SEO-marknadsföring
Sökmotoroptimering, eller SEO, handlar om att förbättra en hemsidas placering i sökmotorernas sökresultat. Det handlar om att använda olika metoder och strategier för att göra en webbplats mer sökbar och attraktiv för besökarna, vilket i sin tur ger bättre position i sökresultatet.
Det kan innebära att man använder relevanta sökfraser och nyckelord på webbplatsen, optimerar bilder och videos, bygger upp länkar från andra webbplatser, och så vidare. Syftet med SEO är att förbättra hemsidans synlighet i sökresultaten, alltså att synas när en person söker efter något som du erbjuder, och därmed öka trafiken till webbplatsen.
Varför är det viktigt då, kanske du tänker? För syns du så finns du. Att komma på Googles sökresultats förstasida är idag avgörande för hur många kunder du får, det är en viktig del i digital marknadsföring idag. Vi hjälper dig att synas bättre.
Få fler att hitta dig via Google med SEO
Raqs är en SEO-byrå certifierade inom sökmotoroptimering och vi jobbar med det varje dag. Vi vet hur en hemsida kommer högt i Googles sökresultat. Vi analyserar din sida och dina mål, och hjälper dig med en SEO-strategi för att synas mer. Hör av dig till oss om du vill veta hur din hemsida kan få en skjuts för att synas högre.
Hårt jobb – inte hokus pokus
Den stora fördelen med Raqs som SEO-partner är att vårt mål alltid är att våra kunder ska förstå vad vi gör när vi arbetar med optimering. Inget hokus-pokus som många vill få det att framstå som. Dessutom anser ofta den stora sökmotorn att vi är bäst på SEO. Helt objektivt självklart.
Så här jobbar vi med SEO-marknadsföring
1. Start av SEO-arbete
Raqs rådgivning kring sökmotoroptimering utgår från en initial SEO-workshop som mynnar ut i en SEO-analys som vi utför på aktuella hemsidor i början av ett projekt. I det inledande arbetet går vi igenom vilka mål er verksamhet har med er SEO-satsning och säkerställer att ni som beställare har en bra teknisk plattform att utgå från.
-
Hur väl optimerad är er hemsida för att ha möjlighet att ranka högt.
-
Tillsammans med er tar vi fram en standard/mall som ni kan använda löpnade i ert egna sökmotoroptimeringsarbete och ger er verktyg för att kunna optimera enskilda sidor på er webbploatser. Det handlar om element som metatitel och metabeskrivning, rubriker, alt-taggar och övrigt innehåll.
-
Vilka länkar är viktiga för er och hur kan ni stärka er trovärdighet gentemot Google. Se nedan för ytterligare information om länkar.
-
Hur skickar ni vidare besökare på en sida idag och hur distribuerar ni länkkraften inom hemsidan för att lyfta övriga sidor
2. SEO-strategi
När den tekniska biten med hemsidorna sitter och vi har tillräckligt med information om er verksamhet går vi vidare och föreslår en strategi för sökmotoroptimeringen som passar er och era mål. Då tar vi bland annat fram följande:
-
Vi genomför en sökordsanalys där vi analyserar och utvärderar vilka sökord och sökfraser som är relevanta för er, vilket även inkluderar Long tail-sökord.
-
Vi skapar optimerade undersidor som har som syfte att ranka högt på Google på specifika sökord/sökfraser.
-
SEO är en långsiktig strategi och tidsplaner sätts utifrån kort respektive lång tidshorisont.
-
Alla mål som ska nås sätter vi spårning på. Exempel på mål är antal klick, antal besökare, antal sidor varje besökare läst eller inskickade formulär.
3. Konverteringsoptimering på hemsidan
I samband med start av arbetet säkerställer vi att hemsidan har utformats på bästa sätt för att så många besökare som möjligt utför en konvertering, alltså gör det ni önskar på respektive sida.
I konverteringsoptimeringen ingår:
En analys över hur ni kan få fler att konvertera
Förslag på flöde för en hemsidebesökare
Konkreta åtgärdsförslag
Strategier för att driva besökarna mot önskad CTA (Call To Action)
4. Löpande arbete med SEO
Efter att den initiala SEO-optimeringen är utförd går vi över till löpande arbete där vi säkerställer att vi följer tidsplan och gör justeringar för att era mål ska nås. Detta kan utföras på plats hos er eller från vårt kontor.
Varje uppdrag, webbplats och konkurrenssituation är unik och uppdraget kan komma att innefatta olika typer av insatser utifrån tidsbehov och webbplatsens aktuella organiska synlighet.
Allt vårt arbete dokumenteras i verktyg och dokument som delas med er som beställare. Då kan ni lättare följa arbetet och gemensamt kan vi se framstegen som görs. Struktur och noggrannhet är viktigt för oss för att ni ska få valuta för er investering.
Rapporter för vår sökmotoroptimering
Tillsammans med dig går vi igenom vilka siffror som är viktiga för er och vad du vill mäta. Våra rapporter anpassas helt och hållet efter dig och din verksamhet. Förutom det mest väsentliga som antal besökare och konverteringar tittar vi bland annat på följande parametrar:
Hur länge stannar dina besökare på sidan
Vilka sidor är dina mest besökta
Vilka enheter använder dina besökare
Hur hittar dina besökare till dig
Allt presenterat veckovis, månadsvis eller den intervall som du önskar och med ett språk som du förstår.
Länkar och SEO-marknadsföring
Länkar har sedan sökmotorernas begynnelse varit viktiga för att ranka högt. I Googles ögon är en länk från en annan hemsida en röst på att din hemsida är viktig. Är den andra sidan trovärdig och har ett högt anseende i Googles ögon, Domain Authority, kommer rösten att väga tyngre.
Att skaffa länkar till din hemsida kan vara tidsödande och knepigt om du inte är en van sökmotorkonsult. Det kan dock vara avgörande för om du kommer lyckas ranka högt.
Läs vår kompletta guide om länkar till SEO för en djupare förståelse för vad länkar är, vilka olika länkar det finns och riskerna med länkar.
Vanliga frågor om SEO – sökmotoroptimering
-
On-page SEO är som det låter. Insatser på din hemsida för att få den att ranka högre eller bli mer användarvänlig. Det kan handla om innehåll, hastighet eller att göra sidan mobilvänlig. Även en snippet i sökresultatet är on-page arbete.
-
Off-page SEO är främst arbetet med att få andra hemsidor att länka till er hemsida. Det kan innebära att skapa innehåll eller guider som andra tycker är intressant och vill dela med sina läsare eller en artikel om er i en tidning för att lyfta något ni gjort.
-
• Du behöver komma högt i Google sökresultat, och med högt menar vi på förstasidan.
• Du behöver ha en bra landningssida.
• Du behöver ha relevant information för besökaren.
• Du behöver ha starka länkar som pekar mot din sida. Läs vår guide om att köpa länkar till SEO
Allt detta hjälper vi dig med. Vi vet vad som krävs för att komma högt i Googles sökresultat, vi har kunskapen och erfarenheten som krävs för önskade resultat, och vi vet hur man ska utforma en landningssida som gör att du får kontakt med dina potentiella kunder.
-
SEO står för Search Engine Optimization som på svenska blir sökmotoroptimering, eller det lite förkortade sökoptimering. SEO marknadsföring handlar om att synas när potentiella kunder och besökare söker på, för dig, relevanta ord och fraser på Google. Det är marknadsföring i rätt tidpunkt, då de potentiella kunderna letar efter just dina produkter och tjänster. De kan självklart vara så att de fortsätter leta runt på nätet för att hitta fler leverantörer att jämföra dina produkter och tjänster med.
Det är med andra ord inte helt självklart att du har en ny kund bara för att du syns högt upp i Googles sökresultat. Men det som är helt säkert är att du absolut inte får en ny kund om du inte syns i sökresultatet.
-
Det är få företag förunnat att vara top of mind hos människor och det kräver en stor summa pengar i marknadsföring. Är du inte ett företag som på förhand är välkänt av kunderna och som många söker sig till specifikt är det än viktigare att vara ett av de alternativ som dyker upp när någon söker efter produkter eller tjänster som finns i din portfölj.
-
Vi hjälper dig främst att synas bättre genom SEO marknadsföring i Sverige. Eftersom vi bor i ett litet land är det lättare att synas för sökningar inom landets gränser. Målgruppen är mindre än om man riktar in sig på hela världen, men det är absolut inte lika mycket konkurrens om sökorden och -fraserna. Därför har du som levererar produkter och tjänster till kunder inom Sverige en stor möjlighet att synas genom SEO i Sverige. Har du planer på att expandera hjälper vi dig även att nå utanför Sveriges gränser.
Sök SEO-stipendium
– skriv om sökmotormarknadsföring
Raqs erbjuder studenter att söka ett stipendium för att kunna skriva en uppsats om digital marknadsföring, sökmotoroptimering eller sökmotorer generellt. Stipendiet är på 5 000 kr och kan sökas en gång per termin.
Sökmotoroptimering är en oerhört dynamisk typ av marknadsföring som ständigt förändras. Därför vill vi uppmuntra studenter att inrikta sig på och bli bra på att optimera för sökmotorer som Google.
-
Stipendiet kan sökas av dig som ska eller håller på att skriva en master- eller kandidatuppsats på ett universitet eller en högskola i Sverige. Uppsatsen ska handa om marknadsföring på sökmotorer. Både organisk marknadsföring och annonsering på Google Ads går bra.
-
Fyll i ansökan nedan med en kort motivering varför just du ska få stipendiet. Vi önskar att du skickar uppsatsen till oss efter att den är skriven och att vi får publicera din bild eller uppsats på vår hemsida.
-
Stipendiet delas ut 2 gånger per år och utses av en panel bestående av anställda på Raqs. För vårterminen är sista ansökningsdatum 31/3 och för höstterminen är sista ansökningsdatum 30/10.
Vinnaren av SEO-stipendiet blir meddelad via e-post senast 2 veckor efter beslut. Vi önskar att du skickar in intyg på att du studerar innan stipendiet betalas ut. Beslutet kan inte överklagas.