Skriv inte SEO-text med CHAT-GPT AI
OBS! Den här texten är skriven i början av 2023. Mycket har hänt sedan dess och du kan läsa en mer uppdaterad text om AI och SEO här.
Undvik CHAT-GPT när du skriver SEO-texter
Chat-GPT och dess fantastiska förmåga att skriva text har tagit världen och speciellt de SEO-intresserade med storm. Men hur presterar AI-boten när det kommer till att skriva SEO-texter och få dem att ranka på Google är den stora frågan. Urdåligt om du frågar mig!
Vi tar det från början. Google premierar i sitt sökresultat innehåll som är unikt, välskrivet och gärna bidrar med en ny vinkel till den som läser texten. Det betyder att du som skribent eller författare till en text ska vara insatt i ämnet som du skriver om. Språket ska vara korrekt, ha källhänvisningar och gärna innehålla bilder och medier som stärker läsarens upplevelse.
Chatbottar som CHAT-GPT fungerar som en textrobot som jobbar på AUTO-complete. Dvs att den tar något du påbörjat och baserat på tusentals tidigare texter gissar sig till vad du som användare kan tänkas vilja få ut. Utan källhänvisningar, korrekt fakta eller originalitet. Något som varken Google eller en läsare av en text uppskattar.
Google och AI
Google har investerat oerhörda mängder i sina AI-verktyg och köpt AI-företag under många år. Troligtvis är Google det företag som plöjt ner mest pengar i hela världen på att utveckla sina AI-robotar. Majoriteten av dessa AI-robotar jobbar i bakgrunden med att detektera spam, utvärdera och ranka sökresultat samt hitta rätt målgrupper för annonser.
Det är alltså inga verktyg som allmänheten har tillgång till eller kan använda för eget bruk utan resultatet av all AI i bakgrunden är att du kan maila utan problem, översätta texter, få en korrekt vägbeskrivning och få relevant sökresultat när du använder sökrutan. Och självklart för att Google ska placera en relevant annons framför dig när du söker efter något. Eller bestämma om en text är människoskriven eller skriven av AI.
Läs mer om Googles AI-satsningar
AI-verktyg som kommit det senaste året är inget nytt. Det som är nytt är fokuset på slutanvändare och att personer som du och jag har fått tillgång till lättanvända men oerhört kraftfulla användargränssnitt.
SEO-texter skrivna av CHAT-GPT indexeras inte alltid
Du som läst något jag tidigare skrivit vet säkert att jag ofta testar olika saker på Google för att se om det fungerar och utvärderar resultat baserat på utfall. Det är därför många människor tror att jag är Sveriges smartaste och snyggaste man. Även om jag inte officiellt är något av ovan är texten så pass bra skriven att Google anser det vara fallet och visar upp det i sökresultatet. Vilket jag ödmjukast tackar för.
Texter som jag skapar brukar jag “oftast” skriva själv ord för ord. Ibland händer det att jag testar att översätta från engelska och sedan justera innehållet så att det fungerar på svenska och anpassat för den svenska marknaden. Eller utvärderar några av alla skrivverktyg som finns ute.
En text som jag låtit CHAT-GPT skriva helt själv och sedan publicera har legat i dvala sedan december hos Google. Sökmotorn vägrar helt enkelt indexera den sidan. Troligtvis vet robotarna bakom att texten är framtagen med hjälp av AI. Vilket den de facto är och det är således helt rätt av Google att inte vilja indexera den. I vanliga fall tar det 2-3 dagar för Google att indexera och ranka upp en av mina texter som jag skapar själv.
Säljande SEO-text från en erfaren SEO-skribent
En text skapad för SEO, sökmotoroptimering, vad är det? Är det en text som proppas full med samma ord? I grund och botten är en SEO-text som vilken text som helst. Det viktiga är att det är en bra text som dina besökare på hemsidan vill läsa.
Det finns dock vissa saker som du ska tänka på när du skriver en text med målet att få din hemsida att synas bättre i Googles sökresultat. Därför har vi satt ihop några tips från en erfaren SEO-skribent för dig som vill skriva en bra SEO-text.
Guide till att skriva bra SEO-texter
Först och främst är det viktigt att du kollar upp vilken sökfras du ska rikta in din SEO-text på. Ta hjälp av ett verktyg som ger dig siffror på hur stor sökvolym det finns på respektive sökfras.
Skriv en text på minst 500 ord, gärna mer.
Sätt passande rubriker för de olika styckena i din text. Gärna H1, H2 och H3.
Låt huvudrubriken, H1, innehålla den exakta sökfrasen.
Försök få med sökfrasen och synonymer till den i både underrubriker och den löpande texten. Men se till att det fortfarande är en bra text, som innehåller bra information till din besökare.
Lägg till en bild med en alt-text som innehåller sökfrasen eller någon synonym.
Se till att du länkar internt både till och från sidan du har skapat.
Dålig SEO-text
En dålig SEO-text är en text som är skriven med det enda fokuset att komma högt upp i sökresultatet. För mycket upprepningar, för lite innehåll eller för konstig uppbyggnad av texten kommer att göra så att den inte fyller någon funktion alls, varken som informationskälla för dina besökare eller som en text som lyfter dig till högre positioner i Googles sökresultat.
Skriv därför inte en text med tanken att det ska vara en SEO-text. Skriv en text som ger dina besökare något, en text som är värd att läsa. Använd sökfrasen du vill fokusera på när det passar. Voila! Du har en bra SEO-text.
Är en bra text allt som behövs?
Innehåll är det som är viktigast för att din sida ska kunna ranka högt på Google. Men text är inte det enda som behövs.
Du behöver lägga till en bild som passar till innehållet, se till att sidan länkar till sin övriga sajt på passande sätt samt även länka till sidan du skapat från någon av dina andra landningssidor.
Beroende på hur många andra som har optimerat för just din sökfras krävs det olika mycket mer jobb som inte syns.
Du behöver förmodligen arbeta med off-page optimering, vilket betyder att du behöver få andra att länka till ditt innehåll. Det gör du genom att skapa innehåll som är värt att länka till.
Du behöver också kontrollera att hela din sajt är byggd på rätt sätt, med element som underlättar för Google att förstå vad din sajt innehåller. Det handlar bland annat om att du ska ha ställt in ett språk för sajten och inte ha sidor som inte hittas.
Dessutom behöver du säkerställa att de tre viktiga SEO-faktorerna snabbhet, säkerhet och mobilvänlighet är uppfyllda på din sida.
Duplicera aldrig! Unikt innehåll är A och O i SEO
En av de viktigaste aspekterna när det kommer till att skapa SEO-texter till din sida är att du aldrig ska duplicera innehåll från en sida till en annan. Kopiera från en sida och klistra in på en annan och bara byta ut något ord här och där är alltså något du ska hålla dig ifrån, hur lockande det än är att snabbt skapa många sidor baserat på samma innehåll. Risken är stor att du straffas mer än du belönas om du duplicerar.
Hjälp med SEO-texter av SEO-skribenter
Vill du ha hjälp att skapa SEO-texter och optimera din sajt är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Raqs SEO-byrå. Vi är två passionerade marknadsförare och skribenter som kan lyfta dina texter, både på Google och innehållsmässigt för dina besökare.
Vanliga frågor om SEO-texter och SEO-skribenter
-
Hur mycket kostnaden blir beror på hur mycket text du vill ha, hur många artiklar som ska produceras och om ni önskar hjälp löpande eller som en engångsinsats. Våra SEO-skribenter är mycket effektiva och levererar texter som är både sökoptimerade och korrekta. Hör av dig så får du ett fast pris på SEO-text.
-
En SEO-text är optimerad på fler sätt som en vanlig text lätt kan missa. Den första och absolut viktigaste skillnaden är att SEO-texten utgår från en specifik sökfras som någon söker efter. Texten ska innehålla sökfrasen i rubriker, löpande innehåll och även synonymer till sökfrasen ska finnas med. Vi skriver alltid med användaren i fokus samtidigt som vi får med så att sökmotorer tycker om texten och rankar den högt.
-
Våra SEO-skribenter utgår från Stockholm och hjälper företag över hela landet med säljande SEO-texter, slagkraftiga budskap och läsvärt innehåll.