SEO-optimering tips och checklista för en ny hemsida
Har du eller ska du skapa en helt ny hemsida? Då har du en fantastisk möjlighet att skapa en riktigt bra grund för SEO, sökmotoroptimering. Se till att ta tillfället i akt och utnyttja möjligheten du har! Här kommer några tips på vägen mot en riktigt bra start för SEO-optimering för en ny hemsida – som har alla möjligheter att ranka högt på Google.
Blogginlägget innehåller:
Sökfraser med relevans och potential
Först och främst – fundera ut vad det är du vill ranka på innan du börjar optimera för något. När du har koll på dina önskningar vad det gäller sökord och sökfraser behöver du kontrollera relevansen och potentialen att ranka högt på de ord du vill synas på.
Relevansen har att göra med både vad det är du erbjuder och hur många sökningar det finns på sökordet eller sökfrasen. Potentialen handlar om hur populär frasen är. Ju bredare sökfrasen är desto fler kommer att vilja synas på den och desto svårare är det att ranka högt på just den frasen.
Hitta sökfraser med potential för hög position
Lite smalare sökfraser med lägre sökvolym är oftast inte lika konkurrensutsatta vad det gäller optimering. Det betyder att du har en bra chans att ranka högt på sökfrasen. Värt att komma ihåg är att även om sökvolymen är lägre än bredare sökfraser finns det en stor potential till många fler kunder om du rankar högt på frasen.
Hitta sökfraser med hjälp av Googles egna verktyg sökordsplaneraren som är gratis inne i Google Ads eller använd ett verktyg som KW-finder.
SEO-checklista för sökoptimering
Vi på Raqs har tagit fram en checklista som du kan använda när du jobbar med SEO på din hemsida. Den heter SEO-trappan och är ett verktyg som du kan använda för att själv optimera din sida och ranka högre.
Du får en komplett checklista, en guide till hur du ska jobba och en trellotavla där du kan lägga upp dina framsteg med SEO-arbetet. Målet är att du själv ska kunna optimera din hemsida och förstå vilka steg du behöver göra framåt.
Sidstruktur baserat på sökfraser
När du har sökfraserna klara är det dags att börja sätta upp din sidstruktur för att bygga en sajt med sidor som alla hjälper varandra att ranka högt.
Den vanligaste sidstrukturen är i formen av en pyramid. Högst upp har du förstasidan som i nivån under har sidorna i huvudmenyn och under varje sida i huvudmenyn kan det sedan finnas undersidor, vilket i sin tur har sidor under sig.
Huvudmenyn – utforma med SEO i åtanke
Om vi utgår från att din domän är ditt företagsnamn, vilket är mycket vanligt, bör du sedan bygga din sida med undersidor som är viktiga. Om oss och kontakt är några sidor som är viktiga att ha även om de kanske inte har med dina sökfraser att göra. Både besökare och Google gillar att hitta information om företaget och sätt att kontakta er.
Tänk på att ingen sida bör vara längre bort än tre klick från förstasidan. Har du sidor som är djupare än så riskerar du både att tappa bort besökaren och Googles sökrobotar. Fundera på om det istället är bättre att skapa en ny nivå högre upp.
Oavsett om du säljer saker eller tjänster har du säkert lite olika inriktning på det du erbjuder. Säg att du säljer trädgårdstillbehör då kanske en flik i huvudmenyn heter “Trädgård”, därför att det så klart är ett mycket viktigt ord för verksamheten. Under “Trädgård” kanske en av sidorna heter “Verktyg”, en annan “Plantering” och en tredje “Gräsklippare”. Under gräsklippare har du sedan olika märken eller typer av gräsklippare. Url:en skulle då se ut så här foretagsnamn.se/tradgard/grasklippare/marke. På det sättet hjälper varje undernivå den över och du får med de viktigaste sökorden i url:en.
SEO-optimering tips för nya undersidor
När du har satt upp strukturen fortsätter du optimera din hemsidas SEO efter konstens alla regler. Det gäller att sätta upp titlar, huvudrubriker, alt-taggar och innehåll som lyfter sökfraserna på varje undersida.
Titel
Titlarna (metatitel), som är det som syns som rubrik i sökresultatet är en av de viktigaste rankingsfaktorerna, får gärna vara uppbyggda enligt mallen att den viktigaste sökfrasen först, den sekundära efter det och sedan ditt företagsnamn. Enligt vårt tidigare exempel med trädgårdssidan skulle titeln se ut så här Elgräsklippare | Gräsklippare för trädgårdar | Företagsnamn.
2. Huvudrubrik
Huvudrubrikerna (H1) är den enda rubriken som är en rankingsfaktor, underrubriker är inte en rankingsfaktor men väl ett sätt att strukturera upp texten och göra den lättförståelig för både besökare och Google. Huvudrubriken bör innehålla din viktigaste sökfras och rubriken bör skilja sig från titeln så att dessa inte är kopior av varandra. Använd underrubrikerna för att strukturera upp innehållet och göra det lättläst för besökaren, få gärna in sökfrasen någon gång även i underrubrikerna – självklart där det passar utan att det känns intryckt.
Tidigare var rubriker en rankingfaktor med H1 som den viktigaste. Google har bekräftat att rubriker endast används för att Google ska förstå sammanhanget och innehållet i texterna. Som med mycket annat inom SEO hänger dock uppfattningen om att rubrikerna är en rankingfaktor kvar.
3. Alt-taggar för bilder
Genom att döpa bilderna och använda alt-taggen gör du bilderna sökbara i Googles bildsök och hjälper Google att förstå varför du har använt den, vilket gör att innehållet på sidan rankar högre även i det vanliga sökresultatet. Dessutom hjälper du människor med nedsatt syn, då de ser texten, att förstå vad bilden handlar om.
4. Innehåll på varje sida
Innehållet ska självklart vara användbart och relevant för det som sidan handlar om. Fyller du sidan med bra innehåll utifrån ett användarperspektiv är innehållet oftast tillräckligt bra för att ranka högt på sökfrasen. Undvik tunna sidor med färre än 300 ord. Finns det många sådana kanske du kan slå ihop dem eller samla dem under en “Vanliga frågor” sektion.
Vill du ha en djupare guide till hur en undersida optimeras för att ranka högt rekommenderar vi dig att läsa vår sida om sökoptimerade landningssidor.
5. Beskrivningen – inte för SEO men för besökare
Beskrivningen (metabeskrivning) är det som syns under titeln i sökresultatet. Beskrivningen är inte en rankingsfaktor men eftersom beskrivningen syns i sökresultatet är det avgörande för om en besökare kommer att klicka sig in på din sida eller inte. Se till att skriva en lockande beskrivning som tydligt förklarar vad sidan handlar om.
Målet med SEO är att få människor till din hemsida och få dem att göra vad du vill att de ska göra. Säkerställ att dina beskrivningar är informativa, säljande och ökar viljan att klicka sig in till dig. Dessutom bör beskrivningen innehålla dina prioriterade sökord så att Google inte klipper in annan text.
Tekniska delar för god SEO på en ny hemsida
Det finns en hel del tekniska aspekter som är ytterst viktiga för att en sida ska ranka högt. Bland de viktigaste är att sidan är responsiv, alltså att den fungerar och fungerar bra på andra enheter än en dator. Hemsidan ska fungera på läsplattor och mobiler.
Snabbheten, alltså hur snabbt sidan laddar, är också en stor del i hur högt Google kommer att värdera och ranka hemsidan. Kontrollera till exempel med PageSpeed Insight hur snabbt sidan laddar på olika enheter.
Säkerheten, att din sida är krypterad är idag standard och ingår oftast gratis när du bygger en ny hemsida.
De viktigaste tekniska delarna på din sida är alltså:
Mobilvänlighet
Hastighet
Säkerhet
Dessutom måste Google kunna läsa innehållet på din sida så undvik specialbyggda script eller kodspråk som komplicerar till det.
Sitemap
Genom att ladda upp en sitemap på Google Search Console kan du snabba på Googles indexering av den nya hemsidan. Google kommer indexera sidan allt eftersom men genom att ladda upp en sitemap talar du om för Google att sidan finns och gör det möjligt för Google att indexera den snabbare.
Säkerställ att du startar ett konto i Google Search Console i samband med att du lanserar den nya hemsidan. Det är endast via GSC som Google pratar med dig som hemsideägare. Där berättar de om fel du har, sökfraser som används för att hitta till dig och mycket annat värdefullt.
Behåll dina besökare!
Att göra din sida användarvänlig och attraktiv är väsentligt för att behålla besökare på sidan. Ingen tycker om en ful och rörig hemsida som är svår att förstå och hitta information på. Att besökare stannar på din sida är något som indikerar att sidan uppskattas av besökare och det är en rankingsfaktor som Google uppskattar. Titta på din Bounce Rate, avvisningsfrekvens, i Google Analytics och jobba aktivt med att minska den.
Kom ihåg internlänkarna
När dina besökare är på en sida hos dig som de anser är relevant kan du förbättra deras upplevelse genom att internlänka till andra sidor som innehåller fördjupad information om ämnet. Här kan du läsa mer om länkar för SEO, både internlänkar och externlänkar. <— Typisk internlänk med relevant ankartext som skickar dig vidare till en annan sida som innehåller mer information om det ämnet.
Bonus när du internlänkar är att du berättar för Google vad den andra sidan handlar om = bra för rankingen.
Ny hemsida – möjlighet till stark SEO-optimering
När du skapar en helt ny hemsida är du fri från gamla strukturer och du kan direkt arbeta med målet att hemsidan ska ranka högst på Google. Många webbyråer arbetar tyvärr inte med SEO:n i åtanke utan bygger en hemsida med fokus på att vara snygg. Se till att du får med SEO-perspektivet redan från början för att slippa göra ett större jobb med städningen av hemsidan som skapats utan hänsyn till god SEO. Oavsett om du bygger en ny hemsida i Squarespace, Shopify, Magento eller Wordpress.
Vi skulle säga att en bra grund för SEO är bland det viktigaste för en ny hemsida. Google kan generera mycket trafik till dig under många år framåt om du tänker till före. Låt oss som SEO-byrå hjälpa dig i starten så är mycket vunnet. Vi pratar både med marknadsteamet, designers, webbutvecklare och övriga som är inblandade i hemsideprojektet.
Vanliga frågor om SEO för hemsidor
-
För att du ska jobba framgångsrikt med SEO på din hemsida behöver du veta var du ska lägga in dina resurser. Börja med att hitta vilka sökord som är viktiga för din verksamhet och som har sökvolym. Sedan kan du optimera dina undersidor på hemsidan för att ranka högt på de specifika sökorden.
Att optimera hemsidan för sökord som inte har någon sökvolym är att kasta pengarna i sjön. Läs våra tips i hur du hittar just dina sökord.
-
Då SEO är komplext finns det många aspekter att titta på. Vi har tagit fram en checklista för SEO som du kan börja använda direkt och som hjälper dig prioritera ditt arbete och följa upp din sökmotoroptimering.
Testa SEO-trappan med öppet köp och support från riktiga SEO-experter.
-
Självklart är vi partiska när vi tycker att du ska ta hjälp med SEO. Dock så blir det oftast bäst resultat om det blir en kombination av att ta hjälp och att göra SEO själv. Du förstår din marknad, din bransch och dina produkter vilket är ovärderligt.
Vi kan lösa det tekniska på hemsidan och texterna så att dina kunder förstår att du är expert inom ditt ämne och kontaktar dig.