Funderar du på att hyra landningssida av ett SEO-företag?
Det är många SEO-byråer som hyr ut landningssidor och lovar att du ska få många förfrågningar och nya kunder via Google. OM du funderar på att hyra en landningssida så bör du fundera igenom nedan punkter först.
Hur lång tid binder du upp dig på?
Många företag är det som vi varit i kontakt med som nästan gått i konkurs för att de betalar en oerhört hög månadskostnad utan att få nya kunder i den takt som utlovats. Säkerställ att du hyr utan bindningstid. Från en seriös byrå.Vad är det du får för dina pengar?
Många har skrivit på avtal utan att veta exakt vad det är som de ska få utfört. Vi har sett avtal där man ska betala 18 000:- i månaden för att ranka högt på två sökord. Det är hål i huvudet att bara betala för två sökord där man inte vet vad som ska göras. Då är Google Ads oerhört mycket bättre och billigare.Är det krångliga allmänna villkor och finstilt? Avstå!
SEO är ingen magi och du ska veta vad din SEO-byrå levererar till dig. Att lura in dig i ett avtal fullt med finstilt som är till fördel för dem är bara bedrägligt beteende.Googla företagsnamnet och läs recensioner
En kontrollpunkt som många missar är att läsa tidigare kunders upplevelser och historier. De oseriösa byråerna har alla bytt namn flera gånger och har ett dussin rättsprocesser igång mot sig. Du hittar detta genom att Googla och läsa recensioner. Var noga med att inte gå på falska recensioner som deras vänner eller bekanta skrivit.
Landningssida – SEO optimerad
Den bästa typen av landningssida är den som skapas till dig på din hemsida och inte på en extern domän. Det finns olika typer av landningssidor som du själv kan skapa.
En landningssida som du skapar på din hemsida som är optimerad för sökmotoroptimering, SEO, och för att ranka högt på Google.
En landningssida som någon kommer till efter att ha klickat på en annons på Facebook eller Google Ads.
En landningssida som är byggd som en satellitsida med målet att dra in leads på en exakt sökfras till dig.
Alla typer av landningssidor kan vi hjälpa dig med. Sida #3 är den som oseriösa SEO-byråer vill hyra ut till dig.
Nedan går vi igenom landningssida nummer 1 och hur du kan ranka högt på Google för dina sökfraser.
Kom igång snabbt med landningssidor
Våra SEO-skribenter och SEO-konsulter är erkänt duktiga på att ranka högt på Google. Boka ett första möte med oss så får du höra hur vi kan hjälpa dig med dina landningssidor.
Vad är en landningssida?
En landningssida är en undersida på din hemsida som syns i länkstrukturen eller är skriven för att vara fristående. Här hittar du en steg för steg guide till den optimala landningssidan som är fristående och kan ranka högt samtidigt som den konverterar dina besökare till att bli kunder.
Börja med att använda Googles sökordsplanerare för att hitta vilka sökord eller fraser som har mycket sökvolym och som du vill ranka högt på. Sedan skriver du en säljande text för att fånga besökarens intresse snabbt.
Nedan ser du samtliga moment som behöver finnas på din landningssida. Efter att du skapat din landningssida tittar du på bonustipsen och laddar upp med en rejäl dos tålamod. Att ranka högt kan ta tid. Eller gå snabbt om du är duktig.
Bygg och sökoptimera din landningssida själv
Här får du grunderna för att skapa dina egna landningssidor för SEO som ska ranka högt på Google.
Titeln
Titeln på landningssidan får vara max 60 tecken och ska innehålla ditt sökord + företagsnamn till höger. (Ställs in i inställningar)
Din URL (hemsideadress)
Landningssidans URL ska vara likadan som det sökord du vill ranka på.
Denna sidas URL är raqs.nu/den-optimala-landningssidanRubriken
Rubriken H1 ska vara ditt främsta sökord. Använd rubriken H2 med alternativa sökordsböjningar.
Den säljande SEO-texten
Texten på landningssidan bör vara minst 500 ord lång och innehålla ditt sökord ett par gånger. Det ska dessutom vara språkligt korrekt och unikt innehåll.
Alttagga bilderna
Använd en relevant bild som du döper till sökordet och namnger den i /ALT fältet. I detta fall heter bilden den optimala landningssidan.
Sidans beskrivning
Sidans beskrivning är det som enbart syns på Google som beskriver vad som väntar besökaren om den klickar in här. Max 160 tecken är ett bra riktmärke.
Tydlig Call To Action
Efter all info har du en (1) tydlig CTA, call to action*. Det är vad du vill att din besökare ska göra. Köpa nåt, registrera sig på ett event eller bara skriva upp sig på nyhetsbrevet. Ju färre fält desto bättre.
Låter det omständigt med landningssidor?
Vår SEO-byrå bygger en komplett landningssida till dig som rankar högt. Du får den ordentligt utförd med texter och bilder som är anpassade efter er verksamhet och era mål med marknadsföring
Optimerad för din hemsida
Uppföljning och placeringar
Vi gör sökordsanalysen
Snabb leverans
Professionella copywriters
Prisvärt och tidsbesparande
Bonustips till dig som vill maximera landningssidan
Försök få länkar från andra till din landningssida som har ditt sökord som ankartext. Det kan vara från andra företags hemsidor, samarbetspartners, nyhetssidor eller intressanta bloggar som skriver om din bransch.
Öka hastigheten på din hemsida. Ett av Googles viktigaste rankingfaktorer är just hastigheten.
Minska mängden knappar och andra element som kan distrahera från ditt CTA.
Fokusera på det du är bra på och låt oss bygga en säljande hemsida till dig.
Det finns självklart fler tips att följa men håller du dig till ovanstående kommer du oerhört långt.
* Call to Action på en landningssida, CTA
En åtgärd som du vill att dina besökare ska göra när de besöker din landningssida. Kan vara boka möte, köp en produkt, skriva upp sig på nyhetsbrev eller att de ringer. Viktigt att definiera vilken Call to action som ni vill ha och mäter därefter.
Exempel på landningssidor för Google Ads
Vi har skapat landningssidor som är optimerade även för Google Ads. Om man tex söker (och klickar på annonsen) på orden SEO sundbyberg kommer man till en sida som är sökoptimerad för att ranka högt organiskt och fungerar även bra att använda som landningssida när du annonserar på Google Ads.
Vad är SEO-målsidor?
SEO-målsidor är de som är optimerade för sökmotorer - med funktioner som gör det särskilt tilltalande för algoritmerna som avgör om en sida är värdefull för sökare eller inte.
Eftersom de flesta marknadsföringskampanjer är relativt korta, antar folk att det inte är nödvändigt att optimera målsidor. Och de har delvis rätt. De flesta kampanjer är begränsade - de har en kort livslängd och slutar (oundvikligen) nästan alltid.
Det är dock en stor sak som är fel med det antagandet. Många människor avslutar sina kampanjer i förtid och tror felaktigt att de är kortvariga när de verkligen är långsiktiga. Om du kör en engångskampanj i några dagar eller veckor är antalet besök du genererar genom att optimera din sida för sökning minimal.
Men om du kör en kampanj i några dagar eller veckor varje år kan du missa all seriös söktrafik (mer om det senare). Och vad som avgör om du får det eller inte är hur värdefull din sida är för sökare. Enkelt uttryckt: hur tilltalande är din sida för Googles algoritm? Googles algoritm som ständigt utvecklas.
Googles algoritm uppdateringar
Som en kock som skyddar sitt recept på en berömd "hemlig sås" har världens största sökmotor varit känd för att hålla detaljerna i sin egen algoritm nära kroppen. Under åren har Google lärt sig mer om vad som gör sidor värdefulla för sökare. De har gjort otaliga algoritmuppdateringar - de stora som är uppkallade efter djur, som "Hummingbird", "Panda" och "Penguin."
Så håriga, vänliga och bedårande som dessa uppdateringar låter, är de allt annat än söta. Googles uppdateringar har fått rykte för att ge sökmotoroptimerare stor huvudvärk och utplåna hela nätverk av webbplatser från sökresultatet.
Det brukade vara mycket lättare att ranka högt i Google. Människor använde "svart hatt" -taktiker som nyckelordsstoppning, länkodling och lömska omdirigeringar för att skjuta till toppen av sökresultaten. Idag har många av de webbplatser som gynnats av sådana tekniker aldrig återhämtat sig, och alla som testar dem riskerar nu att bli svartlistade av Google - en påminnelse om att fuskare aldrig lyckas.
Det är därför det är bäst att fokusera på att tjäna sökmotortrafik på rätt sätt - genom att skapa en värdefull målsida för människor som letar efter vad du har att erbjuda.
Läs mer: Wikipedia om landningssidor.
Avslutande tips när du ska skapa en SEO-landningssida
Fokusera på kvalitet och inte kvantitet. Längden är inte avgörande, innehållet är det som kommer ranka.
Hitta dina sökord som du vill ranka på genom att göra en ordentlig sökordsanalys.
Publicera nya landningssidor regelbundet.
Internlänka mellan dina landningssidor.