Rankingfaktorer för Google SEO – Topp 10

SEO-byrå >Hemsidebloggen > Google rankingfaktorer

Utforska de tio mest avgörande rankingfaktorerna för Google SEO i denna insiktsfulla artikel. Lär dig hur du optimerar din hemsida för bättre placeringar i sökresultaten och förbättrar din digitala närvaro.

Sammanfattning av Googles rankingfaktorer

Rankingfaktorer trappa
  1. Innehåll som svarar på sökfrågan: Det mest kritiska elementet för SEO. Skapa innehåll som direkt besvarar användarens sökintention. Detta inkluderar välskrivna texter, relevanta bilder, och andra medieformat som direkt adresserar och tillfredsställer sökfrågan.

  2. Titlar: Metatitlar är centrala för hur din webbsida presenteras i sökresultaten. En välformulerad titel som reflekterar sidans innehåll och inkluderar nyckelord kan dramatiskt förbättra din synlighet.

  3. Mobilvänlighet: Med en ökande användning av mobila enheter är det avgörande att din webbplats är optimerad för mobilvisning. Google prioriterar mobilvänliga webbplatser i sina sökresultat.

  4. SSL-Kryptering: Webbplatssäkerhet är en viktig rankingfaktor. Ett SSL-certifikat, som indikeras av ett hänglås i webbläsarens adressfält, är nödvändigt för att säkra användardata och förbättra trovärdigheten.

  5. Snabb laddningstid: Webbplatser som laddar snabbt ger en bättre användarupplevelse och rankas högre av Google. Långsam laddningstid kan resultera i hög avvisningsfrekvens och förlorade besökare.

  6. Externa länkar: Kvalitativa länkar från andra webbplatser fungerar som en "röst" för din webbplatsens trovärdighet och relevans, vilket förbättrar dess ranking.

  7. Sökoptimerade bilder: Bilder bör ha relevanta ALT-texter och vara optimerade i storlek för att förbättra laddningstider och synlighet i bildsökningar.

  8. Läsvänliga URL-adresser: URL:er bör vara enkla att läsa och förstå, och innehålla relevanta sökord för att förbättra förståelsen av sidans innehåll både för användare och sökmotorer.

  9. Bounce Rate: En låg avvisningsfrekvens indikerar att besökare finner ditt innehåll engagerande och relevant, vilket är positivt för SEO. Höga avvisningsfrekvenser kan tyda på att innehållet inte möter användarnas förväntningar.

  10. Övriga faktorer: Det finns över 200 kända rankingfaktorer i Googles algoritm. Medan det är viktigt att känna till de viktigaste, bör man inte förlora sig i detaljer utan fokusera på att skapa en övergripande högkvalitativ och användarvänlig webbupplevelse.

För en djupare förståelse av varje faktor och hur du kan förbättra din hemsidas SEO, läs hela artikeln nedan.

Vad är en rankingfaktor?

En rankingfaktor är något som du utför för att Google ska ranka din hemsida högre. Det kan handla om saker du gör på din hemsida eller på andra sidor. Här har vi samlat en topp 10 lista på vilka de viktigaste rankingfaktorerna är för att du ska lyckas med SEO. 

Topplistan på rankingfaktorer är inte en exakt vetenskap då Google inte går ut med samtliga sina algoritmer. Se listan som en fingervisning om vad som fungerar nu och har fungerat tidigare. Vår erfarenhet och de som utfört tusentals tester är det som utgör grunden för listan. 

Totalt har Google över 200 rankingfaktorer som alla har olika relevans och påverkan på dina placeringar i sökresultatet. Fokusera på de rankingfaktorer som gör störst inverkan så blir det enklare att jobba med sökmotoroptimering. 

Topp 10 rankingfaktorer

Rankingfaktor 10:
Bounce Rate / Avvisningssfrekvens

Bounce Rate är antalet människor som inte interagerar med din hemsida efter att ha kommit in. Enkelt uttryckt är det om någon klickar in till din sida, läser en kort stund och sedan går tillbaka till sökresultatet utan att ha klickat på något eller läst klart.

Kontrollera vilka av dina sidor som har högst Bounce Rate i Google Analytics och gör något åt orsaken. Vissa sidor kommer naturligt att alltid ha hög bounce rate. Fundera över om du kan lyfta viss information högre eller om din inledning är för svår att ta sig igenom.

Förtydligande1 : Titta på din organiska trafiks Bounce Rate och fokusera på varför någon lämnat. Displayannonsering och övrig klickannonsering kan ge missvisande siffror då de naturligt har hög BR.

Förtydligande 2: Titta även på hur lång tid en besökare stannar på din sida. BR själv kan vara missvisande om någon stannar lång tid och läser ditt innehåll utan att interagera med innehållet. Det kan vara så enkelt att hög BR beror på att någon faktiskt hittade det en sökte efter. Kombinationen hög BR och kort tid på sidan är där du bör leta.

Hur någon interagerar på din hemsida är en viktig rankingfaktor. Försök få ner Bounce Rate i Google Analytics.

Rankingfaktor 9:
Sökvänliga URL-adresser

En URL-adress är adressen som står högst upp i sökfältet och berättar för en besökare vart den har hamnat. Det ger även Google möjlighet att förstå vad sidan handlar om. Säkerställ att dina url:er har följande egenskaper för att ranka högt på Google. 

  1. URL:en ska vara vacker och läsbar. Det innebär att en sida inte ska heta raqs.nu/rty4edt87 utan istället raqs.nu/seo-byra-stockholm

  2. URL:en ska innehålla den sökfras som du vill ranka högt för. /Kontakt och /om-oss är vanliga sidor som du kan förbättra enkelt. Om du är fotograf kan du döpa dem till  /Kontakta-en-fotograf och /Om-våra-fotografer så får du med ditt viktigaste sökord. 

URL:en berättar vad en enskild sida handlar om och är en rankingfaktor.

Rankingfaktor 8:
Sökoptimerade bilder

En bild säger mer än tusen ord. Sanningen är att tusen ord väger oerhört tyngre än en bild när det handlar om sökmotoroptimering. Dock så har en bild följande fördelar:

  • Bilden har möjlighet att synas på en bildsökning. Bildgoogla världens snyggaste man så förstår du vad jag menar. Där säger en bild mer än en miljon ord. 

  • Bilden underlättar för din läsare att ta till sig ditt budskap och förenklar läsningen. 

  • En bild får människor att stanna upp och reflektera eller kanske skratta en stund. 

Se till att dina bilder SEO-presterar bra genom att:

  1. Ge bilderna en korrekt ALT-text som beskriver dem. Helst innehållande din önskade sökfras.

  2. Döp om bilden till vad den innehåller innan du laddar upp den.

  3. Komprimera bilderna till max 500 kb och gärna mindre om du ska ha dem på hemsidan. 

ranking faktor google bilder

Rankingfaktor vid bildsökningar är ALT-texten. Plötsligt står du där i mitten med din bild bland hunkarna.

Rankingfaktor 7:
Externa länkar som pekar mot din hemsida

Ja, länkar är fortfarande en viktig rankingfaktor. Se varje länk som pekar på din hemsida från en annan domän som en röst på att ditt innehåll är läsvärt. Google vill visa innehåll som är trovärdigt för sina användare och då är länkar en viktig signal.

Se inte länkar som lösningen på allt utan du måste först säkerställa att både det tekniska och det innehållsmässiga sitter på din hemsida innan länkar är intressant.

Läs vår guide om att köpa länkar till SEO.

Rankingfaktor länkar seo

Din hemsidas styrka och trovärdighet som du bygger upp med hjälp av länkar är en rankingfaktor.

Rankingfaktor 6:
Hastighet på hemsidan

En snabb hemsida prioriteras av Google då vi människor helt har tappat tålamodet. Har sidan inte laddat klart på 3 sekunder kommer hälften av besökarna att lämna din sida utan att vänta på att den laddar klart.

Du tappar alltså 50% av alla potentiella kunder om din hemsida laddar långsammare än 3 sekunder.  

Det påverkar din bounce rate och användarupplevelsen negativt. Har du wordpress bör du flytta till det snabbaste webbhotellet för wordpress. Snabbt och enkelt. 

Rankingfaktor 5:
Säkerhet och kryptering

Din hemsida ska vara säker att använda och krypterad med ett SSL-certifikat. Det är det lilla hänglåset uppe till vänster i webbläsaren. Det är en enkel åtgärd och som oftast inte kostar något att få från din domänhanterare/webbhost. Du vill inte ge dina besökare en varning om att sidan inte är säker, speciellt inte om du är en E-handlare och hanterar kortuppgifter. 

Ett SSL-certifikat är en viktig rankingfaktor. Se hänglåset till vänster.

Rankingfaktor 4:
Mobilvänlighet / responsivitet

Din hemsida bör automatiskt fungera på alla skärmar, enheter eller datorer som används. Google utgår när den ska ranka din sida från hur din hemsida ser ut på en mobil enhet. Säkerställ att Google ser din hemsida korrekt och läsbart. Alla nya CMS som wordpress och Squarespace gör automatiskt om sidan till en mobil enhet men du bör dubbelkolla detta.

Läs vår guide om responsiva hemsidor. 

Rankingfaktor 3:
Berätta för Google att din hemsida finns

Vad spelar det för roll hur mycket tid du lägger på rankingfaktorer om Google inte vet att din hemsida finns eller inte kan läsa innehållet? Starta Google Search Console och berätta för Google att din hemsida är live och redo att indexeras.

Läs vår guide om Google Search Console. 

Rankingfaktor 2:
Titel, titel och titel

Metatiteln är den enskilt viktigaste rankingfaktorn som Google tittar på. Har du bara 10 minuter över ska du fundera över titlarna på dina sidor. Titeln är det som syns som huvudrubrik i sökresultatet och det en sökare först ser och beslutar om den ska klicka in eller inte.
Sa jag förresten att titeln var oerhört viktigt?

Om du fortfarande läser bör du stanna upp och skriva en anteckning om att justera titlarna på din hemsida. Vet du inte hur man gör? Googla. 

Rankingfaktor titel på hemsida

Tipset som övertrumfar alla rankingfaktorer tillsammans!

Rankingfaktor 1:
Content på din hemsida som svarar på sökarens fråga/intention

Innehåll som besvarar sökfrågan = rankingfaktor #1

Du behöver ha innehåll på din hemsida för att ranka högt. Fokusera på innehåll som besvarar frågan som sökaren letar efter svar på.

Google vet inte automatiskt vad din hemsida handlar om såvida du inte berättar för sökmotorn vad en besökare förväntas finna när den kommer in.

Det slitna uttrycket “Content is king” lever fortfarande. Har du inget innehåll på din hemsida som besvarar frågeställningen som sökningen ska svara på kommer du inte att ranka högt på Google.

Se till att ditt innehåll är välskrivet, unikt och levererar värde till den som läser det. Både människor och sökmotorer. Content handlar främst om SEO-text men kan även vara bilder, grafer, videor och annat interaktivt som förklarar det du vill förmedla.

 

Topplistan över rankingfaktorer för SEO

Här har du listan på de rankingfaktorerna som du bör fokusera på för att lyckas med SEO på Google. Börja uppifrån och jobba dig ner. Vissa punkter kan du ordna direkt medan andra tar lite längre tid att optimera.

  1. Sökoptimerat innehåll på din hemsida

  2. Titeln på dina sidor

  3. Mobilvänlig hemsida

  4. SSL-kryptering

  5. Snabb laddningstid

  6. Externa länkar

  7. Sökoptimerade bilder

  8. Läsvänliga URL-adresser

  9. Bounce Rate från organiskt sök

Slutsats kring rankingfaktorer på Google

Det finns över 200 rankingfaktorer som kan påverka hur du kommer ranka på Google. Dessutom kan du ranka på olika sätt beroende på hur du optimerar. Kartsökningar, bildsökningar och röstsökningar blir allt vanligare. Missa inte de möjligheterna. 

Sliter du ditt hår för att få ett grepp om hur allt hänger ihop? Hör av dig och berätta vad du vill ha hjälp med så kan vi ge dig en kickstart i ditt optimerande. Vi brukar börja med en SEO-analys så att du får ett hum om var du står idag för att i steg två komma till sökordsanalysen där vi hittar de viktigaste sökorden för dig.

Sedan börjar vi skapa magi med din hemsida. Eller rättare sagt, skapar sökoptimerat innehåll som får dina besökare att först hitta till dig, sedan klicka in på din hemsida och slutligen vilja köpa av dig.

 

Vanliga frågor om rankingfaktorer

  • En rankingfaktor är en del av en algoritm som används för att bestämma på vilken plats du ska ranka på sökmotorer.

  • Enligt inofficiella källor finns det över 200 rankingfaktorer. Fokusera på de viktigaste som du hittar här så kommer du komma högt med din sökmotoroptimering.

  • Att förbättra och optimera hemsidor är det vi gör till vardags. Att höra av dig till oss är första steget du tar mot bättre rankingfaktorer.


Föregående
Föregående

SEO Squarespace

Nästa
Nästa

Sökoptimera hemsidan – optimera rätt från början