkurs är en bra första start även om du väljer att ta hjälp med GA4 av en Google Analytics konsult. Du hittar även mängder av kurser på youtube.

Skill shop - Googles egna utbildningar i GA4

Analytics mania - En bra kanal om Google analytics på Youtube


Föregående
Föregående

SEO-ordlista: termer och definitioner du behöver känna till inom sök

Nästa
Nästa

SEO-byråer med SEO-garantier – undvik dem