SEO-ordlista: termer och definitioner du behöver känna till inom sök

Ordlista och termer inom sökoptimering

Förvirrad med alla SEO-relaterade termer och buzzwords du stöter på dagligen? Här är en ordlista med över 200+ definitioner till hjälp.

Sökmotoroptimering har, precis som alla specialiserade branscher, sin egen unika uppsättning terminologi, definitioner och förkortningar.

Denna SEO-ordlista sammanställer mer än 200 av de vanligaste termerna som du sannolikt kommer att höra och definitivt kommer att behöva känna till om du ska jobba med eller köpa SEO-tjänster.

A

Above the fold (Ovanför mitten)

Innehåll som visas på en webbplats innan användaren scrollar neråt. Google skapade algoritmen för sidlayout 2012 för att sänka rankingen av webbplatser som har för många annonser i det här utrymmet.

AJAX

Asynkron JavaScript och XML är en typ av programmering som gör att en webbsida kan skicka och ta emot information från en server för att ändra den sidan dynamiskt utan att laddas om.

Algoritm

Ett komplext datorprogram som används av sökmotorer för att hämta data och leverera resultat för en fråga. Sökmotorer använder en kombination av algoritmer för att leverera rankade webbsidor via en resultatsida baserat på ett antal rankningsfaktorer och signaler.

Algoritmändring

Vissa algoritmiska ändringar går helt obemärkta förbi. Effekten av en större algoritmisk förändring kan dock vanligtvis ses ganska snabbt, även om förändringen ibland tar några veckor att rulla ut helt. Algoritmiska ändringar finns i tre former:

  • Algoritmuppdatering: Sökmotorn ändrar vissa signaler från en befintlig algoritm.

  • Algoritmuppdatering: Sökmotorn kör om en befintlig algoritm med exakt samma signaler som förra gången.

  • Ny algoritm: Sökmotorn lägger till en ny algoritm för att förbättra sökkvaliteten. Till exempel: Google Panda, Google Penguin.

Alt Attribut

HTML-kod som tillhandahåller information som används av sökmotorer och skärmläsare (för blinda och synskadade) för att förstå innehållet i en bild.

Även känd som: Alt Text

AMP

Accelerated Mobile Pages (AMP) är ett HTML-ramverk med öppen källkod som gör att en första sida på skrivbordet kan levereras snabbare på mobilen. Det användes som ett kriterium för att få synlighet i nyhetskarusellen Top Stories.

AMP-logotypen har sedan dess tagits bort från sökresultaten och Google meddelade att AMP inte längre är ett krav för att visas i Top Stories. Tyngdpunkten ligger nu på Core Web Vitals för att mäta snabbare leverans och sidladdning och påverkan av AMP är nu tveksam.

Analys

Vetenskapen om att samla in, analysera och tolka data för att vidta framtida åtgärder baserat på vad som har (eller inte) fungerat historiskt.

Ankartext

Det eller de klickbara orden i en länk. Denna text är avsedd att ge kontextuell information till människor och sökmotorer om vad webbsidan eller webbplatsen som länkas till handlar om. 

Artificiell intelligens (AI)

Vetenskapen om att få datorer att utföra uppgifter som kräver mänsklig intelligens. Snarare än att följa en uppsättning programmerade regler (som en algoritm), är ett AI-datorsystem i grunden en digital hjärna som lär sig. AI kan också fatta och genomföra beslut utan mänsklig inblandning.

Auktoritet

Kombinationen av signaler som sökmotorer använder för att bedöma webbplatser och webbsidor i rankningssyfte.

Authority

Authority är ett koncept för att använda ryktet och meriter för en person som skriver innehåll online som en rankningsfaktor. Ursprungligen testade Google detta i kombination med Google+, men trots flera inlämnade patent stödjer inga bevis för författarens auktoritet som en rankningsfaktor.

Google lägger tonvikt på EAT för att minska desinformation online, särskilt inom YMYL-nischer som hälsa och ekonomi. I dessa utrymmen rekommenderas att bygga en författares auktoritet för att ett varumärke ska visa trovärdighet, även om det för närvarande inte påverkar rankningen.

Avvisningsfrekvens

Andelen webbplatsbesökare som lämnar utan att besöka en annan sida på den webbplatsen. Avvisningsfrekvensen varierar mycket beroende på bransch och nisch. Även om avvisningsfrekvens kan indikera potentiella innehålls- eller webbplatsproblem, är det inte en direkt rankningsfaktor, enligt Google.

B

B2B

Förkortning för business-to-business. I B2B SEO är köpcykeln längre, produkter och tjänster dyrare och publiken är professionella beslutsfattare.

B2C

Kort för business-to-consumer. I B2C SEO är köpcykeln vanligtvis kortare (även om den fortfarande varierar beroende på bransch), produkter och tjänster är (för det mesta) billigare och konsumenterna är publiken.

Bakåtlänk

Se: Inkommande länk

Baidu

Den mest populära sökmotorn i Kina, Baidu grundades i januari 2000 av Robin Li och Eric Xu.

Betald sökning

Betala per klick-annonser som visas ovanför (och ofta under) de organiska resultaten på sökmotorer.

Bing

Namnet på Microsofts sökmotor. Bing lanserades i juni 2009 och ersatte Microsoft Live Search (tidigare MSN Search och Windows Live Search). Sedan 2010 har Bing drivit Yahoos organiska sökresultat som en del av en sökaffär som Microsoft och Yahoo slöt i juli 2009.

Black Box

Ett komplext datorprogram som är dåligt förstådd. Ingångar och utgångar kan observeras, men det finns ingen tillgång till själva processen på grund av dess konfidentiella karaktär. Till exempel är Googles algoritm en svart låda.

Black Hat SEO

En riskabel taktik som strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga.

Se även: Webbspam-

Blogg

En publikation av innehåll, sorterat i kronologisk ordning, där det senaste innehållet visas högst upp. Innehållet speglar personliga eller företags intressen och kan skrivas av en individ eller en grupp av bidragsgivare. Bloggar kallades ursprungligen webbloggar eller webbloggar. Men eftersom "webblogg också kan betyda en servers loggfiler, var termen förvirrande. För att undvika denna förvirring myntades förkortningen "blogg, och blev den vanliga termen.

Bot

Se: Sökrobot, Googlebot

Brödsmula

Ett navigeringselement som hjälper användare att enkelt ta reda på var de är på en webbplats.

Bruten länk

En länk som leder till att en 404 inte hittas. Vanligtvis bryts en länk när:

  • En webbplats går offline.

  • En webbsida tas bort utan att implementera en omdirigering.

  • Måladressen ändras utan att implementera en omdirigering.

C

Cache

En teknik som tillfälligt lagrar webbinnehåll, såsom bilder, för att minska framtida sidladdningstider.

Cachad sida

En ögonblicksbild av en webbsida som den såg ut när en sökmotor senast genomsökte den.

ccTLD

En toppdomän med landskod. Till exempel skulle ett företag baserat i Storbritannien ha en domän som denna: www.example.co.uk, där uk är ccTLD.

Citering

I lokal SEO är ett citat varje omnämnande online av ett varumärkesnamn, adress eller telefonnummer (NAP). Citat finns vanligtvis i kataloger, sociala nätverk och community-profiler, listor över webbplatsresurser eller något omnämnande av ett varumärke online som inte innehåller en länk till webbplatsen. NAP kan påverka rankning och synlighet på Google maps.

Click Bait

innehåll som är utformat för att locka människor att klicka, vanligtvis genom att överutlova eller vara avsiktligt vilseledande i rubriker, så att publicister kan tjäna reklamintäkter.

Click-Through Rate (CTR)

Den frekvens (uttryckt i procent) med vilken användare klickar på ett organiskt sökresultat. Detta beräknas genom att dividera det totala antalet organiska klick med det totala antalet visningar och sedan multiplicera med 100.

Cloaking

Visar olika innehåll eller webbadresser för personer och sökmotorer. Ett brott mot Googles riktlinjer för webbansvariga.

CMS

står för Content Management System. En webbaserad applikation som låter människor skapa, ladda upp och hantera digitala tillgångar.

Content - Innehåll

  • Ord, bilder, videor eller ljud (eller någon kombination därav) som förmedlar information som är avsedd att distribueras till och konsumeras av en publik.

  • En av de två viktigaste Googles rankningsfaktorer (tillsammans med länkar). Sökmotorer vill belöna innehåll som är användbart, informativt, värdefullt, trovärdigt, unikt och engagerande med bättre trafik och synlighet.

Content is King

En fras som ofta används av talare på konferenser och skribenter på populära SEO-publikationer (och digital marknadsföring). I det här sammanhanget betyder "innehåll är kung" vanligtvis att innehåll är viktigt för att du ska få någon SEO, digital marknadsföring eller affärsframgång.

Denna fras går faktiskt tillbaka till en Bill Gates uppsats, "Content is King", publicerad 3 januari 1996.

Conversion - konvertering

När en användare slutför en önskad åtgärd på en webbplats. Exempel på konverteringar inkluderar:

  • Att slutföra ett köp.

  • Lägga till varor i en kundvagn.

  • Fylla i ett formulär (t.ex. begära en demo, registrera dig för ett webinar/event).

  • Ladda ner premiuminnehåll (t.ex. e-bok, vitbok).

  • Prenumerera på ett nyhetsbrev via e-post.

  • Videovisningar.

Conversion Rate - Omvandlingsfrekvens

Den takt (uttryckt i procent) med vilken webbplatsanvändare genomför en önskad åtgärd. Detta beräknas genom att dividera det totala antalet omvandlingar med trafik och sedan multiplicera med 100.

Conversion Rate Optimering (CRO) 

Processen att förbättra antalet eller kvaliteten på omvandlingar som sker på en webbplats. Några populära CRO-taktiker inkluderar att testa ändringar av webbdesign, kopiering, bilder, pris, uppmaning och meddelanden.

Core update - Kärnuppdatering

När Google gör breda uppdateringar av sin kärnalgoritm. Google tillkännager ibland ett specifikt tema för sina uppdateringar, till exempel uppdateringen av Page Experience, men kärnuppdateringar är ospecifika och sker flera gånger om året.

Core Web Vitals

En uppsättning mätvärden som mäter sidans prestanda relaterat till användarupplevelsen. Core Web Vitals introducerades tillsammans med uppdateringen av Page Experience som de viktigaste signalerna som indikerar en bra användarupplevelse:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – laddningsprestanda.

  • First Input Delay (FID) – interaktivitet.

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – visuell stabilitet.

Google bekräftade Core Web Vitals som en rankningsfaktor men sa att relevans och andra faktorer kan vara viktigare.

Crawl-budget - Genomsökningsbudget

Det totala antalet webbadresser som sökmotorer kan och vill genomsöka på en webbplats under en viss tidsperiod.

Rekommenderad läsning:

Crawler

Ett program som sökmotorer använder för att genomsöka webben. Bots besöker webbsidor för att samla in information och lägga till eller uppdatera en sökmotors index.

Även känd som: Bot, Spider, Web Crawler

Crawling

Processen att samla information, med hjälp av en sökrobot, från miljarder offentliga webbsidor för att uppdatera, lägga till och organisera webbsidor i en sökmotors index.

CSS

Cascading Style Sheets beskriver hur HTML-element (t.ex. färg, typsnitt) ska visas på webbsidor och anpassa sig när de visas på olika enheter.

D

Data

Alla siffror som representerar verkliga kunder – vem, vad, var, när, varför och hur – allt som behövs för att fatta välgrundade beslut om SEO-strategier och -taktik.

Djuplänk

  • En länk som pekar till någon annan webbsida än hemsidan.

  • En länk som pekar till innehåll i en mobilapp.

Deep Link Ratio

När en intern länk pekar direkt till en annan sida än hemsidan på en webbplats kallas detta en djuplänk. Förhållandet mellan djuplänkar jämfört med länkar till din hemsida kallas djuplänksförhållande.

Det anses att att ha länkar direkt till djupsidor på en webbplats indikerar kvaliteten på innehållet på webbplatsen. Ju fler djuplänkar du har desto bättre är webbplatsen. Det finns inga bevis för att djuplänksförhållandet har någon direkt inverkan på rankningen.

Deindex - Avindexera

När Google tar bort en webbplats eller webbsida, antingen tillfälligt eller permanent, från sökresultaten, särskilt dess sökindex. Google tillhandahåller ett verktyg för att ta bort webbadresser i Search Console för frivilliga fall; dock kan en webbplats även avindexeras som ett straff för att ha brutit mot Googles riktlinjer för webbansvariga, i form av en manuell åtgärd.

Direkt trafik

I Google Analytics kallas användare som navigerar direkt till webbplatsen genom att skriva in webbadressen direkt i webbläsaren eller genom att klicka på ett bokmärke för direkt trafik. Google kommer också att inkludera direkt trafik till alla trafikkällor som den inte känner igen

Domänkatalog

En lista över webbplatser, vanligtvis åtskilda av relaterade kategorier och underhålls av mänskliga redaktörer. Beroende på katalogen kan inkludering vara gratis eller betald. Tidigare var länkar från kataloger mycket eftertraktade (t.ex. DMOZ), vilket ledde till omfattande missbruk och övergripande devalvering av denna typ av länkbyggnad.

Även känd som: Web Directory, Link Directory

Disavow

Om din länkprofil innehåller ett stort antal spammiga, konstgjorda eller lågkvalitativa inkommande länkar som kan skada din ranking – och inte har möjlighet att få dem borttagna för en legitim orsak (t.ex. länken finns på en webbplats som du inte har kontroll över) – du kan använda Googles verktyg för Disavow Tool för att tala om för Google att ignorera dessa länkar.

DMOZ

Open Directory Project. Denna mänskligt redigerade katalog med webbplatser lanserades 5 juni 1998 och stängdes 17 mars 2017.

Do-follow

En länk som inte använder "nofollow"-attributet. Med andra ord en länk.

Domän

En webbadress – slutar vanligtvis med ett tillägg som .com, .org eller .net. 

Domänålder

Datumet då en domän registrerades, till det aktuella datumet kallas domänålder. Till exempel registrerades Search Engine Journal den 10 juni 2003, så den har en betydande domänålder.

Det ansågs en gång i tiden att en högre domänålder gav en domän mer auktoritet, men denna idé om domänålder som inflytande på rangordningen har sedan avfärdats.

Domänbehörighet

  • Den övergripande "styrkan" hos en webbplats, byggd upp över tid, vilket kan hjälpa en ny sidrankning snabbt, även innan innehållet har skapat länkar eller engagemang.

  • En poäng, mellan 0-100, använder SEO-programvaruföretaget Moz för att förutsäga en webbplats förmåga att rankas i sökresultaten.

Domänhistorik

Alla aktiviteter, inklusive bakåtlänkar och webbplatser som byggts på en domän, kallas tidigare för domänhistorik.

Om en tidigare webbplats på en domän fick en straffavgift kommer denna att förbli kopplad till domänen och orsaka problem för den nya ägaren.

Det rekommenderas att alltid kontrollera domänhistoriken innan du köper en domän.

DuckDuckGo

En sökmotor som grundades 28 september 2008. Den hyllas ofta för sitt stora fokus på användarnas integritet och bristen på filterbubblor (sökpersonalisering). DuckDuckGo förlitar sig på mer än 400 källor för att visa sina sökresultat, inklusive vertikala sökmotorer, sin egen sökrobot, DuckDuckBot, Bing och Yandex. Under 2016 gjordes 4 miljarder sökningar på DuckDuckGo.

Duplicerat innehåll

När en betydande mängd innehåll på en webbsida matchar, eller är otroligt likt, innehåll som finns någon annanstans på samma webbplats eller en helt annan webbplats.

Dwelltime - Uppehållstid

Den tid som går mellan det att en användare klickar på ett sökresultat och sedan återgår till SERP från en webbplats. Kort uppehållstid (t.ex. mindre än 5 sekunder) kan vara en indikator på lågkvalitativt innehåll för sökmotorer.

E

EAT

Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness var ett koncept som togs från Googles riktlinjer för kvalitetsutvärdering av sökkvalitet och blev känt som EAT.

EAT representerar signaler som Google använder för att fastställa kvalitets innehåll men det är inte en direkt rankning faktor.

Google har förbundit sig att stoppa spridningen av desinformation, särskilt från alla webbplatser som verkar inom Your Money Your Life (YMYL) nischer som ekonomi eller hälsa.

E-handel

Köp och försäljning av produkter, allt sker online.

.edu

-länkar Utbildningsinriktade institutioner har en toppdomän (TLD) av .edu. Till exempel, stanford.edu. En länk från en sådan webbplats kallas en .edu-länk.

Länkar från .edu-webbplatser ansågs vara "svåra att få" och ansågs ha mer värde för länkbyggande. Som ett resultat riktade länkbyggare in .edu-länkar tills många av de mindre kända .edu-webbplatserna devalverades av Google och alla fördelar med länken ignorerades.

Engagemangsmått

Metoder för att mäta hur användare interagerar med webbsidor och innehåll. Exempel på engagemangsmått inkluderar:

  • Klickfrekvens

  • Omvandlingsfrekvens

  • Avvisningsfrekvens

  • på sida/webbplats

  • Nya kontra återkommande besökare

  • Frekvens och uppdatering Uppehållstid

  • Tid

Entiteter

Människor, platser, organisationer, webbplatser, evenemang, grupper, fakta och andra saker.

Se även: Kunskapsdiagram

Extern länk

Se: Utgående länk

F

Featured snippet - Utvalda utdrag

För vissa frågor, vanligtvis frågor (t.ex. vem/vad/var/när/varför/hur), visar Google ibland ett speciellt block ovanför de organiska sökresultaten. Den här rutan innehåller en sammanfattning (i form av stycke, lista, tabell eller video), samt publiceringsdatum, sidtitel, länk till webbsidan som svaret kommer från och URL.

Även känd som: Position Zero.
Läs mer: Featured snippet

Första länkprioritet

Ett koncept inom intern länkning är att Google behandlar länkar olika om det finns två länkar på en webbsida som pekar till samma sida. Man trodde att Google skulle överväga att ankartexten från den första länken hade större inflytande.

Det finns inga definitiva bevis för hur Google behandlar samma länk på en sida. När du lägger till länkar till en sida, rekommenderas det att du gör detta på en användar-först-basis och applicerar länken på ankartext där det är relevant.

Footer länkar - Sidfotslänkar

Länkar som visas i den nedre delen (eller "sidfoten) på en webbplats.

Se: Webbplatsnavigering

Freshness

Freshness hänvisar till åldern för innehåll som publiceras online.

Det anses att Google ger prioritet till nytt innehåll i vissa nischer för vissa frågor beroende på vissa faktorer. Till exempel sökningar relaterade till covid-meddelanden eller sportresultat.

Query Deserves Freshness (QDF) är en del av Googles algoritm som bestämmer när en fråga ska visa aktuell information, särskilt när det gäller senaste nyheter, återkommande händelser, informationsfrågor och produktfrågor.

Fråga

Ordet, orden eller frasen som en användare anger i en sökmotor.

Även känd som: Sökning.

G

Google

Sökmotorn som grundades av Larry Page och Sergey Brin i september 1998. Google markerade ett radikalt avsteg från mänskligt redigerade webbkataloger, som förlitade sig på webbgenomsökningsteknik och en komplex algoritm för att analysera hyperlänkmönster för att rangordna webbplatser. Google är den mest använda sökmotorn i nästan alla länder i världen.

Google Analytics

Ett gratis webbanalysprogram som kan användas för att spåra publikbeteende, trafikförvärvskällor, innehållsprestanda och mycket mer.

Besök: Google Analytics

Google Bomb

En metod som syftar till att göra en webbplats nummer ett för en överraskande eller kontroversiell sökfras. Detta uppnåddes genom att ett stort antal webbplatser länkade till en viss webbsida med specifik ankartext för att hjälpa den att rankas för den termen.

Till exempel rankades 2003 president George W. Bushs Vita husets biografi som nummer ett i sökandet efter "eländigt misslyckande".

Googlebot

Det webbgenomsökningssystem som Google använder för att hitta och lägga till nya webbplatser och webbsidor till sitt index.

Google Dans

En term som användes från 2002 för den flyktiga tidsperiod under vilken Google uppdaterade sitt sökindex, ungefär varje månad.

Google Hummingbird

En Google-sökalgoritm som tillkännagavs officiellt i september 2013 efter att den hade använts i en månad. Syftet med Hummingbird var att bättre förstå hela sammanhanget för frågor (dvs. semantisk sökning), snarare än vissa nyckelord, för att ge bättre resultat.

Google Panda Algoritm

En stor Google-algoritmuppdatering som ursprungligen rullades ut i februari 2011, följdes av flera efterföljande uppdateringar. Målet med Google Panda var att minska synligheten för lågvärdigt innehåll, ofta producerat av "innehållsfarmar. 2016 blev Panda en del av Googles kärnrankningsalgoritm.

Google Penguin Algoritm

En stor Google-algoritm som lanserades i april 2012, den följdes av en rad uppdateringar och uppdateringar. Målet med Penguin var att minska synligheten för alltför optimerade webbplatser, eller webbplatser som överdrivet missbrukade vissa skräpposttaktiker (t.ex. att skapa länkar av låg kvalitet, instoppning av sökord). 2016 började Penguin köras i realtid som en del av Googles kärnalgoritm.

Google Pigeon Update

Namnet (givet av SEO-branschen, inte Google) på en betydande Googles lokalsökningsuppdatering som lanserades den 24 juli 2014. Målet med Pigeon var att förbättra noggrannheten och relevansen av lokala sökningar genom att utnyttja mer traditionella Google-rankningssignaler och förbättra avstånd och lokaliseringsparametrar.

Rekommenderad läsning:

Google RankBrain

En stor förändring av Googles algoritm introducerades officiellt i oktober 2015, även om den hade testats i månader innan detta. Med RankBrain lade Google till maskininlärning till sin algoritm och har kallats den tredje viktigaste rankningssignalen. I juni 2016 avslöjades det att RankBrain har varit involverad i varje fråga och har en inverkan på rankingen.

Google Sandbox

En teoretiserad och omdiskuterad (men aldrig bekräftad av Google) "vänteperiod" som hindrar nya webbplatser från att se full nytta av deras optimeringsinsatser. Vanligtvis ses denna effekt oftast med nya webbplatser som är inriktade på konkurrenskraftiga sökord och kan bara övervinnas när webbplatsen får tillräckligt med auktoritet.

Google Search Console

Googles Search Console erbjuder flera användbara funktioner, inklusive möjligheten att övervaka webbplatser för indexeringsfel och webbplatshastighet. Dessa sidor används också för att kommunicera meddelanden om manuella åtgärder.

Google Search Quality Rater

Google använder ett dokument med riktlinjer för sina interna Quality Raters som referens när de granskar webbplatser manuellt.

Det ursprungliga interna dokumentet var konfidentiellt och sedan släppte Google offentligt riktlinjerna för bedömning av sökkvalitet online som uppdateras då och då.

Informationen i dokumentet är en guide för att skapa kvalitetsinnehåll och innehåller konceptet EAT. Riktlinjerna är inte en lista över några direkta rankningsfaktorer.

Google Trends

En webbplats där du kan utforska datavisualiseringar om de senaste söktrenderna, berättelserna och ämnena.

Besök: Google Trender

Googles riktlinjer

Googles vägledning om goda metoder för webboptimering, såväl som "otillåtna" metoder som kan resultera i manuella åtgärder. Helt enkelt:

  • Skapa unika, värdefulla och engagerande webbplatser och webbsidor för användare, inte för sökmotorer.

  • Undvik knep och tekniker som lurar användare och som endast är avsedda att förbättra sökrankningen.

Rekommenderad läsning:

.gov-länkar

Statliga organisationer har en toppdomän (TLD) av .gov. Till exempel, usa.gov. En länk från en sådan webbplats kallas en .gov-länk.

Endast statliga enheter i USA kan ansöka och få en .gov TLD. Andra länder har sin egen landsspecifika version, som .gov.uk.

Statliga toppdomäner är hårt reglerade och pålitliga informationskällor. Av denna anledning anses en länk från en .gov-domän ha ett betydande värde och har varit måltavla av länkspam.

Grå hatt - Grey hat SEO

Ett förmodat "grått" område mellan tekniker som följer Googles riktlinjer för webbansvariga, men som sedan lägger till ett element som böjer reglerna lite.

Gästbloggning

En populär länkbyggande taktik som går ut på att utveckla innehåll för andra webbplatser i utbyte mot en bakåtlänk som pekar på dina egna sidor.

Även känd som: Gästinlägg.

H

H-Rubrik

HTML-rubriktaggar (H1-H6) delar upp innehåll i sektioner, baserat på vikt, där H1 är det viktigaste och H6 är det minst viktiga. Rubriktaggar bör användas naturligt och bör inkludera dina målsökord där det är relevant, eftersom det kan ge en liten SEO-fördel.

Head Term

Ett populärt sökord med hög sökvolym som vanligtvis är svårt att ranka efter.

Även känd som: Head Keyword, Short-Tail

Hemsida

Standard eller inledande webbsida för en webbplats.

Hidden Text - Dold text

All text som inte kan ses av en användare och som är avsedd att manipulera sökrankningar genom att ladda webbsidor med innehållsrika nyckelord och kopiera. Denna teknik strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan resultera i en manuell åtgärd. Till exempel lägga till text som är:

  • För liten för att läsa.

  • Samma färg som bakgrunden.

  • Använder CSS för att flytta texten utanför skärmen.

Hilltop Algorithm

Influerad av HITS-algoritmen, och lades till Googles algoritm 2003, tilldelade Hilltop "expert"-status till vissa webbplatser eller webbsidor publicerade om ett specifikt ämne som också länkar till icke-anslutna sidor om det ämnet.

HITS Algorithm

Hyperlink-induced Topic Search är en länkanalysalgoritm som bedömer ett värde inte bara baserat på innehåll och inkommande länkar (myndigheter), utan också dess utgående länkar (hubbar).

.htaccess-fil

En serverkonfigurationsfil som kan användas för att skriva om och omdirigera URL:er.

HTML

står för Hypertext Markup Language. HTML-taggar är specifika kodelement som kan användas för att förbättra effektiviteten hos SEO för webbsidor och webbplatser.

HTTP

Hypertext Transfer Protocol är hur data överförs från en datorserver till en webbläsare.

HTTPS

Hypertext Transfer Protocol Secure använder ett Secure Sockets Layer (SSL) för att kryptera data som överförs mellan en webbplats och webbläsare. HTTPS är en mindre Google-rankningsfaktor.

I

Inkommande länk

En länk till en webbsida som kommer från en extern webbplats. 

Index

Databassökmotorerna använder för att lagra och hämta information som samlats in under genomsökningsprocessen.

Indexerbarhet

Hur lätt en sökmotorrobot kan förstå och lägga till en webbsida till sitt index.

Indexerad sida

En webbsida som har upptäckts av en sökrobot, har lagts till i ett sökmotorindex och är kvalificerad att visas i sökresultat för relevanta frågor.

Informationsarkitektur

Hur en webbplats är organiserad och var olika innehåll och navigeringselement finns på webbsidor.

Informationshämtning

Processen att söka efter information (t.ex. text, bilder, video) från en stor databas och sedan presentera den mest relevanta informationen för en slutanvändare.

Intern länk

Se: Webbplatsnavigering

IP-adress

En Internetprotokolladress. IP-adresser kan vara:

  • Delade: Många webbplatser delar en adress inom en server eller en grupp servrar (aka, virtuell värd).

  • Dedikerad: En webbplats har sin egen adress.

Ingen av dem kommer att hjälpa dig att ranka bättre; dock kan en dedikerad IP-adress öka webbplatsens hastighet.

J

JavaScript (JS)

Ett programmeringsspråk som gör det möjligt att dynamiskt infoga innehåll, länkar, metadata eller andra element på webbplatser. JavaScript kan potentiellt göra det svårt för sökmotorrobotar att genomsöka och indexera webbsidor och öka den tid det tar för webbsidan att laddas för användarna.

K

Kanonisk URL

Ett HTML-kodelement som anger en föredragen webbadress, när flera webbadresser har samma eller liknande innehåll, för att minska duplicerat innehåll. Även känd som kanonisering.

Keyword (Nyckelord)

Ordet, orden eller frasen som SEO-proffs eller marknadsförare riktar sig till i syfte att matcha och rangordna det användarna söker efter. Orden som används på webbsidor kan hjälpa sökmotorer att avgöra vilka sidor som är mest relevanta att visa i organiska resultat när en sökare anger en fråga. Nyckelord representerar vanligtvis ämnen, idéer eller frågor.

Även känd som: Keyphrase.

Keyword kannibalisering

En typ av självkonkurrens som uppstår när flera sidor från en webbplats rankas för samma fråga på en SERP. Detta kan resultera i en lägre CTR, minskad auktoritet och lägre omvandlingsfrekvens än om du har en konsoliderad webbsida som rankas bra.

Keyword prominence - Nyckelordsframträdande

När ett sökord placeras så högt som möjligt på en webbsida för att påverka rankingen för en sökterm.

Att använda ett nyckelord som infogas i början av en sida, till exempel i första stycket, skickar en stark signal till Google om sidan.

Framträdande sökord fungerar som en rankingsignal om sidans tema är anpassat till sökordet.

Keyword Stuffing

Lägga till irrelevanta sökord, eller upprepa nyckelord utöver vad som är naturligt, på en webbsida i hopp om att öka sökrankingen. Den här skräpposttaktiken strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan resultera i en manuell åtgärd.

Klickdjup

Klickdjup är antalet klick som krävs för att komma från startsidan, eller en ingångssida, till en målsida på en webbplats. Ju fler klick det tar, desto mindre sannolikt kommer Google att genomsöka sidan eller att den rankas.

Sidor som ligger närmast startsidan anses vara de mest auktoritativa och mest sannolika att genomsökas och indexeras av Google.

Klickdjup är viktigt för att sidor ska genomsökas effektivt och för flödet av länkjuice; påverkar därför rangordningen indirekt.

Korrelation

I vilken utsträckning det finns ett samband mellan två eller flera element. Används ofta i SEO-forskning för att sluta sig till relationer mellan variabler i sökrankningar på grund av algoritmernas svarta låda. 

Kunskapspanel

En ruta som visas högst upp på, eller på den högra skenan (endast skrivbord), på sida 1 i Googles sökresultat för relevanta frågor. Den här panelen innehåller fakta och information om personer, platser och saker, samt länkar till relaterade webbplatser eller Google-sökningar.

Kunskapsdiagram

En enhetsdatabas som Google använder för att visa fakta och information om personer, platser och saker (alias enheter) – och deras kopplingar – i en kunskapspanel eller karusell högst upp i sökresultaten för relevanta frågor.

Kod till textförhållande

Mängden text som visas på en sida jämfört med mängden kod som används för att konstruera sidan kallas koden till textförhållande. Ett högre förhållande mellan text och kod anses ge en bättre användarupplevelse men är inte en direkt rankningsfaktor.

Kommentarspam

Dåligt skrivna kommentarer, ofta utanför ämnet och självreklam, postade av spambots i hopp om att få en gratis (men i slutändan värdelös) länk.

Konkurrens

Det finns två typer av konkurrens:

  • Direkta konkurrenter: Företag som säljer liknande produkter och/eller tjänster, tjänar samma behov och riktar sig till en liknande målgrupp både online och offline.

  • SEO-konkurrenter: Företag som tävlar om samma sökord och organisk söksynlighet, men med olika produkter eller tjänster som adresserar olika behov och/eller målgrupper.

KPI

Står för nyckelprestandaindikator, Key Performance Indicator. En mätmetod företag använder för att mäta om marknadsförings- och affärsmål nås.

Kundresa

Alla potentiella ögonblick (eller kontaktpunkter) då en prospekt exponeras för eller engagerar sig med ett varumärke. Alla dessa interaktioner är utformade för att så småningom övertyga, påverka och omvandla den möjligheten till att bli en kund, kund eller abonnent.

Även känd som: Köpprocess, konsumentbeslutsresa, kundens resa till onlineköp, marknadsföringstratt, väg till köp, köptratt

Kvalitetslänk

En inkommande länk som kommer från en auktoritativ, relevant eller pålitlig webbplats.

L

Landningsssida

Webbsidor som skapas för att rankas i sökmotorer för specifika sökord endast i syfte att konvertera användare som klickar på den sidan eller skicka dem till en annan plats på hemsidan.

Latent Semantic Indexing (LSI)

En metod för att hämta information som är utformad för att hjälpa sökmotorer att identifiera den korrekta kontexten för ett ord. LSI spelar ingen användbar roll i SEO idag.

Lead

En person som kanske eller kanske inte är intresserad av din(a) produkt(er) och/eller tjänst(er). En lead delar gärna med sig av sin e-postadress (och vanligtvis annan personlig information eller kontaktinformation) i utbyte mot något de anser vara värdefullt från webbplatsen.

Länk

En anslutning mellan två webbplatser byggda med HTML-kod. En länk gör det möjligt för användare att navigera till webbplatser, sociala nätverk och appar. Länkar spelar en avgörande roll för hur sökmotorer utvärderar och rangordnar webbplatser.

Även känd som: Bakåtlänk.

Link Bait

Avsiktligt provocerande innehåll som är tänkt att fånga folks uppmärksamhet och locka till sig länkar från andra webbplatser.

Länkbygge

En process utformad för att få andra pålitliga och relevanta webbplatser att länka till din webbplats för att förbättra din organiska sökrankning och synlighet. Länkbyggande kan göras genom att:

  • Genomföra uppsökande till media, bloggare, influencers och webbansvariga.

  • Attrahera redaktionella länkar naturligt genom att publicera olika typer av högkvalitativt eller sensationellt innehåll.

  • Betalar för dem. Du kan till exempel få länkar via sponsrat innehåll, betalda recensioner eller betala för att en specifik typ av länk visas på en annan webbplats.

  • Skapa partnerskap.

  • Manuellt. Till exempel länkar du ihop olika fastigheter som du hanterar eller äger, eller lägger till din webbplats i onlinekataloger eller recensionssajter.

Link Equity

Värdet av inkommande länkar, i termer av relevans, auktoritet och förtroende.

Link Farm

När en grupp webbplatser länkar till varandra, vanligtvis med hjälp av automatiserade program, i hopp om att på konstgjord väg öka sökrankingen. En skräpposttaktik.

Även känd som: Link Network, Blog Network, Private Blog Network

Link Profile

Varje typ av länk som pekar till en viss webbplats. Kvaliteten på en webbplats länkprofil kan variera kraftigt, beroende på hur de förvärvades och vilken ankartext som används.

Länkstabilitet

När en länk förblir på en sida konsekvent under en period utan att ändras eller uppdateras.

Google ansökte visserligen om ett patent som hänvisade till länkavgång och hur ofta länkarna på en sida ändrades, men det finns inga bevis för att länkstabilitet har någon inverkan på rankningen.

Länkhastighet

Hur snabbt (eller långsamt) en webbplats samlar länkar. En plötslig ökning av länkhastigheten kan potentiellt vara ett tecken på spam, eller kan bero på viral marknadsföring eller att göra något nyhetsvärde (antingen avsiktligt eller oavsiktligt).

Länkar, interna

länkar som navigerar från en sida till en annan sida på samma domän. Interna länkar kan infogas på en sida, i huvudnavigeringsmenyn eller i webbplatskartan.

Interna länkar kan användas för att indikera vikten av en sida på en webbplats. Till exempel en sida som är direktlänkad från startsidan jämfört med en sida som är fyra klick från hemsidan.

Interna länkar är viktiga eftersom Googlebots sökrobotar följer interna länkar för att navigera på din webbplats och hitta nya sidor.

Länkar, NoFollow

I en hyperlänk är rel=”nofollow” ett attribut som lagts till i länken för att visa att du inte skickar någon kredit eller rekommendation till sidan du länkar till.

Nofollow introducerades ursprungligen av Google för att begränsa kommentarspam och nedvärderade alla nofollow-länkar, men de har sedan dess ändrat hur direktivet fungerar.

Nofollow anses nu vara ett "tips" vilket betyder att de fortfarande kan använda viss information om länkningsmönster, men i allmänhet accepterar de fortfarande att ingen vikt ska föras genom länken.

Länkar, utgående eller externa

En extern eller utgående länk är en länk från en sida på x-domänsidan till en sida på y-domänen. 

Det ansågs att externa länkar till myndighetswebbplatser gav ett mervärde till en sida eftersom det visar att sidan är väl undersökt och använder pålitliga källor.

Externa länkar anses inte ha något inflytande på rankningen och bör endast användas för att citera källor där det är relevant.

Loggfil

En fil som registrerar användarnas information, såsom IP-adresser, typ av webbläsare, Internetleverantör (ISP), datum/tidsstämpel, hänvisnings-/utgångssidor och antal klick.

Loggfilsanalys

Processen att utforska data som finns i en loggfil för att identifiera trender, administrera webbplatsen, spåra användarnas rörelser på webbplatsen, samla in demografisk information och förstå hur sökrobotar genomsöker webbplatsen.

Long-Tail sökord

  • Mycket specifika termer med flera ord som ofta visar högre köpavsikt.

  • Mindre populära sökord som har låg sökvolym som vanligtvis är lättare att ranka efter.

M

Machine Learning

En delmängd av artificiell intelligens där ett system använder data för att lära sig och justera en komplex process utan mänsklig inblandning.

Manuell åtgärd

Googles villkor för straff. Google kommer att vidta manuella åtgärder på en webbplats efter att en mänsklig granskare (dvs. en Google-anställd) manuellt granskat en webbplats för att bekräfta om den inte har uppfyllt Googles riktlinjer för webbansvariga. Straffade webbplatser kan antingen degraderas eller tas bort helt från sökresultaten. Manuella åtgärder kan bedömas till hela webbplatsen eller bara vissa webbsidor.

Metabeskrivning

En tagg som kan läggas till i "head-delen av ett HTML-dokument. Det fungerar som en beskrivning av en webbsidas innehåll. Det här innehållet används inte i rankningsalgoritmer, men visas ofta som "utdraget som visas i sökresultaten. Korrekta och engagerande beskrivningar kan öka den organiska klickfrekvensen.

Meta nyckelord

En tagg som kan läggas till i "head-delen av ett HTML-dokument. Att lägga till ett gäng nyckelord här hjälper dig inte att rangordna – sökmotorernas algoritmer har ignorerat denna tagg för rankningsändamål i flera år på grund av missbruk (i form av nyckelordsfyllning).

Metataggar

Information som visas i HTML-källkoden för en webbsida för att beskriva dess innehåll för sökmotorer. Titeltaggen och metabeskrivningen är de vanligaste typerna av metataggar inom SEO.

Metrisk

Ett sätt att mäta aktivitet och prestanda för att bedöma framgången (eller bristen på sådan) för ett SEO-initiativ.

Målsida

  • Vilken webbsida som en besökare kan navigera till.

  • En fristående webbsida som är designad för att fånga potentiella kunder eller generera omvandlingar.

N

Navsida

En auktoritativ central resurs (t.ex. sida eller artikel), tillägnad ett specifikt ämne (sökord), som kontinuerligt uppdateras och länkas till, och även länkar ut till aktuellt relevanta webbsidor.

Naturlig länk

Se: Redaktionell länk

Negativ SEO

En sällsynt men skadlig metod där tekniker för webbspam används för att skada sökrankingen på en annan webbplats, vanligtvis en konkurrent.

Nisch

En specifik marknad eller intresseområde som består av en liten grupp mycket passionerade människor.

Noarchive Tag

En metatagg som talar om för sökmotorer att inte lagra en cachad kopia av din sida.

Nofollow Attribute

En metatagg som talar om för sökmotorer att inte följa en specifik utgående länk. Detta görs i fall då en webbplats inte vill överföra auktoritet till en annan webbsida eller för att det är en betallänk. nofollow-attributet ser ut så här:

<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Ankartext läggs här</a>

Noindex-tagg

En metatagg som talar om för sökmotorer att inte indexera en specifik webbsida i dess index.

Nosnippet Tag

En metatagg som talar om för sökmotorer att inte visa en beskrivning med din annons.

Not provided (ej tillhandahållen)

Efter att sökmotorer flyttade till säker sökning 2011 togs nyckelordsdata bort från Google Analytics, ersattes med "(ej tillhandahållen)" – vilket gjorde det omöjligt att veta vilka frågor som var ansvariga för att besökarna hittade en webbplats.

O

Off-Page SEO

Efterfrågegenerering och varumärkesmedvetenhetsaktiviteter som äger rum utanför en webbplats. Förutom länkbyggande kan marknadsföringstaktik inkludera marknadsföring på sociala medier, innehållsmarknadsföring, e-postmarknadsföring, influencer-marknadsföring och till och med offlinemarknadsföringskanaler (t.ex. TV, radio, skyltar).

Omdirigering

En teknik som skickar en användare (eller sökmotor) som begärde en webbsida till en annan (men lika relevant) webbsida. Det finns två typer av omdirigeringar:

  • 301: Permanent

  • 302: Tillfällig

On-Page SEO

Dessa aktiviteter äger rum på en webbplats. Förutom att publicera relevant innehåll av hög kvalitet inkluderar SEO på sidan optimering av HTML-kod (t.ex. titeltaggar, metataggar), informationsarkitektur, webbplatsnavigering och URL-struktur.

Onaturlig länk

Alla länkar som Google identifierar som misstänkta, vilseledande eller manipulativa. En onaturlig länk kan leda till att Google vidtar manuella åtgärder på din webbplats.

Organisk sökning

De naturliga, eller obetalda, listor som visas på en SERP. Organiska sökresultat, som analyseras och rangordnas av algoritmer, är utformade för att ge användarna det mest relevanta resultatet baserat på deras sökfråga.

Ordräkning

Det totala antalet ord som förekommer i kopian av innehållet. För lite (eller tunt) innehåll kan vara en signal om låg kvalitet till sökmotorer.

Orphan (Föräldralös sida)

Varje webbsida som inte är länkad till av någon annan sida på den webbplatsen.

P

PageRank

Enligt Google: "PageRank är måttet på vikten av en sida baserat på inkommande länkar från andra sidor. Enkelt uttryckt läggs varje länk till en sida på din webbplats från en annan webbplats till din webbplatss PageRank. Alla länkar är inte lika." Algoritmen har fått sitt namn efter Googles grundare Larry Page.

Page Speed - sidhastighet

Hur lång tid det tar för en webbsida att laddas helt. Sidhastighet är en rankning faktor.

Page view - Sidvisning

En webbsida laddas i en webbläsare.

PBN

står för Private Blog Network.

Se: Link Farm.

PDF

Står för Portable Document Format-fil. PDF-filer kan innehålla text, bilder, länkar, videor och andra element.

straff

Se: Manuell åtgärd

Persona

En fiktiv representation av en idealisk webbplatsbesökare eller kund – deras demografi, beteende, behov, motivation och mål – allt baserat på faktiska data.

Även känd som: Buyer Persona, Marketing Persona

Personalization

När sökmotorer använder sökhistorik, webbläsarhistorik, plats och relationer för att skapa en uppsättning sökresultat som är skräddarsydda för en specifik användare.

PHP

Hypertext Preprocessor är ett skriptspråk som används för att skapa dynamiskt innehåll på webbsidor.

Piratkopiering

Sökmotorer syftar till att minska den organiska sökrankningen av innehåll som gör intrång i upphovsrätten. Google introducerade ett filter 2012 som minskar synligheten för webbplatser som rapporterats för många DMCA-relaterade förfrågningar om borttagning.

Rekommenderad läsning:

Pogo-sticking

När, efter att ha angett en fråga, en sökare studsar fram och tillbaka mellan en SERP och sidorna i dessa sökresultat.

Se även: Dwell time

Position

Se: Rank

PPC (Pay Per Click)

En typ av annonsering där annonsörer debiteras ett visst belopp (vanligtvis bestäms av bud, relevans, kontohistorik och konkurrens) varje gång en användare klickar på annonsen. Att kombinera PPC och SEO kan resultera i fler SERP-fastigheter, klick och omvandlingar. Dessutom kan PPC-data informera din SEO-strategi, och det omvända är också sant.

Q

QDF

Står för query deserves freshness, där en sökmotor kan besluta att visa nyare webbsidor i sökresultat (istället för äldre sidor) om en viss sökterm är på trend, kanske för att en nyhetshändelse har resulterat i en ökning av sökningar på det ämnet .

Quality Content 

Innehåll av hög kvalitet som hjälper dig att framgångsrikt uppnå affärs- eller marknadsföringsmål (t.ex. generera organisk trafik eller sociala andelar, tjäna topprankningar i sökresultaten, generera potentiella kunder/försäljningar).

R

Rank

Där en webbsida visas i de organiska sökresultaten för en specifik fråga.

Ranking Faktor

En individuell komponent som bidrar till en komplex serie av algoritmer som bestämmer var webbsidor ska visas med de organiska sökresultaten för en specifik fråga. I flera år har Google sagt att dess algoritmer "litar på mer än 200 unika signaler" för att hjälpa användare att hitta den mest relevanta webbsidan eller svaret.

Även känd som: Ranking Signal.

Referrer

URL-data som identifierar källan till en användares webbsidesbegäran.

Redaktionell länk

En länk som ges av en webbplats till en annan utan att mottagaren frågar eller betalar för det.

Även känd som: Natural Link.

Reindex - Återindexering

Processen att be en sökmotor att returnera en webbplats eller webbsida till sitt sökindex efter avindexering.

Relevans

Ett sätt som sökmotorer mäter hur nära sammankopplat innehållet på en webbsida är anpassat för att matcha sammanhanget för en sökfråga.

Reputation Management

Bruket att skapa en positiv onlineuppfattning om ett varumärke eller en person – inklusive i sökresultat och på sociala medier – genom att minimera synligheten av negativa omnämnanden.

Även känd som: Online Reputation Management, Public Relations

Responsiv hemsida

En webbplats utformad för att automatiskt anpassa sig till en användares skärmstorlek, oavsett om den visas på en stationär eller mobil enhet.

Rich Snippet

Structured data kan läggas till i HTML-koden för en webbplats för att ge kontextuell information till sökmotorerna under genomsökning. Denna information kan sedan visas i SERP:erna, vilket resulterar i en förbättrad listning, känd som ett rikt utdrag.

robots.txt

Robots Exclusion Protocol (eller Standard) är en textfil som är tillgänglig i roten på en webbplats som talar om för sökmotorernas sökrobotar vilka områden på en webbplats bör ignoreras.

Return on Investment (ROI)

Ett sätt att mäta resultatet av SEO-aktiviteter. Detta beräknas genom att dividera hur mycket intäkter du tjänade via organisk sökning med kostnaden för den totala investeringen och sedan multiplicera med 100.

Röstsökning

En typ av röstaktiverad teknik som låter användare tala in i en enhet (vanligtvis en smartphone) för att ställa frågor eller göra en onlinesökning.

S

Schema

En form av mikrodata som, när den väl har lagts till på en webbsida, skapar en förbättrad beskrivning (allmänt känd som en rik utdrag), som visas i sökresultaten.

Skrapa

En teknik som används för att kopiera webbplatsinnehåll eller information med hjälp av ett datorprogram eller skript. Sökmotorer, som Google, skrapar data för att skapa ett sökbart index över webbplatser.

Även känd som: Web scraping.

Sökmotor

Ett datorprogram som gör det möjligt för användare att ange en fråga för att hämta information (t.ex. filer, webbplatser, webbsidor) från programmets index (dvs. en webbsökmotor, som Google, indexerar webbplatser, webbsidor och filer som hittats på World Wide Web). Ett sökindex byggs och uppdateras med hjälp av en sökrobot, med objekt som analyseras och rangordnas av en serie algoritmer.

Se även: Baidu, Bing, DuckDuckGo, Google, Yahoo, Yandex

Search Engine Marketing (SEM)

En paraplyterm för att öka en webbplatss synlighet på sökmotorernas resultatsidor, som omfattar både betalda och organiska aktiviteter.

Sökmotoroptimering (SEO)

Processen att optimera en webbplats – såväl som allt innehåll på den webbplatsen – så att den kommer att synas på framträdande positioner i sökmotorernas organiska resultat. SEO kräver en förståelse för hur sökmotorer fungerar, vad människor söker efter (dvs. nyckelord och nyckelfraser) och varför människor söker (avsikt). Framgångsrik SEO gör en webbplats tilltalande för användare och sökmotorer. Det är en kombination av teknisk (on-page SEO) och marknadsföring (off-page SEO).

Se: On-Page SEO, Off-Page SEO

Search Engine Results Page (SERP) 

sökmotorer visas för användare efter att ha gjort en sökning. Vanligtvis visar sökmotorer cirka 10 organiska sökresultat, sorterade efter relevans. Beroende på frågan kan andra sökfunktioner visas, inklusive:

  • AdWords-annonser (ovanför och under de organiska sökresultaten)

  • Utvalda utdrag (aka Position Zero)

  • Bilder

  • Kunskapspaneler

  • Lokalt paket (med karta)

  • Nyheter

  • Relaterade frågor

  • Relaterade sökningar

  • Shoppingresultat

  • Webbplatslänkar

  • Tweets

  • Videos

Även känd som: SERPs, när man hänvisar till flera sökmotorresultatsidor.

Share of Voice

Hur många visningar ett varumärke får i SERP:erna för söktermer jämfört med det totala antalet visningar som varumärkets konkurrenter får för samma söktermer.

Synlighet

Den framträdande plats och positioner en webbplats intar i de organiska sökresultaten.

Sökordstäthet

Hur ofta ett ord eller en fras förekommer i innehållet på en webbsida. I bästa fall är det här oprövade konceptet föråldrat, om det någonsin verkligen betydde något för sökmotorer. Det finns ingen idealisk procentandel som hjälper en webbsida att rankas bättre.

Sökordsanalys

Processen att upptäcka relevanta ämnen, ämnen och termer som söker in i sökmotorer, såväl som volymen och konkurrensnivån för dessa termer. Denna praxis möjliggörs av en mängd gratis och betalda verktyg.

Läs mer: Att göra sökordsanalys till Google

Sökhistorik

Sökmotorer spårar varje sökning som användare gör (text och röst), varje besökt webbsida och varje annons som klickas på. Sökmotorer kan använda denna information för att anpassa resultaten för inloggade användare.

Även känd som: Webbläsarhistorik.

Sitemap - Webbplatskarta

En lista över sidor på en webbplats. Det finns två typer av webbplatskartor:

  • HTML: Denna typ av webbplatskarta, vanligtvis organiserad efter ämnen, hjälper webbplatsanvändare att navigera på en webbplats.

  • XML: Den här typen av webbplatskarta ger sökrobotar en lista över webbsidor på en webbplats.

Sitewide Länkar

En länk som visas på varje sida på en webbplats, vanligtvis i en sidofält eller sidfot på bloggar eller webbplatser som använder mallar.

Sociala medieplattformar

(webbplatser och appar) där användare kan interagera med varandra, samt skapa, dela och konsumera innehåll.

Social signal

Alla faktorer som visar auktoritet och inflytande på populära webbplatser för sociala nätverk. Till exempel den sociala auktoriteten för en användare på Twitter.

Även om många korrelationsstudier har indikerat att sociala signaler påverkar rankningen (t.ex. antalet likes/delningar som ett innehåll får), har Google offentligt uttalat att sociala signaler inte är en direkt rankningsfaktor. Populära sajter som har mycket engagemang i sociala medier tenderar att rankas bra av andra skäl.

Spam

Se: Webspam

Spider

Se: Bot

Split Testing

Ett kontrollerat experiment som används för att jämföra minst två webbsidor för att mäta effekterna av en annan variabel på omvandlingar. Efter att sidorna har visats under tillräckligt lång tid för webbplatsbesökare för att samla in en tillräcklig mängd prestationsdata, kan en "vinnare" utses.

Även känd som: A/B-testning.

SSL-certifikat

Ett digitalt certifikat som används för autentisering av webbplatsidentitet och för att kryptera information som skickas till servern med hjälp av Secure Sockets Layer-teknik.

Statuskoder

Svarskoder som skickas av en server när en länk klickas, en webbsida eller fil efterfrågas eller ett formulär skickas. Vanliga HTTP-statuskoder som är viktiga för SEO:

  • 200 (OK)

  • 404 (hittades inte)

  • 410 (borta)

  • 500 (internt tjänstfel)

  • 503 (tjänst ej tillgänglig)

Läs mer: Statuskoder för Google

Subdomän

En separat sektion som finns inom en huvuddomän. raqs.nu är huvuddomänen medan shop.raqs.nu är en subdomän. 

T

Taxonomi

Organisera och kategorisera en webbplats för att maximera innehållssökning och hjälpa användare att slutföra önskat på -platsuppgifter.

Tid på sidan

En inexakt uppskattning av hur lång tid en användare tittade på en viss webbsida. Sidor med höga utgångshastigheter kan kraftigt skeva denna data.

Title Tag

En HTML-metatagg som fungerar som titeln på en webbsida. Vanligtvis är titeltaggen titeln som sökmotorer använder när de visar söklistor, så den bör innehålla strategiska och relevanta nyckelord för den specifika sidan. Titeltaggen bör också skrivas så att den är vettig för människor och lockar flest klick. Vanligtvis bör titeltaggar vara mindre än 65 tecken.

Top-Level Domain (TLD)

Tillägget av en given webbadress. Dessa inkluderar:

  • .com

  • .org

  • .net

  • .info

Det finns också många fler bransch- och landsspecifika alternativ.

Även känd som: gTLD (Generic Top-Level Domain); Domäntillägg.

Trafik

Människorna (och ibland bots) som besöker din webbplats.

Trust - Förtroende

Gäller i allmänhet historien för en domän (t.ex. om den citerar eller innehåller expertkällor, bygger ett positivt rykte, följer riktlinjerna för webbansvariga).

TrustRank

En länkanalysteknik som används för att skilja bra "reputable seed pages" från webbspam.

U

User-Generated Content (UGC)

Alla former av innehåll – videor, blogginlägg, kommentarer, recensioner etc. – som skapas av användare eller kunder.

Universell sökning

När sökmotorer hämtar data från flera specialdatabaser för att visa på samma SERP. Resultaten kan innehålla bilder, videor, nyheter, shopping och andra typer av resultat.

Även känd som: Blandad sökning.

URL

En enhetlig resurslokaliserare är den specifika teckensträng som leder till en resurs på webben. Termen URL är vanligtvis en förkortning av den bokstavsbaserade webbadress (t.ex. www.searchenginejournal.com) som skrivs in i en webbläsare för att komma åt en webbsida.

URL-parameter

Värdena som läggs till en URL för att spåra var trafik kommer ifrån (dvs. vilken länk någon klickade på för att upptäcka din webbplats eller webbsida).

Utgående länk

En länk som leder besökare till en sida på en annan webbplats än den de för närvarande är på.
Läs mer: Köpa länkar till SEO

UX - user experience (Användbarhet) 

Hur lätt det är för människor att använda din webbplats. Webbplatsdesign, webbläsarkompatibilitet, förbättringar av funktionshinder och andra faktorer spelar alla en roll för att förbättra användbarheten och göra din webbplats tillgänglig för så många människor som möjligt.

V

Varumärkessökning

När en användares fråga innehåller en exakt matchning, eller variant, av ett specifikt företag eller varumärke. Främst navigeringssökningar till ett specifikt företags hemsida.

Vertikal sökning

En specialiserad typ av sökning där fokus bara ligger på ett specifikt ämne, typ av innehåll eller media. Till exempel YouTube (video), Amazon (shopping), Kayak (resor), Yelp (företagsrecensioner).

Virtual Assistent - VA

En bot som använder naturlig språkbehandling för att utföra uppgifter, som att utföra webbsökningar. Till exempel Apples Siri eller Microsofts Cortana. På senare år har även människor som jobbar som assistenter remote börjat kallas virtuella assistenter. 

W

Webbplatslänkar

Upp till sex algoritmiskt valda länkar som visas under listan för samma webbplats för ett högst rankat organiskt sökresultat. Sidor kan blockeras från att visas som webbplatslänkar i Search Console eller Bing Webmaster Tools.

Även känd som: Deep Links (Bing).

Websida

Ett dokument som finns på World Wide Web och som kan visas av webbläsare.

Webbplats

En samling webbsidor som finns tillsammans på World Wide Web.

Webbplatsnavigering

Hur en webbplats kopplar samman sina webbsidor för att hjälpa besökare att navigera på den webbplatsen. Webbplatsnavigering finns i några olika former, inklusive:

  • Huvudnavigering: De viktigaste ämnen eller ämnen som din webbplats är fokuserad på. 

  • Sekundär navigering: Ämnen relaterade till huvudnavigeringen. 

  • Sidfotsnavigering: Vanligtvis inkluderar detta länkar till sidor som innehåller viktiga informationsresurser om ett varumärke eller företag. Dessa sidor är vanligtvis inte viktiga för rankningsändamål. 

  • Relaterade länkar: Det här området visas vanligtvis i den högra skenan eller under innehållet. Det kan kallas "Mest populära", "Mest lästa" eller "Trending nu."

  • Innehållslänkar: Länkar som visas i ditt huvudinnehåll (t.ex. artiklar, målsidor).

  • Brödsmulnavigering: Den här typen är mindre populär än den en gång var. I grund och botten visar varje webbsida ett "spår" för att snabbt berätta för besökare var de är på din webbplats. Till exempel: Hem > SEO > Länkbyggen > Vad är webbplatsnavigering?

Även känd som: Internal Links (eller Internal Linking), Site Architecture

Webspam

Alla metoder som existerar enbart för att lura eller manipulera sökmotoralgoritmer och/eller användare.

Även känd som: Black Hat SEO, Spam, Spamdexing, Search Spam

White Hat SEO

Taktik som följer Googles riktlinjer för webbansvariga.

WordPress

Ett populärt blogg- och innehållshanteringssystem. Se CMS.

X

XML

Extensible Markup Language är ett märkningsspråk som sökmotorer använder för att förstå webbplatsdata.

XML Sitemap

En lista över alla sidor på en webbplats som sökmotorer behöver känna till.

Y

Yahoo

Yahoo föddes i april 1994 och var en otroligt populär sökmotor och portal på 90-talet. Yahoo-sökning var mestadels mänskligt driven, åtminstone fram till juni 2000 när en då okänd sökmotor som heter Google började driva Yahoos organiska sökresultat. Den affären fortsatte till 2004, då Yahoo började använda sin egen sökteknologi. Sedan 2010 har Yahoos organiska sökresultat drivits av Microsofts sökmotor, Bing.

Yandex

Den mest populära sökmotorn i Ryssland, Yandex grundades 23 september 1997 av Arkady Volozh och Ilya Segalovich.

Å

Återvändssida

En webbsida som inte länkar till andra webbsidor. Så kallad eftersom när en användare eller bot väl kommer till den här sidan finns det ingen plats att gå vidare.

Ö

Ömsesidiga länkar

När två webbplatser kommer överens om att utbyta länkar till varandra.

Hittar du några sökord som du saknar eller skulle vilja lägga till i ovan ordlista så skicka ett mail eller ring. Det är en levande lista som uppdateras kontinuerligt.


Föregående
Föregående

Hjälp med Google Ads, SEO och hemsidor

Nästa
Nästa

Google Analytics 4 (GA4) ersätter UA