Copywriter i Stockholm
– frilansande SEO expert

Behöver du slagkraftiga rubriker, målgruppsanpassad kommunikation och genomtänkta texter? Då behöver du kanske en frilans copywriter baserad i Stockholm! Med en frilansande copywriter får du det bästa av en kompetent och kreativ skribent utan att ha någon anställd på heltid. 

Är det texter till en hemsida som du behöver hjälp med är det viktigt att du tänker på att anlita en frilans copywriter som också är SEO-expert. Varför, kanske du undrar? Jo för att du samtidigt som du får en välskriven text också får en text som gör att du ökar din synlighet på nätet, genom att du kommer högre i Googles sökresultat.

Webbanpassade texter

Ibland är inte SEO-aspekten viktigt, utan allt fokus ligger på att texten ska vara välskriven, målgruppsanpassad och kanske lite fyndig eller rolig. Exempelvis vår sida om vem som är bäst på SEO, som dessutom rankar i topp på frågan om vem som är bäst på SEO.

En bra frilans copywriter som även är expert på SEO vet skillnaden och kan skriva alla typer av texter. Det fina är att om du anlitar någon som har kunskapen om sökmotoroptimering så kan du vara trygg med att du får de tips och råd som är viktiga för just den text du vill ha hjälp med. 

Vad gör en frilans copywriter baserad i Sthlm?

En copywriter arbetar med ord och texter, oavsett hur långa eller korta de är. Copywritern ser till att alla texter har en genomarbetad tanke, konsekvent tonalitet och är skriven för att passa målgruppen. Det gör att du får en text som fungerar som effektiv kommunikation riktad till de personer du vill nå. 

De flesta människor kan skriva, men faktum är att det är inte så många som kan skriva bra. Det är en konst som man övar upp och sedan måste hålla vid liv. Som frilans copywriter i Stockholm måste du leverera texter av lika hög kvalitet hela tiden, eftersom du hela tiden har nya kunder.

För att klara det krävs inte bara att du är bra på att skriva, det krävs också att du kan sätta dig in i verksamheter och förstå vad det är som ska kommuniceras, vad som är viktigast och vad som kan utelämnas.

Copywriting och fotografi går hand i hand

En säljande text som får dig att ranka högt är första steget. För att komplettera texten behövs bland annat bra bilder. Vi samarbetar med David Lagerlöf som en är en prisbelönt fotograf i Stockholm. Han har en fotostudio och hjälper dig med porträtt, reportage och pressfoton.

Ibland är det bättre att ta bort delar i kommunikationen för att det ska bli tydligare och lättare att förstå för mottagaren, och ibland behövs mer information för att en utomstående inte har samma förkunskaper som personer som är mitt uppe i ett projekt, lösning eller produkt. Ibland kan det med andra ord vara bra att ta in en utomstående frilans copywriter för att få nya perspektiv.
Frilansandet ökar och vill du veta mer om frilansare i Sverige hittar du en bra artikel om frilansare.

 

Varför en skribent som också är SEO-expert?

För många företag är hemsidan idag den viktigaste kanalen de har för att få kunder. Det kanske inte är er främsta säljkanal, men det är den kanalen kunder och prospekts väljer för att få veta mer om er som företag och era produkter och tjänster. Ofta är också hemsidan det stället vi vänder oss till för att bekräfta att företaget man har tänkt köpa något av är seriöst och ger ett tryggt intryck. Ska du lansera en ny hemsida bör du läsa våra SEO-tips för nya hemsidor.

Hemsidan är vårt skyltfönster på den digitala marknaden och det gäller att det är tilltalande för att fånga kunderna vi vill ha. Anlitar du en frilans SEO-skribent i Stockholm som även är en SEO-expert och kan skriva SEO-texter får du två fördelar i ett och kan känna dig trygg med att dina texter på hemsidan är anpassade för den digitala världen och för att din hemsida ska anses vara relevant, för både kunder och Google. 

Tänk på det här när du väljer copywriter i Stockholm:

  • Först och främst bör du har klart för dig saker som; vilka är målgruppen, vilken ton vill du ha i budskapet och vem är avsändaren.

  • Vad vill du ha ut av samarbetet, förutom att få en välskriven text – vilka andra kunskaper krävs det att copywritern har?

  • Är uppdraget fristående eller del i ett större sammanhang – har copywritern andra texter som hen bör förhålla sig till?