Google ads grunder.jpg
 
 

Google Ads checklista

Att börja annonsera på Google Ads är väldigt enkelt att komma igång med. Ta det vidare därifrån till att det blir en lönsam annonsering som inte tar någon tid av dig är betydligt mer utmanande. 
I det stora hela handlar det om följande tre saker som du behöver göra. 

  • Analysera

  • Genomföra 

  • Justera

Här får du en steg för steg checklista som du kan använda som grund när du ska annonsera på Google. 

1. Mål och syfte
Definiera orsaken till varför du vill annonsera. Säljer du saker behöver du hitta några produkter i ditt sortiment som är lönsamma och som kan användas som inkastare. Säljer du tjänster är ett vanligt mål att få lämna offert, du ska gå göra hembesök eller att besökaren ska komma på en workshop som ni anordnar. 

2. Sätt upp en kampanjstruktur. 
Det bästa rådet jag kan ge är att hålla det oerhört enkelt till en början. Gör en kampanj där du fokuserar enbart på Googles sökfält. Ställ in budget, språk och konverteringsmål.  Att sätta spårning på sin kampanj är oerhört viktigt då du kan använda den informationen till att se vad som fungerar och inte för dig. 
Display, shopping och youtube kräver ytterligare inställningar som du kan ta i ett senare skede. 

3. Annonsgruppera och hitta sökord
Google använder relevans som ett kriterium när din annons ska visas och vilken position den får. Lägg till endast EN sökfras per annonsgrupp och skapa tre annonser som har olika budskap.
För att inte dränera din budget bör du fokusera på sökord som indikerar att personen är nära ett köpbeslut. Istället för att köpa sökordet ”bergvärme” kan du köpa sökfrasen ”Bergvärmeinstallatör Stockholm”. Använd Googles verktyg sökordsplaneraren för att testa olika fraser. Använd Modifierad Bred Matchning med hjälp av + framför dina sökord eller exakt match. Undvik generella söktermer. 

4.  Skicka besökaren till en relevant sida
När någon klickar på din annons ska den hamna direkt på en sida som är relevant för sökningen. Undvik att skicka personen till startsidan då varje extra klick minskar personens tålamod. Den sida du skickar dem till ska innehålla den information som din besökare letar efter och gärna en Call To Action, dvs vad du vill att besökaren ska göra när den kommit in till dig.

5. Samla data och ändra inställningar
När du samlat tillräckligt många klick och konverteringar kan du börja mäta vad som fungerar och till vilken kostnad du lyckas få konverteringar. Ta bort de annonser som inte fungerar och justera vilka sökord du annonserar mot och börja sedan om från punkt 3.
Lyckas du med ovanstående är du nära svaret på hur man blir rik. Lycka till!

Hinner du inte själv med Google Ads?

När du tar hjälp av oss får du en digital partner som är

  1. Google Ads certifierad

  2. Duktig på data och människor

  3. Ett bollplank för din digitala strategi.

Säg hej till oss på webbyrån!