FAQ och Featured snippet i Googles sökresultat

Du har säkert sett dem när du Googlar. Sökresultaten som sticker ut från mängden och således drar blickarna till sig och får fler klick än de andra. Här går vi gå igenom de vanligaste sökresultaten och hur du kan optimera din sida för att få avancerade utdrag från din hemsida direkt i sökträffen. Nedan ett exempel där vi har fått både featured snippet och en FAQ-sida på samma sökning men med olika undersidor.

Vilka olika snippets finns det?

De vanligaste snippetsen i Google sökresultat och de vi kommer gå igenom är:

  1. Featured snippet, även känt som Position zero

  2. FAQ-snippet, vanliga frågor.

  3. Recensionsutdrag

Bakgrund till urklipp i sökresultatet.

Google är måna om att användare som använder deras sökmotor ska få så relevant svar som möjligt på sin fråga. Därför försöker de alltid leverera svaret direkt i sökresultatet när det är möjligt. Dessutom är det ett privat företag med vinstfokus så självklart vill de att du stannar kvar på deras egendom, sökfältet, så länge som möjligt. En fördel med att få svaret direkt i sökfältet är att besökaren slipper klicka sig in på ett sökresultat och vänta på att hemsidan laddar.

Featured Snippet - Position Zero

En featured snippet är informationsurklippet högst upp i sökträffen. Google försöker hitta svaret på frågan och leverera den direkt till sökaren. Tidigare kunde man ha både featured snippet och första sökplatsen. Nu försvinner ditt sökresultat så fort du får en featured snippet.

Featured snippet copywriter Stockholm

Featured snippet som lyfter oss till position zero.

Hur får jag en featured snippet?

Det finns olika sätt att få ett särskilt utdrag och plocka hem position noll. Fokus är att snabbt leverera svaret på en fråga som sökaren ställer.

  • Användningen av punktlistor ökar sannolikheten

  • Fokusera på frågan som är ställd

  • Hitta söktrafik som börjar med frågor som vem, hur, vad.

Är featured snippet negativt för Click Trough Rate? 

Du kan använda dig av tekniska inställningar på din hemsida för att berätta att du inte är intresserad av att Google visar upp särskilda utdrag från din hemsida. Dock så har majoriteten av undersökningar som gjorts visat att CTR, Click Trough Rate, ökar om du har featured snippet kontra första sökplatsen. Se det som en ära istället att Google anser din hemsida så bra att de vill lyfta upp ditt sökresultat. Det är dessutom inte bara förstaplatsen som kan få position noll. Du kan hoppa direkt från plats 8 till position zero. Dock så är majoriteten av alla utdrag från förstasidan på Googles sökträff. 

FAQ snippet - vanliga frågor utdrag

2019 introducerad Google möjligheten att se vanliga frågor direkt i sökresultatet. Tro inte att det är en slump vilka frågor som dyker upp där. Det är en teknisk inställning som man justerar och skriver frågor och svar i. Fördelen är att du kan ge svar på många frågor till den som söker utan att den personen behöver klicka in på hemsidan. Dessutom får du större sökträff i SERP:en, sökresultatet, och utökar således möjligheten att någon ser just din sida och finner den intressant nog för att klicka. 

Hur får jag en FAQ-snippet? 

Google har något som kallas strukturerad data och som deras sökspindlar använder för att läsa av innehåll på hemsidor. Det hela är ganska enkelt. 

  1. Skriv en fråga och svaret på den aktuella sidan på din hemsida.

  2. Gå till en gratistjänst som hjälper dig skapa en ett script. Vi använder technical SEO.

  3. Ställ in att du vill skapa en FAQ page och fyll i frågor och svar. Håll dig till 3 st. 

  4. Kopiera kodsnutten du fått i högerspalten.

  5. Klistra in kodsnutten på den aktuella sidan på din hemsida. 

  6. Testa att koden fungerar med Googles testverktyg för strukturerad data. 

  7. Vänta och se CTR öka.

Du kan i Google Search Console se vilka sidor som synts med en FAQ-sektion så du inte behöver Googla dig själv tills du blir alldeles blå. 

Visningssätt i sökresultaten visar hur människor ser ditt sökresultat.

Recensionsutdrag eller review snippet

Ett recensionsutdrag är precis vad det låter som. Ett utdrag i sökträffen som visar hur många recensioner du fått och genomsnittsbetyget på de som recenserat dig. Google hämtar information från bland annat Google My business, Facebook, Reco och andra recensionssajter på nätet. Dock så är det möjligt att själv skriva in information och således ta en genväg in med sina recensioner. 

SEO-byrå sökresultat stjärnor

Recensioner och stjärnor gör att ditt sökresultat sticker ut.

Hur får jag ett recensionsutdrag? 

Du kan använda Technical SEO ovan även för recensionsutdrag. Dock så är det mer komplicerat än en FAQ-sida och det krävs att du skriver in rätt uppgifter. Fokusera på att samla recensioner på Google My Business eller kontakta oss så kan vi hjälpa dig med det. Det finns även plugins i Wordpress som du kan använda som underlättar ditt arbete om du jobbar i Wordpress. 

Fördelarna med ett recensionsutdrag är uppenbara. Den som söker ser direkt att du fått ett (förhoppningsvis) högt betyg och kan lita på att du vet vad du håller på med. Dessutom finns det bara utrymme för 3 sökträffar på Googles förstasida som kan få FAQ-sida. Är marknaden full kan du således använda dig av stjärnorna. Det går att få både en FAQ och ett recensionsutdrag med samma sökresultat men det vanligaste är antingen eller. 

Slutsats kring utvalda utdrag i Googles sökresultat

Sökmotoroptimering handlar om att du ska:

  1. Ranka högt på Google

  2. Få människor att klicka på ditt sökresultat och

  3. Få besökaren att köpa något eller ta kontakt med dig.

Med hjälp av utvalda utdrag kan du bättra på chanserna att både ranka högt på Google och få människor att klicka på just ditt resultat. Varför inte utöka dina chanser att bli hittad med detta relativt enkla sätt. Det kostar dig bara lite tid och kan ge god avkastning. Eller så ringer du Hasan Fransson så hjälper jag dig.

Bäst på seo urklipp

En featured snippet som visar en snippet vi fått på sökningen bäst på SEO. Ibland måste man få ha kul på jobbet.


Föregående
Föregående

Design i Squarespace

Nästa
Nästa

Bygga en hemsida i Squarespace