Få recensioner från Google / Facebook på hemsidan

Not: Nedan blogginlägg innehåller sponsrade länkar till Elfsight som vi rekommenderar att du använder för recensionerna på hemsidan. Om du börjar betala för verktyget tack vare våra länkar får vi en liten provision. Och du får 20% rabatt. Win-win. Vi använder själva Elfsight och är mycket nöjda.

Elfsight skapar recensioner och omdömen

När det kommer till att öka konverteringen på din hemsida finns det ett enkelt knep som du kan ta till som garanterat ökar din trovärdighet och antalet människor som vill köpa av dig.

Visa upp dina recensioner från Google och Facebook på hemsidan för dina presumtiva kunder. Det ökar förtroendet för dina tjänster och produkter när du kan visa att människor har handlat av dig och att de är nöjda med sitt köp. 

88% av användarna på internet litar på en recension lika mycket som personliga rekommendationer och 72% säger att de litar mer på ett företag som har positiv recensioner. Källa: Searchengineland

Att jobba med att dra trafik till din hemsida via digital marknadsföring är bara första steget. Sedan ska du få människorna att konvertera, alltså köpa av dig eller be om en offert. Det är här recensionerna kommer in så lägligt.

Funktioner och fördelar med ElfSight Google-recensionswidget

ElfSight Google-recensionswidget har många funktioner och fördelar som kan hjälpa dig att öka ditt förtroende online och få fler kunder. Här är några av de viktigaste funktionerna och fördelarna med widgeten:

  • Anpassningsbar design: Du kan enkelt anpassa designen på din widget för att matcha din hemsida. Du kan välja färger, typsnitt, bakgrundsbilder och mer.

  • Responsivt gränssnitt: Widgeten är responsiv, vilket betyder att den ser bra ut och fungerar smidigt på alla enheter, oavsett skärmstorlek.

  • Möjlighet att filtrera recensioner: Du kan välja vilka recensioner du vill visa på din hemsida och filtrera bort oönskade recensioner.

  • Automatisk uppdatering: Widgeten uppdaterar automatiskt dina recensioner från Google, så du behöver inte oroa dig för att uppdatera widgeten manuellt.

  • Möjlighet att visa betyg: Du kan välja att visa ditt genomsnittliga betyg från Google eller visa varje recensions betyg separat.

  • SEO-vänlig: Widgeten är SEO-vänlig, vilket betyder att den hjälper till att öka din synlighet online och förbättra din sökmotoroptimering.

  • Snabb och enkel installation: Widgeten är enkel att installera och kräver ingen kodning eller teknisk kunskap.

Att få recensioner av människor som handlat av dig

Det kan kännas som en hel vetenskap att få människor att recensera dig men du behöver absolut inte krångla till det. Det enda du behöver göra är

  1. Gör det enkelt för människor att recensera dig.
    Skapa så lite friktion som möjligt för dina kunder att recensera dig. Det ska gå att recensera dig utan krångliga eller tekniska hinder. Skapa en knapp med en länk, skriv ett förslag på utkast till omdömet eller hitta sätt som din målgrupp använder.

  2. Be dina kunder att recensera dig.
    Efter genomförd affär eller avslutat uppdrag kan du skicka ett mail där du helt enkelt ber om en recension på den plattform du önskar få en recension. Nöjda kunder kommer inte per automatik att recensera dig, de behöver oftast en liten nudge i rätt riktning. 

Är du ny i en bransch eller precis startat ett företag kan det vara en god idé att rabattera eller ge bort dina produkter och tjänster mot att personen recenserar dig efter utförd leverans. 

Recensioner på Facebook

Recensioner på Facebook

På Facebook behöver du be dina besökare att klicka på recensera som finns i flikarna så kommer de automatiskt få möjligheten att recensera dig och ditt företag. 

Omdömen och recensioner på Google

Få recensioner på Google Business Profile

På Google Business Profile hittar du recensionerna efter att du klicka på recensioner. Uppe i högra hörnet hittar du en “Skriv en recension” knapp som man kan trycka på. Du kan även göra det enkelt för dina besökare och skicka dem länken till att recensera direkt från insidan av ditt konto i Google Business Profile. 

Sätt upp recensioner och omdömen på hemsidan

För att visa upp dina omdömen rekommenderar vi att du använder Elfsight. Det är ett enkelt webbaserat program där du direkt designar dina omdömen och väljer hur du ska visa upp dem. Elfsight hämtar automatiskt dina recensioner från facebook och Google och du får en kod att klistra in på din hemsida. Sedan dyker de upp precis där du vill ha dem. 

Olika utseenden på Elfsights omdömen. 

Du kan designa exakt hur du vill att recensionerna ska se ut och i vilken form de ska presenteras. Nedan några olika exempel på hur man kan framhäva recensionerna. 

Testa Elfsight gratis och skapa din egen recensionswidget

Du kan skapa och publicera din egen recensionswidget helt gratis. Vill du sedan utöka möjligheten att skapa nya typer av funktioner eller om du har en hemsida med oerhört mycket trafik så kan du för en låg månadskostnad uppgradera ditt konto.

Recensioner kräver ingen kodkunskap eller programmering. Det funkar oavsett vilken plattform för hemsidan du har och du kommer garanterat igång med dina recensioner på mindre än 30 minuter.

Slutsats Elfsights Google recensionsverkyg

ElfSight Google-recensionswidget är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att öka ditt förtroende online och nå ut till fler kunder. Med widgeten kan du enkelt samla in och visa upp dina Google-recensioner på din hemsida på ett snyggt och professionellt sätt. Använd ElfSight Google-recensionswidget idag och ta din online-närvaro till nästa nivå.

Elfsight fungerar oavsett vilken hemsidebyggare du har

Olika hemsidebyggare med recensioner

Frågor om recensioner på hemsidan från Elsight

  • ElfSight Google-recensionswidget är ett onlineverktyg som hjälper dig att visa upp dina Google-recensioner på din hemsida. Med widgeten kan du enkelt samla in och visa upp dina recensioner på ett snyggt och professionellt sätt.

    För att använda widgeten behöver du inte ha någon kodningskunskap eller tekniska kunskaper. Allt du behöver göra är att registrera dig för en ElfSight-konto, välja vilka recensioner du vill visa och kopiera och klistra in widgetens kod på din hemsida.

  • För att skapa din egen ElfSight Google-recensionswidget, följ dessa steg:

    Gå till ElfSight Google Recensioner Widget-sidan.

    1. Klicka på "Skapa widget nu" -knappen.

    2. Välj ditt Google-konto och ange din företagsinformation.

    3. Konfigurera dina widgetinställningar.

    4. Kopiera och klistra in widgetens kod på din hemsida.

    Det är så enkelt! Skapa din egen ElfSight Google-recensionswidget idag och visa upp dina recensioner på din hemsida.

  • Det finns många fördelar med att visa upp dina Google-recensioner på din hemsida. Här är några av dem:

    Ökad trovärdighet och förtroende online: Genom att visa upp dina Google-recensioner på din hemsida kan du öka ditt förtroende online och visa att du är en pålitlig och trovärdig företagare.

    Ökad synlighet: Genom att visa upp dina recensioner på din hemsida kan du öka din synlighet online och öka dina chanser att nå ut till nya kunder.

    Enkel och snabb installation: ElfSight Google-recensionswidget är enkel att installera och kräver ingen kodning eller teknisk kunskap.

Frågor kring att ha recensioner på hemsidan

Recensioner är på internet vad en rekommendation från en vän var tidigare. Se dina tidigare kunder som dina framtida kunders vänner och hjälp dem på traven att klicka på köpknappen.  

  • Du behöver ha recensionerna synligt framför publiken och besökarna som kan tänkas se informationen. En bra plats som majoriteten av besökarna tittar på är startsidan på din hemsida. Oavsett vilken sida någon kom in från kommer man förr eller senare titta på startsidan och då är det bra att du tänker på strukturen på startsidan och har med den viktigaste informationen. Som några recensioner eller kundcitat. 

  • Det brukar räcka med 3-4 omdömen för att människor ska få en bra uppfattning om dig och dina tjänster. Är det länge sedan någon skrev en recension behöver du kanske inte skylta med när recensionen skrevs utan fokusera på innehållet. Självklart kommer nyare recensioner ha ett högre värde än omdömen som skrevs för flera år sedan. 

    Vill någon läsa samtliga recensioner kommer den personen garanterat att söka upp din profil på Google eller Facebook och läsa ordentligt innan den beslutar sig för att lita på dig. Du bör sikta på att ha minst 10 recensioner och sedan kontinuerligt tillkommande recensioner för att öka dina chanser att lyckas.

  • Alla kommer förr eller senare att drabbas av en negativ recension. Om du vill visa upp en negativ recension eller inte på hemsidan är upp dig. Vår rekommendation är att du inte behöver lyfta upp negativa recensioner på hemsidan. 

    Det viktiga är dock att inte stoppa huvudet i sanden och låtsas som att inget hänt. Bemöt kritiken på den plats som du fick recensionen och kom med sakliga argument. Om du har 10 bra recensioner och en dålig kommer ditt totala betyg ändå vara positivt. Har du däremot 10 recensioner och bara en bra så behöver du be dina trogna och nöjda kunder att recensera dig. 

    Människor förstår att det förekommer negativa recensioner och det kan finnas olika orsaker till varför man inte är överens. Kom ihåg att en missnöjd kund har större benägenhet att skriva en recension än en kund som är nöjd. Så be dina kunder att recensera dig. 

Negativa recensioner om Facebook

Facebook har nästan 3 miljarder användare som loggar in på en månatlig basis. Man kan anta att majoriteten är nöjda med Facebook då de fortsätter att använda tjänsten för att kommunicera med omvärlden. 

På tripadvisor har Facebook ett genomsnittligt betyg på 1,4 av 5 möjliga. Det får ses som ett riktigt uselt betyg för en sådan stor plattform. Då bör man tänka på att de andra nästan 3 miljarder människor INTE har lämnat en negativ recension om Facebook på just Trustpilots sida. 

Om Facebook skulle be samtliga sina användare att lämna en recension på trustpilot skulle de garanterat kunna få närmare 100 miljoner positiva recensioner ganska snabbt. Det skulle höja medelvärdet på betyget till en ganska bra nivå och de 7000 negativa recensionerna försvinna undan.

Tips från coachen om recensioner på hemsidan

Fokusera på att samla dina recensioner på Google My Business framför Facebook. Då har du större möjlighet att dyka upp när människor söker efter dig på Google. Det gynnar din sökmotoroptimering och även lokal SEO kan få sig en rejäl boost när människor beskriver dina tjänster i en recension hos Google. 

Bonus!

Använder du Elfsight på en undersida kommer den automatiskt visa dina recensioner i Googles sökruta. Det ökar garanterat din Click Trough Rate (CTR) och är ett “lifehack” när det kommer att jobba med att få människor att klicka in till dig.


Föregående
Föregående

Fördelar med Squarespace

Nästa
Nästa

Professionella hemsidor åt företag – förmedla rätt känsla