Landningssida – SEO optimerad

Den optimala landningssidan flygplan.jpg

Skapa den optimala landningssidan för SEO

Det finns två typer av landningssidor som du kan skapa.

  1. Landningssida för att optimera för sökmotoroptimering, SEO, och ranka högt på Google.

  2. Landningssida som någon kommer till efter att ha klickat på en annons på Facebook eller Google Ads.

Båda typer av landningssidor kan vi hjälpa dig med. Nedan går vi igenom landningssida nummer 1 och hur du kan ranka högt på Google för dina sökfraser.

Googles sökresultat om du gör landningssidan rätt. En sk featured snippet på sökningen “Den optimala landningssidan”

En landningssida är en undersida på din hemsida som syns i länkstrukturen eller är skriven för att vara fristående. Här hittar du en steg för steg guide till den optimala landningssidan som är fristående och kan ranka högt samtidigt som den konverterar dina besökare till att bli kunder.

Börja med att använda Googles sökordsplanerare för att hitta vilka sökord eller fraser som har mycket sökvolym och som du vill ranka högt på. Sedan skriver du en säljande text för att fånga besökarens intresse snabbt.

Nedan ser du samtliga moment som behöver finnas på din landningssida. Efter att du skapat din landningssida tittar du på bonustipsen och laddar upp med en rejäl dos tålamod. Att ranka högt kan ta tid. Eller gå snabbt om du är duktig.

 

Exempel på en landningssida vi skapat åt kontorshotellet the Castle.

Bygg och optimera din landningssida själv

  1. Titeln på sidan får vara max 68 tecken och ska innehålla ditt sökord + företagsnamn till höger. (Ställs in i inställningar)

  2. Din URL (hemsideadress) ska vara likadan som det sökord du vill ranka på.
    Denna sidas URL är raqs.nu/den-optimala-landningssidan

  3. Rubriken H1 ska vara ditt sökord. Använd rubriken H2 med alternativa sökordsböjningar.

  4. Den säljande texten bör vara runt 500 ord lång och innehålla ditt sökord ett par gånger. Det ska dessutom vara språkligt korrekt och unikt material.

  5. Använd en relevant bild som du döper till sökordet och namnger den i /ALT fältet. I detta fall heter bilden den optimala landningssidan.

  6. I sidans beskrivning som enbart syns på Google beskriver du vad som väntar besökaren om den klickar in här. Max 160 tecken är ett bra riktmärke.

  7. Efter all info har du en (1) tydlig CTA, call to action*. Det är vad du vill att din besökare ska göra. Köpa nåt, registrera sig på ett event eller bara skriva upp sig på nyhetsbrevet. Ju färre fält desto bättre.



Låter det omständigt med landningssidor?

Vi bygger en komplett landningssida till dig som rankar högt.

✅Snabb leverans
✅Professionella copywriters
✅Prisvärt och tidsbesparande

✅Optimerad för din hemsida
✅Uppföljning och placeringar
✅Vi gör sökanalysen

 
 
Recension av en nöjd kund på Google reviews kan boosta din landningssida

Recension av en nöjd kund på Google reviews kan boosta din landningssida

 
 
Ett citat från en referens ökar trovärdigheten på din landningssida.
— En vis person
 

Bonustips till dig som vill maximera landningssidan

  1. Försök få länkar från andra till din landningssida som har ditt sökord som ankartext. Det kan vara från samarbetspartners, nyhetssidor eller intressanta bloggar som skriver om din bransch.

  2. Öka hastigheten på din hemsida. Ett av Googles viktigaste rankingfaktorer är just hastigheten.

  3. Minska mängden knappar och andra element som kan distrahera från ditt CTA.

  4. Fokusera på det du är bra på och låt oss bygga en säljande hemsida till dig.

  5. Det finns självklart fler tips att följa men håller du dig till ovanstående kommer du oerhört långt.

* Call to Action på en landningssida, CTA

En åtgärd som du vill att dina besökare ska göra när de besöker din landningssida. Kan vara boka möte, köp en produkt, skriva upp sig på nyhetsbrev eller att de ringer. Viktigt att definiera vilken Call to action som ni vill ha och mäter därefter.

Exempel på landningssidor för Google Ads

Vi har skapat landningssidor som är optimerade även för Google Ads. Om man tex söker (och klickar på annonsen) på ordet webbyrå kommer man till en sida som inte är sökoptimerad utan bara är till för att besökare från Google ska tycka att landningssidan är intressant och fylla i sina kontaktuppgifter. Vill du se hur den ser ut så klicka på ordet webbyrå här ovan.