Google Search Console – introduktionsguide

Google Search Console guide

Vad är Google Search Console?

Google Search Console, förkortat GSC, är ett gratis verktyg från Google som används för att kommunicera med dig som hemsideägare. Med hjälp av verktyget kan man enkelt överblicka om Google tycker det finns problem och hur ofta ens hemsida egentligen syns på Google.

Det går även att genom Google Search Console lyckas optimera sin egen hemsida för att på så vis få fler sökträffar. Man kan se allt från länkande domäner, mobilanvändarträffar, vilka sökresultat som presterar bäst och andra sidor med hög trafik som i sin tur ger din hemsida träffar. 


Vad är Google Search Console och Google Analytics – en liknelse

För att förklara vad Google Search Console är, och vad skillnaden är jämfört med Google Analytics som fler känner till, brukar vi måla upp en liknelse med en affär. Tänk dig att du har en affär på en stor shoppinggata i din stad med ett stort fint skyltfönster.

Vad gör besökare på hemsidan – Google Analytics har svaret

Affären i den digitala världen är din hemsida och skyltfönstret är din förstasida som oftast är det första de ser. Google Analytics visar dig vad som händer när en potentiell kund har gått in i din affär. Det visar vilka produkter de går fram och tittar på, vilka de känner och klämmer på lite extra och vilka de börjar testa. Motsvarande på din hemsida är vilka sidor på sajten som besökaren tittar på, vilka sidor de spenderar extra lång tid på och vilka saker de klickar på. Google Analytics håller alltså koll på allting som händer i din butik/på din hemsida när kunden väl har kommit in.

Vad händer innan – Google Search Console har svaret

Men du vill ju också att fler av dem som går förbi utanför skyltfönstret ska komma in och se vilka fina produkter du erbjuder. För att locka fler vill du vet vilka som stannar till och tittar i ditt skyltfönster, men sedan går vidare till nästa butik, eller vilka som vrider på huvudet och tittar på skyltfönstret och ser intresserade ut men fortsätter gå, eller vilka absolut inte är intresserade av det du har och bara tittar trött framför sig. Helt enkelt vad som händer ute på gatan och om det kan ge tips på hur du kan få fler att komma in i din butik. Det här är vad Google Search Console kan svara på.

Motsvarigheten på hemsidan är vad som händer innan någon klickar på din länk i Googles sökresultat och kommer till din hemsida. Vad söker personer på, vilka ord använder de, vad verkar de intresserade av och tycka är viktigt? Genom att använda samma ord som potentiella besökare kan du få fler att välja dig i sökresultatet.


 

Gratis SEO-verktyg nummer 1 är Google Search Console

Om du ska börja använda ett enda verktyg för att mäta din satsning på SEO så är det Google Search Console. Det är enda sättet för dig att kommunicera med Google och få information om hur din sida egentligen mår. Är din sida indexerad, fungerar bra för mobila användare och har relevant innehåll har du kommit långt.

Vad är sökmotoroptimering (SEO) och varför använda GSC? 

För att väldigt enkelt sammanfatta sökmotoroptimering så är det kunskapen om att optimera sin hemsida att komma upp högt på Google vid olika sökningar. SEO handlar alltså om hur man dyker upp i Googles, samt andra sökmotorers, sökresultat. Ju högre upp ens hemsida placerar sig, desto bättre. En bra placering ger mer trafik och fler besökare. 

Det kan kännas överväldigande att ge sig in i sökoptimeringens värld, då det finns mycket att lära sig om. Sökmotoroptimering innebär att man anpassar en hemsidas innehåll till att bli mer sökvänlig. Google använder sig av en algoritm för att välja ut vad som visas först vid en sökning, och genom att sökoptimera anpassar du din hemsida så att algoritmen föredrar just din hemsida och visar upp den.

Det kan handla om specifika sökord som du inkluderar i din text, hur meningar är formulerade och mycket mer. Med hjälp av Google Search Console kan du enkelt modifiera ditt innehåll för att förbättra din sökoptimering. 

Hur fungerar Google Search?

Innan du börjar arbeta med Google Search Console kan det vara bra att ha en bra förståelse för hur Google Search fungerar. Google använder sig framförallt av tre enkla steg för att generera sökresultat från hemsidor.

Crawling av sidan

Det första steget kallas för Crawling. Google söker konstant efter nya hemsidor och lägger till dem till sitt bibliotek. Google kan upptäcka nya hemsidor genom redan kända sidor som länkar till en ny sida eller genom att du via GSC berättar för Google att en ny hemsida finns klar. Genom en så kallad Sitemap hittar sedan Google alla dina undersidor på hemsidan. En sitemap är en fil med information om din hemsida som Google sedan läser av för att hitta nya och uppdaterade sidor.

Analys av innehåll

När Google upptäcker en ny hemsida så analyseras allt innehåll som finns på sidan. Efter analysen bestäms sedan var och när hemsidan ska visas under sökresultaten. 

Kategorisering

När en hemsida har upptäckts av Google ska den kategoriseras. Google analyserar hemsidans innehåll och försöker förstå vad hemsidan handlar om. Informationen förvaras sedan i en enorm databas som kallas Google Index. När en användare söker efter något på Google, försöker Google hitta det mest relevanta svaret till sökningen i Google Index. Resultatet baserat på flera olika faktorer, såsom användarupplevelse, relevant fakta, plats, språk och enhet. Google Search Console används för att optimera din hemsida till att visas så ofta som möjligt baserat på alla dessa olika faktorer.

Hur lägger man till en hemsida i Google Search Console?

  1. Logga in på ditt Google-konto

  2. Gå till Google Search Console

  3. Lägg till din hemsida

    Du kan välja att antingen lägga till en domän eller en specfikt URL. Om du till exempel har en specifik del av din hemsida som du vill optimera, lägg då till själva länken (dinhemsida.se/blogg).

  4. Verifiera att det är du som äger hemsidan genom att följa instruktionerna som står i popup-rutan på din skärm.

  5. Färdigt!

Hantera din hemsida i Google Search Console

När du väl har lagt till din hemsida i Google Search Console är det dags att ta en titt på din statistik. Kom ihåg att din statistik inte börjar registreras förrän du har lagt till din hemsida. Detta betyder att det kan se tomt ut de första veckorna, men ju längre du använder Google Search Console desto mer information kommer du ha att gå efter. Till vänster finns en meny med flera olika alternativ och funktioner som hjälper dig att se över din hemsidas trafik och sökoptimering

Hantera hemsidan i Google search console

Resultat

Under resultat kan du se hur din hemsida presterar i Googles sökresultat under en viss tid. Du ser resultaten som en graf över ett tidsintervall som kan ställas in från 7 dagar upp till 16 månader. Under resultat-fliken kan du se hur många klick din hemsida har fått, CTR (Click-Through-Rate), antal totala visningar samt din hemsidas genomsnittliga position i Googles sökresultat. Du kan även kategorisera och utforska din hemsidas trafik genom att sortera informationen efter ursprungsland, enhetsanvändare och landningssidor. 

Täckning

Under fliken täckning kan du se en översikt över vilka av dina hemsidor som finns med i Google Index. Du kan även se om en hemsida av någon anledning inte finns med i indexet och hur det kan åtgärdas.

Webbplatskartor

Här kan du ange adressen för din hemsidas sitemap. Ju mer utförlig sitemap din hemsida har, desto lättare är det för Google att hitta rätt och kategorisera ditt innehåll korrekt. Du hittar ofta din sitemap genom att skriva hela adressen och sedan /sitemap.xml. Ofta generereas webbplatskartan automatiskt av ditt CMS eller av yoast SEO plugin om du använder wordpress.

Användbarhet på mobila sidor

Under den här fliken kan du se över hur användarvänlig Google tycker att din hemsida är. Detta är viktigt då Google föredrar att visa hemsidor som är enkla att använda. Här kan du se om det är någonting du behöver ändra för att göra din hemsida mer användarvänlig, så som textstorlek, eller layout. Dessutom utgår Googles sökspindlar från mobile first så du bör lägga lite extra tid på att din hemsida är mobilvänlig.

Länkar

I den här sektionen kan du se hur många länkar från andra hemsidor som leder till din hemsida. Du kan även se mer ingående information som till exempel vad som länkats, antalet länkar samt vad för ankartext som användas för att länka till din hemsida. En ankartext är helt enkelt texten som man klickar på för att komma till en viss länk. Allt detta är bra information att känna till, då många länkar höjer din hemsidas sökoptimeringsvärde. 

Läs mer om att köpa länkar för SEO

Allt stämmer inte alltid i GSC

Som mycket annat inom SEO får man gå på den data som Google levererar. All data stämmer inte till 100% men du kommer mycket nära sanningen om du använder officiella verktyg från källan. Andra verktyg kan rapportera olika placeringar, sökvolymer och träffar men du får en god uppfattning om vad som fungerar genom GSC.

Sammanfattning – Google Search Console

Det finns förstås oerhört mycket mer man kan lära sig om Google Search Console och sökoptimering i allmänhet. Det bästa är att börja långsamt och fokusera på grunderna. Genom att skapa dig en bra förståelse för hur Google Search Console och SEO fungerar har du en bra grund att stå på och kan sedan bygga vidare på detta. Google har själv flera användbara guider för alla olika verktyg som man kan vända sig till när man har frågor om något speciellt.


Föregående
Föregående

Affiliatemarknadsföring – tjäna passiv inkomst

Nästa
Nästa

Ny responsiv hemsida gjord i Stockholm