Lokal SEO på Google – Sälj lokalt

Lokal SEO-byrå i Stockholm

Lokal SEO

Om du bedriver en verksamhet som enbart har lokala kunder där människor fysiskt måste gå till dig för att få din hjälp har du mycket att vinna på att jobba med lokal SEO på Google. Lokal SEO kommer att få människor som är i din närhet att hitta till din hemsida och förhoppningsvis köpa tjänster eller produkter av dig. 

Över 50% av sökningarna på Google är relaterade till Lokal SEO, alltså har med en stad eller ort i sökningen. Har du råd att inte synas på de sökningarna?

Att jobba med lokal SEO passar extra bra om du har en butik, en salong, ett gym, ett städföretag, är hantverkare eller jobbar med RUT-tjänster. Dina tjänster är av naturen lokala och jättar som kan spendera mer pengar på marknadsföring kan inte konkurrera ut din närhet till människorna som söker efter dina tjänster i sin närhet. 

En e-handlare eller någon som utför sina tjänster på distans (som vi) behöver inte sälja sina tjänster lokalt vilket gör tekniken för optimeringen en helt annan. Det är därför vi kan skapa sidor för att synas högt på sökningar som SEO-byrå Malmö. Däremot kommer vi aldrig att synas på kartsökningar i dessa städer då den är beroende av rätt adress i Google Business Profile. 

Förutsättningar för att lyckas med lokal SEO

Innan vi går in på vad du behöver göra kan vi gå igenom förutsättningarna du måste ha på plats för att lyckas med lokalt SEO. 

  1. Du behöver ha en hemsida till ditt företag som Google hittat till.
    Utan en hemsida kommer du inte långt på Google. Det mesta utgår från informationen på din hemsida och det du delar till Google. Har du inte startat och kopplat Google Search Console till din hemsida är det läge att göra det.

  2. Fördel om du finns i det lokala området du vill sökoptimera för.
    Om du är en lokal företagare och vill optimera din sida för sökningar optimerade för människor som söker efter tjänster på Södermalm är det bra om du faktiskt finns på Södermalm. Det är inte ett absolut krav men det blir mycket lättare. 

Det är inga jättehöga barriärer för att komma igång med lokal SEO som du säkert märker. 

Verktyg för att lyckas med Lokal SEO

Vilka verktyg finns i verktygslådan för att lyckas synas lokalt undrar du då.

Google Business Profile / Google maps

Det första verktyg som du behöver starta för att lyckas med lokalt SEO är Google Business Profile (GBP). Det är Googles egna företagsregister där du kan göra oerhört mycket för att synas lokalt. Fördelarna med GBP för ett lokalt företag går inte att uppnå någon annanstans. 

I Google Business Profile kan du bland annat

  • Uppdatera öppettider och kontaktuppgifter

  • Samla recensioner från dina kunder

  • Synas på Google maps för relevanta sökningar

  • Publicera nyheter och erbjudanden om dig och ditt företag

  • Lägga upp foton så att människor ser hur det ser ut hos er

GBP är ett kostnadsfritt verktyg som Google tillhandahåller till dig som företagare och som du enkelt startar upp. 

Starta Google Business Profile

Starta Google Business Profile genom dessa enkla steg

  • Sök på ditt företags namn på Google. 

  • Klicka på ta över företag om det kommer upp en ruta till höger med information om dig

  • Få hem ett vykort och verifiera att du äger företaget

Kommer det inte upp en ruta till höger kan du enkelt starta ett konto på https://www.google.com/intl/sv_se/business/ 

När du har startat upp GBP behöver du fylla den med relevant information om ditt företag och dina tjänster. Följ bara stegen inne i verktyget så kommer du hitta rätt. 

Börja jobba med recensioner i GBP

Människor vill inte köpa det du säljer, de vill köpa det andra har köpt. 

För att du ska få någon att kontakta dig eller köpa av dig behöver du verifiera att du är duktig på det du gör. Skicka ett tackmail efter behandlingen som du utför med en länk till din Google profil och be kunderna recensera dig. Det höjer din trovärdighet och dina placeringar på Google. Dessutom visar du nästa besökare på din GBP profil att du är erfaren inom ditt område.

Sökoptimera din hemsida för de platser du vill synas på

Om du är en kiropraktor på Södermalm som Lars Nilsson är behöver du berätta för Google att du är Kiropraktor och att du finns på Södermalm. Vi tar Lars hemsida ovan som exempel då vi nyligen börjat hjälpa Lars med SEO och Google Ads annonsering. 

Sidfot på hemsidan

Säkerställ att din adress och orten du vill optimera för framgår i sidfoten så att den syns på samtliga sidor.

Lars har en tydlig sidfot som innehåller hans kontaktuppgifter och info om hans verksamhet. Dessutom har vi med Södermalm och Stockholm för bästa effekt.

Nya undersidor på hemsidan

Skapa undersidor som stöttar din huvudsida. Döp dina sidor till “Tjänst + ort” så får du med staden och dina tjänster fler gånger. Erbjuder du utöver kiropraktik även akupunktur som Lars gör så heter undersidan om Akupunktur självklart “Akupunktur Södermalm” 

Inte bara lokal SEO, Google Ads är lokalt

Behöver du synas snabbt i ditt närområde kan vi starkt rekommendera annonser på Google Ads och jobba extremt lokalt för att nå människor i din närhet. Om vi tar Lars ovan igen som exempel så hjälper vi honom att annonsera i Google Ads för relevanta sökningar för hans företag. Vi har satt en gräns på 3 km runt Södermalm på var människorna ska befinna sig för att hans annonser ska synas. 

Radie Google Ads för Lokal annonsering

Vi har gjort bedömningen att människor som söker efter en kiropraktor på Södermalm kan ta sig 3 km till en behandling. Skulle sträckan vara 30 km runt Södermalm skulle Lars behöva betala för en massa klick från människor som troligtvis inte kommer åka sträckan och således inte genomföra en bokning. 

Sökoptimera lokalt för städer, områden eller gator

Beroende på hur många som söker efter dina tjänster kan det vara en god idé att smalna ner din lokala SEO så mycket att du faktiskt har en chans att ranka högt. 

Om vi fortsätter med exemplet med kiropraktorn Lars och hans lokala SEO med några populär sökfraser. 

Exempel på sökfraser för lokal SEO

Kiropraktor Stockholm - 2400 sökningar i månaden.

Oerhört brett sökord och tuff konkurrens att synas bland topp 5. Här kommer det krävas dedikerat arbete och många länkar för att boosta SEO:n om man ska synas. 

Kiropraktor Södermalm - 320 sökningar i månaden.

Lite mer begränsat område jämfört med Stockholm med mindre konkurrens och större chans att ranka högt. Här bör Lars satsa det mesta av sitt krut att synas på.

Kiropraktor Hornsgatan - 10 sökningar i månaden.

Om Lars hade haft sin klinik på Hornsgatan hade vi självklart försökt med att knipa förstaplatsen på denna. Få sökningar men oerhörd potential om man ligger på Hornsgatan. Om du har din verksamhet nära stora gator kan det vara värt att optimera och på hemsidan skriva “Nära Hornsgatan” eller “parallellgata med Hornsgatan” för att Google ska snappa upp att även din verksamhet ligger i närheten och ranka dig högt för dessa sökningar. 

Vill du veta sökvolymen på olika sökfraser? Testa Googles sökordsplanerare inne i Google Ads.

Mät effekterna av din lokala SEO

Självklart vill du säkerställa att din lokala SEO ger avkastning och att fler kunder hittar till dig. Glöm inte att ha Google Analytics installerat på din hemsida och jobba effektivt med målspårning. Är det för tekniskt kan du luta dig tillbaka och invänta Googles automatiska rapporter från GMB varje månad på hur människor har hittat dig. 

Köp hjälp med lokal SEO

Att jobba med lokal SEO är ingen raketforskning men det kräver självklart att du lägger ner tiden som krävs för att få det rätt. Känner du att det är övermäktigt att hinna med eller bara vill få arbetet utfört av proffs erbjuder vi ett startpaket för hjälp med Google lokal SEO

Vanliga frågor om lokal SEO

  • Lokal SEO kan ge dig många nya kunder från människor som söker efter tjänster eller produkter nära deras hem eller arbete. Många vill köpa tjänster lokalt av företag i sin närhet. Hjälp dem att hitta din verksamhet.

  • Lite beroende på konkurrensen kan lokal SEO ta olika lång tid. Räkna med en boost direkt när du börjat optimera och att du kan se effekten inom 3 månader.

  • Att jobba med lokal SEO passar extra bra om du har en butik, en salong, ett städföretag, är hantverkare eller jobbar med RUT-tjänster. Dina tjänster är av naturen lokala och jättar som kan spendera mer pengar på marknadsföring kan inte konkurrera ut din närhet till människorna som söker efter dina tjänster i sin närhet. 

  • Självklart kan vi som SEO-byrå hjälp dig med lokal SEO. Vi sitter i Stockholm och hjälper företag över hela landet med sin lokala SEO. Hör av dig så börjar vi där.


Föregående
Föregående

Sökmotoroptimering

Nästa
Nästa

Fördelar med Squarespace