Sökmotorkonsult Stockholm

Vi är en digital sökmotorkonsult baserad i Stockholm. Titeln sökmotorkonsult är relativt ny och kan därför uppfattas olika beroende på vem som pratar om det. Arbetsuppgifterna varierar men det som verkligen kännetecknar en duktig person som jobbar med sökmotorer är en känsla för siffror och innehåll. Kombinera det med en genuin förståelse för att göra affärer så är cirkeln sluten. När man pratar om sökmotorer i Sverige är det oftast Google som menas då de har 95% av den svenska marknaden. Låt oss då titta på vad man gör på Google för att de ska tycka om en sida. 

Det finns främst 3 delar av optimering vilka är:

  1. Teknisk optimering

  2. Innehållsoptimering 

  3. Off page optimering

sökmotorkonsult stockholm.jpg

Den tekniska optimeringen innefattar delar på din hemsida som säkerhet, hastighet, titlar, sidkartor, url:er och struktur. Det finns rätt bra kvalificerade gissningar om vilka algoritmer som Google använder och vad som är relevant att lägga tiden på att optimera. 

Innehållsoptimeringen handlar i grund och botten om att skapa innehåll på sin hemsida baserat på vad människor söker efter. Korrekt skrivna texter med intressant innehåll, relevant information och med rätt frekvens av sökord och användandet av rubriker. Följt av en tydlig Call to Action.

En duktig sökmotorkonsult tittar även på konverteringsoptimeringen på en sida. Har man en stor mängd trafik till sin sida är det ofta ganska smart att få fler att konvertera istället för att försöka dra mer trafik. Då kan man öka effekten omgående utan att jobba ihjäl sig. 

Pratar man off page optimering är det länkar från andra sidor som avses. Olika hemsidor har olika styrkor och relevans. Säkerställ att de som länkar till dig är relevanta och ger dig draghjälp i sökresultatet. Här är det viktigt att ha koll på anktartexter och hur artikeln är som länkar till dig.

Varför anlita en Sökmotorkonsult? 

Majoriteten av det man gör på Google är gratis. Undantaget Google Ads där man betalar per klick. Det finns guider om allt på internet men värderar man tid som valuta inser man ganska snabbt att det kan bli dyrt att göra allt själv. Det första man gör på ett sökuppdrag är att analysera den befintliga sidan och titta på de stora bitarna. Det arbetet görs ganska snabbt och betalar tillbaka sig under ganska kort tid. 

Man kan ta in en sökmotorkonsult för att enbart leverera en analys och råd som man bör åtgärda på sin sida. Alternativt att man låter den personen göra analys och teknisk optimering på en gång. Innehållsoptimering tar lite längre tid men det är ofta lönt att ta in en person som kan ge dig riktlinjer och ramar att hålla sig inom. 

Landningssidan - Sökmotorkonsultens bästa vän

För att ranka högt på en specifik sökterm är landningssidor ett extremt bra verktyg att jobba med. Då optimerar du texter, innehåll, rubriker och mängden ord efter algoritmernas best practise och väntar på att ranka högt. Det är en hel vetenskap att skapa bra landningssidor men har man väl gjort det kommer de generera mycket trafik under en lång tid. Vill du själv skriva en landningssida har vi såklart gjort en guide på vad du ska tänka på.

Säkerställ att du skriver för dina besökare och ha i åtanke vad Google gillar så kommer du lyckas. Eller så skriver vi åt dig med våra erfarna skribenter som har lång erfarenhet av att skriva SEO-vänligt.

Anlita Raqs som Sökmotorkonsulter - I Stockholm eller Tokyo

Basen i vårt hjärta ligger i Stockholm men vi jobbar med hela världen som arbetsplats och med kunder som är i olika länder. Vi tror på transparens och öppna kort. Sökmotorbranschen har historiskt fört med sig lycksökare som kanske inte alltid levererat det som utlovats. Det som kännetecknar oss är bland annat.

  • Inga bindningstider

  • Öppen redovisning av allt vi gör

  • Gratis första analys 

Sökmotoroptimering är inget hemlighetsmakeri utan vi jobbar med din hemsida för att du ska få mer kunder. Ingen magi men oftast väldigt effektivt. Ge oss en domän och vi ska ge dig fler kunder.