Den optimala landningssidan.jpeg

Den optimala landningssidan

Här hittar du en steg för steg guide till den optimala landningssidan som kan ranka högt och konvertera besökare till kunder. Börja med att använda Googles sökordsplanerare för att hitta vilka sökord där det finns mycket volym och som du vill ranka högt på. Sedan skriver du en säljande text för att fånga besökarens intresse snabbt. Nedan ser du samtliga moment som behöver finnas på din landningssida. Efter att du skapat din landningssida tittar du på bonustipsen och laddar upp med en rejäl dos tålamod. Att ranka högt tar tid.

  1. Din URL ska vara likadan som det sökord du vill ranka på.
    Denna sidas URL är www.raqs.nu/den-optimala-landningssidan

  2. Använd en bild som du döper till sökordet och namnger den i /ALT fältet. I detta fall heter bilden den optimala landningssidan.

  3. Rubriken H1 ska vara ditt sökord. Använd rubriken H2 med alternativa sökordsböjningar.

  4. Titeln på sidan får vara max 68 tecken och ska innehålla ditt sökord + företagsnamn till höger. (Ställs in i inställningar)

  5. Den säljande texten bör vara runt 500 tecken lång och innehålla ditt sökord ett par gånger. Det ska dessutom vara språkligt korrekt och unikt material.

  6. I sidans beskrivning som enbart syns på Google beskriver du vad som väntar besökaren om den klickar in här. Max 160 tecken är ett bra riktmärke.

  7. Efter all info har du en (1) tydlig CTA, call to action. Det är vad du vill att din besökare ska göra. Köpa nåt, registrera sig på ett event eller bara skriva upp sig på nyhetsbrevet. Ju färre fält desto bättre.

Tycker du att det låter omständigt med landningssidor?

Låt oss skapa en ny hemsida till dig eller göra en kostnadsfri kontroll på dina sidor och få en åtgärdsplan direkt.

 
 
 
 
Ett citat från en referens ökar din trovärdighet.
— En vis person

Bonustips till dig som vill maximera landningssidan

  1. Försök få länkar från andra till din landningssida som har ditt sökord som ankartext

  2. Öka hastigheten på din hemsida.

  3. Minska mängden knappar och andra element som kan distrahera från ditt CTA.