Hamna högt på Google 2024 – komplett guide

Dyk in i Raqs expertguide om hur du rankar högt på Google 2023. Lär dig allt om effektiv användning av Google Ads, lokal SEO och strategier för att vinna platsen i Googles 'featured snippet'.

Sammanfattning av artikeln om att ranka högt på Google

  1. Annonsering på Google Ads är ett snabbt sätt att synas högt, men det kräver rätt val av sökord och budgethantering.

  2. Lokal SEO, särskilt optimering av Google Business Profile, är avgörande för att synas i kartresultat.

  3. Att vinna en 'featured snippet' kräver att du redan rankar på förstasidan och att du anpassar ditt innehåll för att direkt svara på sökfrågor.

  4. En kombination av betald annonsering, organiskt innehåll och lokal SEO är ofta den mest effektiva strategin för att synas både snabbt och långsiktigt på Google.

  5. Att ranka högt på Google kräver antingen tid eller pengar, och ibland en kombination av båda.

Det finns olika sätt att hamna högst upp i Googles resultat, beroende på vad dina konkurrenter gör behöver du fundera på vilket alternativ som är bäst för din verksamhet. I den här guiden går vi igenom hur du kan avgöra vad du ska satsa tid och pengar på.

Vägar till Googles topp

Det är skillnad på att hamna på förstasidan i Googles sökresultat och att synas i den absoluta toppen. Förstasidan presenterar många olika resultat, bland annat annonser, organiskt resultat, kartresultat (map pack) och en så kallad featured snippet. 

Tack till ahrefs som låter oss använda deras tydliga bilder.

Vad är vad på Google?

Se illustration om vad det är du ser i Googles sökresultat.

Hamna högst med annonser genom Google Ads – SEM

Annonsering på Google Ads är ett sätt att köpa sig en plats i toppen av Googles sökresultat. Du betalar en summa för varje klick du får på annonserna du skapat. Det betyder att det är ett sätt som kräver att du fortsätter betala för att synas. Så fort du slutar lägga pengar på annonserna så slutar du också att synas. Du betalar dock bara när någon klickar på just din annons. 

Läs mer om annonsering på Google Ads.

Organiskt resultat – SEO

När du syns i det organiska resultatet betyder det att Google har ansett din sida vara så bra för sökfrasen i fråga att det är värt att visa en länk till din sida i resultatet. För att nå toppen krävs det dock mycket jobb fokuserat på att skapa bra innehåll för just den sökfrasen. Det betyder att det kostar lite mer pengar initialt och sedan kan du ofta dra ner budgeten, det krävs dock regelbundna insatser och uppdateringar på hemsidan för att den ska fortsätta att rankas högt av Google. 

Läs mer om SEO.

Kartresultat – Google Business Profile

Kartresultatet är baserat på resultat som finns i närheten av den som söker eller inom det området som de har angett i sin sökning. Resultatet är taget från de företag och verksamheter som har ett konto i Google Business Profile, informationen hämtas från Google Business Profile.

Med Google Business Profile kan du hålla dina kunder uppdaterade om bland annat aktuella öppettider, adresser och erbjudanden. 

Featured snippet – Hamna på plats 0 i det organiska söket

Featured snippet är den ruta som hamnar högst upp, ofta med det exakta svaret till sökfrågan, för det är ofta när en fråga har formulerats som featured snippet visas. Men det kan även visas även vid andra typer av sökfraser. Det krävs dock att Google anser att din sida har ett mycket bra svar till sökfrasen. 

Varför spelar det roll vad dina konkurrenter gör i sökfältet?

Därför att om det finns till exempel annonser i toppen måste du annonsera för att komma i toppen du också. Annonser visas alltid högst upp i resultatet och efter det kommer kartresultatet, featured snippet och sist visas det organiska resultatet, allt dock på förstasidan.

För att hamna högst på Google är det alltså avgörande för vilken typ av sökning du vill ranka på och framförallt sökintentionen bakom sökningen. 

Hamna högt på Google med hjälp av en expert

Så här annonserar du på Google Ads

För att kunna annonsera på Google startar du ett konto i Google Ads. Du konfigurerar kontot utifrån din verksamhet och startar kampanjer, annonsgrupper och annonser för de sökord du har valt. 

Hur väljer du då sökord kanske du undrar. Det gör du genom att hitta sökfraser som är relevanta för din verksamhet, är du elektriker så är givetvis “elektriker” ett relevant sökord. Men “elektriker” är också ett väldigt brett sökområde, för att inte slösa pengar på att människor som inte är potentiella kunder klickar på din annons, behöver du göra sökområdet smalare.

Det kan du göra genom att till exempel ange området som du arbetar inom, exempelvis “elektriker Stockholm” eller varför inte “Elektriker Södermalm” för att verkligen nå ut till de som söker en elektriker nära dem.

Hur mycket kostar det att annonsera på Google?

I konfigureringen av kampanjer väljer du hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering per dag. Det betyder att det är din gräns och det gör att du inte alltid kommer att visas högst upp och ibland kanske inte heller alls – beroende på hur många andra som budar på samma sökfras och hur stor budget de har.

Det spelar också roll hur bra och relevant din landningssida är för den specifika sökfrasen. Anser Google att den sidan som annonserna leder till är relevant för sökfrasen medför det en lägre kostnad och bättre placeringar.

Annonsering – lösningen på allt?

Annonsering gör att du med en gång syns i Googles resultat, det är med andra ord ett snabbt sätt att skaffa sig trafik till din sida. Det är dock så att många föredrar att klicka på länkar i det organiska resultatet.

Det betyder att många scrollar förbi annonserna och börjar leta efter träffar under det betalda resultatet. Annonsering är med andra ord oftast bara en del i att få relevanta besökare till din hemsida. 

Synas i kartresultatet – lokal SEO

Kartresultaten på Google baseras på information i verktyget Google Business Profile. Det är ett gratis verktyg från Google där du kan samla information om ditt företag, till exempel rörande plats, öppettider, telefonnummer och utbud. Det är också ett verktyg som kan användas för att samla in recensioner från kunder, vilka i sin tur kan presenteras på din hemsida.

Har du optimerat din Google Business Profile bra ökar chanserna för att synas i kartresultatet. Din position påverkas också av:

  • hur många recensioner du har

  • om du har inlänkningar till relevanta sidor på din sajt

  • lokala omnämnanden (detta är lite omtvistat, men många tror att det i alla fall spelar en viss roll)

Vinna platsen i featured snippet

Featured snippet är som sagt den ruta som ibland finns ovanför det organiska sökresultatet. Det är information som svarar på sökfrågan eller definierar sökfrasen. Den kortfattade informationen är tagen från en av de bäst rankade sidorna.

För att du ska ha en chans att synas i featured snippet behöver du finnas på förstasidan av Googles organiska sökresultat. Gör du det kan du försöka skriva mer direkt och kortfattad information anpassad för sökfrasen i fråga.

Beroende på vad det är för sökfras kan en punktlista eller en kortfattad sammanfattning passa bäst. Titta på vad den som har featured snippet idag har gjort. Syns du inte på Googles förstasida behöver du arbeta med din sökoptimering för att först och främst klättra upp till någon av de tio första resultaten. 

Kom ihåg att alltid kolla din placering i ett verktyg som ger dig ett objektiv resultat av din placering eftersom din tidigare sökhistorik och vad du klickat på tidigare påverkar det resultat som visas för just dig. 

Vi har tidigare skrivit ett utförligt inlägg om featured snippet om du vill försöka optimera för det. 

Klättra i ranking med hjälp av sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO är arbetet du gör för att din hemsida ska komma högt upp i det organiska resultatet. Sökmotoroptimering handlar dels om att göra din sida användarvänlig rent teknisk, dels om att ha bra innehåll. 

Innehållet ska alltid vara skapat för besökaren, bra innehåll för en besökare är bra innehåll för Google. Men tyvärr räcker det inte alltid att ha riktigt bra innehåll – konkurrensen kan vara för hård och då är det kanske inte lönt att lägga tid och pengar på just den sökfrasen.

Överväg därför alltid sökfras noggrant och analysera möjligheterna för att nå toppen eller i alla fall Googles förstasida. Ibland är det för tunga och för väletablerade spelare som konkurrerar om sökfrasen för att det ska finnas någon möjlighet att nå toppen och slå konkurrenterna som har hög auktoritet och starka hemsidor.

För att inte slösa pengar – gå igenom följande steg när du ska sökoptimera din sajt och respektive sidor på sajten:

  1. Välj en relevant sökfras och gör en konkurrentanalys på sökfrasen. Hur starka är dina konkurrenters hemsidor, hur väletablerade är de på området du vill synas inom och hur stor auktoritet har konkurrenterna?

    Är det för stor konkurrens kanske du måste hitta en annan fras att optimera din hemsida för. Du kan hitta sökfraser med sökvolymer med hjälp av sökordsplaneraren i Google Ads.

  2. När du har valt en sökfras där du tror att du har en chans att nå toppen ska du försöka justera sidan utifrån vad sökintentionen bakom sökfrasen är. Alltså förstå dina besökare och vad det är de är ute efter.

  3. Se till att du skriver så mycket som möjligt inom området som sökfrasen täcker. Alternativt hitta en lucka i informationsutbudet så att du kan nå toppen genom att skriva om det som saknas.

  4. Se till att få länkningar till din sida, både interna länkar, vilket du ordnar själv, och externa länkar, vilket är svårare eftersom du då behöver få dem från någon annan. Läs vår guide om länkar och SEO.

Välj sökord eller sökfras noggrant för att ha möjlighet att nå toppen på Google.

Summering: Att hamna högt på Google kräver tid eller pengar

Att hamna högt på Google kan man göra genom att betala för klick, jobba med sitt innehåll och ranka organiskt eller optimera ett Google Business Profile konto. Det är inte svårare än så men kan ändå kännas som en djungel. En kombination av ovanstående tips brukar vara den bästa lösningen för att synas snabbt och långsiktigt på samma gång. Se våra specialister på SEO som hjälper dig ranka högt på Google.

Vill du inte sätta dig in i allt själv så kan vi självklart hjälpa dig. Hör av dig så hjälper vi dig med både analys och strategi för att nå toppen av Googles sökresultat.

Detta inlägg är inspirerat av ahrefs blogginlägg och anpassat för den svenska sökmarknaden.



Vanliga frågor om att hamna högt på Google

  • Den snabbaste vägen för att hamna högt på Google är att annonsera via Google Ads. Då betalar du per klick och kan synas ganska omgående. Rätt uppsatt kan Google Ads vara en guldgruva. Fel uppsättning kan leda till att din budget dräneras. Ta hjälp av oss som kan sökordsannonering.

  • Att vara först på Google kan generera dig många klick. Att vara först är dock inte det viktigaste utan du bör fokusera på att hamna på topp 5. Det brukar ge mest valuta för pengarna. Självklart är målet alltid att vara först men man ska vara realist också. Det sämsta är att vara på sidan två då ingen klickar vidare dit.

  • Du kan absolut hamna i topp genom att själv optimera din sida eller annonsera. Det kan krävas olika mycket insats från din sida för att nå dit. Våra kunder får bäst resultat genom en kombination av vår hjälp och ett intresse av att optimera själva.

Föregående
Föregående

Synas med sökoptimering på Google – gör så här

Nästa
Nästa

Sveriges bästa SEO-Byrå? – Får blommor som tack från nöjda kunder