Få en gratis SEO-analys av din hemsida
En SEO-analys ger dig en fingervisning om hur bra din hemsida presterar tekniskt och SEO-mässigt. Raqs kan hjälpa dig gå igenom hemsidan under en kostnadsfri rådgivning så du får en analys av vad du kan göra själv.
Grundlig SEO-analys
När vi gör en grundlig manuell SEO-analys av en sida börjar vi med att prata med dig för att förstå din verksamhet och få information om vilka ord och fraser som är viktiga och relevanta att synas på för er – och som dina potentiella kunder använder.
Konkreta förslag för bättre SEO
I den grundliga SEO-analysen som vi genomför ger vi dig konkreta råd och förslag hur du kan optimera din hemsida. Vår SEO-analys består av olika delar för att du ska få ut mesta möjliga av informationen och framförallt, att du ska lära dig optimera din hemsida själv.
Om du vill få rekommendationer och råd baserat på din hemsidas möjligheter av en SEO-expert är det en grundlig manuell utförd SEO-analys du behöver. Då går vi bland annat igenom följande:
Sökordsanalys och sökvolymer
Teknisk kontroll med förslag på åtgärder
Hur din sida mår idag
Förslag på innehåll att optimera för
Titlar, beskrivningar och innehåll sida för sida
Analys av länkar som pekar på din hemsida
Teknisk SEO-analys av hemsidan
När vi genomför en SEO-analys av din hemsida går den igenom både det tekniska och innehållet på sidan. Det innebär att vi tittar på de tekniska delarna av en hemsida samtidigt som vi analyserar ditt innehåll. SEO är en kombination av teknik och innehåll.
En teknisk analys innebär egentligen en kontroll om Google kan läsa och förstå din hemsida. Kan Googles spindlar läsa av innehållet korrekt är mycket vunnet. Dessutom finns det tre stora tekniska aspekter som vi kontrollerar som Google anser är oerhört viktiga ur SEO-perspektiv – responsivitet, hastighet och säkerhet.
-
Responsivitet – Mobilvänlighet
Din hemsida måste vara mobilvänlig och fungera på alla olika enheter och skärmstorlekar. Då Google gick över till att indexera hemsidor mobile-first är det en av de viktigaste sakerna att justera. Majoriteten av alla sökningar sker just från mobilen och ser din hemsida inte bra ut i mobilen kommer Google att visa upp någon annan i sökresultatet.
Läs vår guide om responsiva hemsidor.
-
Hastighet – Laddtider
En seg hemsida som tar lång tid att ladda tappar sin besökare ganska omgående. Ingen vill sitta och vänta på att få se innehållet på en sida. Tyvärr har mänskligheten tappat tålamodet och tar det längre tid än 3 sekunder så kommer människor att tröttna på din hemsida och lämna den. För Google är det en negativ signal och något som de klassar som en dålig användarupplevelse.
Om du har wordpress och vill ha en snabbare hemsida - Läs vår guide om det snabbaste webhotellet till wordpress.
-
Säkerhet – SSL-kryptering
Din hemsida måste vara säker och SSL-krypterad. Har du missat det lilla låset upp till vänster i adressfältet kommer Google varna besökaren för att sidan är osäker vilket kan få dem att tappa förtroendet för dig. Ett SSL-certifikat är dock enkelt ordnat, du aktiverar certifikatet hos ditt webbhotell och det är i princip gratis. Har du inte ett aktivt SSL-certifikat så är det ett bra första steg.
Gratis SEO-analys av en expert
Vill du få en gratis SEO-analys av din hemsida utförd av en SEO-expert kan vi erbjuda dig en SEO-rådgivning. Då går vi igenom din hemsida under 30 minuter och du får förslag på vad du kan göra baserat på vad vi ser. Rådgivningen är helt kostnadsfri och du får även med dig konkreta saker som du kan förbättra.
Rådgivningen på en halvtimme är en “light-variant” av den grundliga SEO-analys. Det är en möjlighet för dig att förstå grunderna i SEO och komma igång lite smått. Självklart hoppas vi att du vill ge oss förtroendet att hjälpa dig efter rådgivningen, men du behöver absolut inte.
Ta hjälp av Raqs SEO-byrå med en SEO-analys
Med en SEO-analys får du en bra överblick över hur din hemsida presterar och konkreta förslag på vad du kan göra för att ranka högre på Google. Bland annat tittar vi på nedan faktorer och ger dig tydliga förbättringsförslag.
-
Vilka är dina bästa sökord och var kommer din trafik från. Att veta vad man rankar på idag är första steget till att jobba med SEO. Förslag på vilka sökord som är viktiga för dig tas fram.
-
Googles sökrobotar utgår som du säkert vet från hur din sida ser ut i mobilen. Säkerställ att dina mobila besökare får en bra upplevelse av dig så kommer även Google gilla din hemsida.
-
Finns det titlar, beskrivningar och andra viktiga element på sidan så att Google förstår vad sidan innehåller. Missa inga viktiga taggar.
-
Hur hittar besökarna runt på din hemsida och hur enkelt är det att interagera med element på sidan. Fungerar knappar och länkar som de ska.
-
Har du länkar till dina sociala medier och hur ser de ut? Ju fler platser från som Google kan verifiera att du är ett trovärdigt företag desto bättre för dina positioner. Speciellt de lokala.
-
Laddar din hemsida långsammare än tre sekunder kommer du tappa hälften av dina besökare. Få koll på om du uppfyller Googles core web vitals.