SEO-byråer med SEO-garantier – undvik dem

SEO byrå med garanti

SEO-byrå med garanterade SEO-tjänster: Varför du aldrig ska använda dem

Att arbeta med en byrå som erbjuder garanterade SEO-tjänster kan tyckas vara rätt drag, men det gör vanligtvis mer skada än nytta. Lär dig varför du bör undvika SEO-garantier och upptäck bättre sätt att välja en SEO-byrå nedan.

Att välja en sökmotoroptimeringsbyrå kan vara svårt. Det finns många alternativ och de erbjuder alla olika anledningar till att du bör välja dem.

Vissa av SEO-företagen du stöter på kan erbjuda SEO-garantier. De kan till exempel lova dig ett visst antal förstasidesrankningar eller pengarna tillbaka.

Till en början kan en SEO-garanti verka som en bra anledning att välja ett SEO-företag. I verkligheten är dock en garanti ett tecken på att du bör leta någon annanstans för SEO-tjänster.

Fortsätt läsa för att lära dig varför du bör undvika garanterade SEO-tjänster och vilken typ av saker du bör leta efter istället.

Vad är garanterade SEO-tjänster?

Garanterade SEO-tjänster är SEO-byråer som lovar ett specifikt resultat - vanligtvis förstasidesrankningar för ett visst antal sökord.

Ett företag som erbjuder en SEO-garanti lovar dig dina pengar tillbaka, gratis SEO-arbete under en viss tid eller ett annat erbjudande om de inte uppnår de avsedda resultaten.

Förutom förstasidesrankningar för ett visst antal sökord, definierar SEO-garantier också ofta en specifik tidsram inom vilken SEO-byrån ska uppnå resultaten.

När vi hänvisar till garanterade SEO-tjänster eller SEO-garantier i den här artikeln, pratar vi inte om löften om att endast använda etisk SEO-taktik, rapportera regelbundet om resultat eller andra liknande försäkringar. Vi syftar på garantier för specifika resultat, såsom specifika positioner på Googles organiska sökresultat.

Varför ska du undvika företag som erbjuder SEO-garantier?

En SEO-garanti kan tyckas vara en bra sak och det är förståeligt nog frestande för företag att arbeta med SEO-byråer som erbjuder garantier.

Men att välja ett SEO-företag som erbjuder garanterade SEO-tjänster medför betydande risker och leder ofta till dåliga resultat eller till och med betydande skada på din ranking och verksamhet. I det här avsnittet kommer vi att diskutera varför.

Sökmotorer varnar för SEO-garantier

En av de mest övertygande anledningarna till att undvika SEO-garantier är att sökmotorer som Google uttryckligen varnar företag att inte samarbeta med SEO-byråer som erbjuder dem.

I Googles SEO-dokumentation för nybörjare i Google Search Central säger Google:

"Din blivande sökmotoroptimerare bör kunna ge dig realistiska uppskattningar av förbättringar och en uppskattning av det inblandade arbetet. Om de garanterar dig att deras ändringar ger dig första plats i sökresultaten, hitta någon annan.”

Google noterar också att "Ingen kan garantera en nummer ett rankning på Google" och varnar företag att "akta sig för SEO-företag som påstår sig garantera ranking."

Du kan inte garantera något du inte kan kontrollera

SEO-byråer kan inte direkt kontrollera sökmotorernas ranking. Att lämna garantier om något du inte kan kontrollera väcker moraliska frågor och leder ofta till svaga resultat.

Många olika faktorer spelar in i sökmotorernas ranking. Google ger tips om vad dess rankningsalgoritmer letar efter och SEO:are har tillskansat sig värdefulla insikter genom erfarenhet och tester. Ingen utanför Google vet dock exakt vad som ingår i Googles rankningsalgoritmer.

Algoritmerna förändras också hela tiden så inte ens anställda på Google vet säkert hur sajter kommer att rankas i framtiden.

Många andra faktorer utanför SEO-byråers kontroll påverkar också rankingen, som SEO-aktiviteten på andra webbplatser som riktar in sig på dina sökord och ditt företags övergripande rykte. Om ett företags rykte får en törn på grund av en defekt i dess produkt eller tjänst till exempel, kan dess ranking också bli lidande.

Därmed inte sagt att SEO-byråer inte kan påverka rankingen. Vissa SEO-konsulter är bättre än andra på att avgöra vad som behövs för att rangordna och göra de nödvändiga ändringarna. Men inte ens de bästa SEO:erna kan manipulera sökresultatsidan efter behag, särskilt inom den korta tidsram som många SEO-garantier utlovar att du ska ranka inom.

SEO svart hatt black hat teknik

Garanterade SEO-tjänster kan involvera svart-hatts-taktik

Historiskt sett använde många företag som erbjöd garanterad sökmotorrankning taktiker som inte tillåts av Google. Dessa tekniker kallas svart-hatt-taktik (black-hat SEO) och syftar till att lura Googles algoritmer snarare än att rangordna sökresultaten legitimt.

Exempel på svarthattstaktik inkluderar att köpa länkar från skumma hemsidor och gömma sökord i ditt innehåll med hjälp av osynlig text.

Tidigare fungerade ofta den här taktiken, åtminstone på kort sikt. Du kan snabbt uppnå höga rankningar genom att "lura" Googles algoritmer.

Numera är algoritmerna mycket smartare. Om du försöker använda den här taktiken kommer du sannolikt att fastna i ett filter, vilket resulterar i straff från Google som kan skada din ranking eller hindra dig från att dyka upp i sökresultaten alls.

Om ett företag erbjuder en garanterad SEO-tjänst, särskilt om de lovar snabba resultat, kan de använda svart-hatt-taktik. SEO är en långsiktig strategi, och du kan vanligtvis inte uppnå stora förändringar i rankingen direkt. Företag som erbjuder en SEO-garanti har ett starkt incitament att använda tveksamma tekniker för att uppfylla sina löften.

Även om ett SEO-företag som använder svarta hattar snabbt lyckas vinna dig positioner kommer du sannolikt att förlora dem lika snabbt när Google upptäcker hur företaget uppnådde dessa rankningar.

Garanterad sökmotorrankning kan ge liten nytta

Vissa företag som erbjuder garanterade sökmotorrankningar inkluderar knepiga villkor i sina avtal som gör att de kan leverera på sina garantier även om deras SEO-tjänster faktiskt inte hjälper dig att nå dina affärsmål.

Till exempel insisterar många SEO-byråer som erbjuder SEO-garanti på att själva välja sökorden. Denna bestämmelse tillåter dem att välja sökord som är lätta att ranka för. Men dessa sökord kanske verkligen inte gynnar ditt företag eftersom de inte ger kvalificerad trafik till din webbplats.

Enbart rankningar räcker inte för att få en påtaglig fördel av SEO. Du måste rikta in dig på rätt sökord och få besökare till din webbplats som passar din målgrupp och sannolikt kommer att konvertera.

Tvivelaktiga SEO-byråer kan även använda tekniker som tillåter dem att undvika att förlora pengar även om de misslyckas med att uppfylla sin garanti.

Till exempel kan de säga att de kommer att arbeta gratis om de inte uppfyller sin garanti. På så sätt, om de inte uppnår de förväntade resultaten, kan de fortfarande behålla din initiala investering. Eftersom de då arbetar gratis och sannolikt inte kommer att behålla dig som kund, kan de lägga minimalt eller ingen ansträngning alls på din SEO när de ska uppfylla garantin.

En-lösning-passar-alla SEO-strategier fungerar inte

SEO är inte en en-lösning-passar-alla-strategi. Vilken taktik som behövs och hur svårt det är att ranka beror på din branschs konkurrenskraft, din plats och dina sökords popularitet.

Om ett företag erbjuder samma SEO-garanti till alla sina kunder, tar det inte hänsyn till varje företags unika behov och använder sannolikt en klipp och klistra strategi. För bästa resultat behöver du en anpassad SEO-strategi som matchar ditt företags behov och mål.

Fel SEO-taktik kan skada ditt företag

Det kan tyckas som garanterade SEO-tjänster medför liten risk. Om företaget inte håller vad de lovar, kan du inte bara gå vidare till en annan byrå?

Du kan självklart byta byrå men det kan ta lång tid att återhämta sig från tappade rankningar eller påföljder som din webbplats ådrog sig när du arbetade med byrån.

Om du arbetar med en SEO-byrå som använder svart-hatt-taktik kan Google straffa din webbplats. Att återhämta sig från dessa påföljder kan vara kostsamt och tidskrävande. Det kan ta ganska lång tid att bygga tillbaka din auktoritet i Googles ögon.

Var särskilt försiktig med SEO-byråer som erbjuder SEO-garantier och vill låsa dig till ett långsiktigt kontrakt. Det kan vara förödande för ditt företag.

Om du arbetar med ett SEO-företag som helt enkelt inte har rätt kompetens och expertis kan din ranking bli lidande, vilket tar dig längre ifrån där du vill vara. Även om dina rankningar inte sjunker, om de förbättras lite, har du slösat bort tid och missat potentiella nya kunder.

Hur ska du välja en SEO-byrå?

Så om du inte ska leta efter SEO-garantier när du väljer en SEO-byrå, hur ska du välja en? Leta efter följande aspekter för att hitta en SEO-byrå som du kan lita på för att ge resultat som hjälper dig att nå ditt företags mål.

Kunskap och utbildning

Om en SEO-byrå kan hjälpa dig att lära dig om SEO och svara på frågor du har om din SEO-strategi, är det ett gott teckenpå  att de vet vad de pratar om. Vi på Raqs håller kontinuerligt SEO-utbildningar i Stockholm för företag som vill lära sig om sökmotoroptimering. 

Om byrån är öppna med vad de vet och taktiken de använder, är det ett tecken på att de är pålitliga och kommer att bli en bra partner för ditt företag.

Kontrollera resurserna i form av blogginlägg och verktyg som finns på företagets webbplats och se om de ger användbar information. Se till att deras innehåll främjar legitima SEO-tekniker, inte svartlistade.

När du pratar med en SEO-byrå, ställ frågor om SEO i allmänhet och deras inställning till SEO. Om de inte är villiga att svara på dina frågor kanske du vill leta någon annanstans efter en partner för digital marknadsföring.

Anpassade strategier och anpassning till dina mål

En bra SEO-byrå kommer också att lära känna din verksamhet och skapa en anpassad strategi utformad för att möta dina unika behov och mål. Undvik SEO-företag som använder grundläggande, klipp och klistra strategier.

Innan du börjar med en SEO-byrå bör de lära känna dig, ditt företag och din bransch genom att prata med dig och göra research. De bör fråga om ditt företags utmaningar, behov och mål. Sedan bör de använda den informationen för att sätta ihop en anpassad strategi för ditt företag.

Data och tydliga förklaringar till beslut

Utöver en konkret, skräddarsydd plan bör SEO-företag använda data för att informera om sina strategier och kunna förklara varför de gjorde de val de gjorde.

Om en SEO-byrå inte kan backa upp sina rekommendationer med tydliga förklaringar är det en anledning till oro. De är antingen inte ärliga eller så har de inte den nödvändiga SEO-kunskapen.

Resultatspårning och rapportering

De bästa SEO-företagen tillhandahåller regelbunden resultatspårning och rapportering. SEO-företag bör vara transparenta om framstegen för dina SEO-kampanjer.

På Raqs får våra kunder alltid månadsrapporter innehållandes både positioner på sökord och prestation på hemsidan. Vidare skapar vi en dashboard så att du kan hålla koll på sidan på daglig basis.

Erfarenhet och transparens om kunder

Om ett SEO-företag har funnits länge vet de sannolikt hur man producerar resultat och har mer kunskap och kapacitet än nyare företag i branschen. Finns personerna som kommer jobba med er listade på hemsidan är det ett stort plus.

Många SEO-byråer har liten eller ingen information om vilka som ligger bakom hemsidan. Troligtvis för att det är ett hobbyföretag, använder tveksamma metoder eller inte vågar skylta med vem som är ansvarig av andra anledningar. 

Kontrollera också om SEO-byrån har arbetat med företag i din bransch tidigare eller genomfört projekt som liknar din. Om ett företag inte har erfarenhet av din bransch eller med projekt som liknar din, betyder det inte nödvändigtvis att du ska räkna bort dem. Men den här typen av erfarenhet är ett positivt tecken och en faktor som är bra att överväga.

Rekommendationer och recensioner

Rekommendationer och recensioner är oumbärliga för att avgöra hur pålitlig och kapabel en viss SEO-byrå är. Leta efter referat på byråers webbplatser och kolla recensioner från externa oberoende källor som Google business profile. Du kan också be om referenser från tidigare kunder och fråga dem om deras erfarenheter.

Raqs garantier för en lönsam SEO

Självklart har vi som SEO-byrå garantier för dig som vill samarbeta med oss inom SEO och annonsering på Google. Det handlar om att vi är transparenta med vad vi gör, alltid redovisar vårt arbete och aldrig låser in dig i ett långt avtal med tveksamma villkor. Företagen som jobbar med oss stannar för att de får värde varje månad och ser ökande resultat. 

Behöver du snabbt synas på Google och få fler kunder hjälper vi dig med annonsering på Google Ads. Det är den snabbaste och säkraste metoden att ranka högt på Google. Det kan vi garantera dig. 


Föregående
Föregående

Google Analytics 4 (GA4) ersätter UA

Nästa
Nästa

404, 301 eller 200? Statuskoder och hur Google läser dem