SEO med hjälp av AI

SEO, AI och ChatGPT

Våren 2023 uppmanade vi till att inte använda ChatGPT eller AI när man skrev SEO-texter. Men hur står sig den rekommendationen nu, hösten 2024? Inte alls så klart. Eftersom inget just nu går så snabbt som utvecklingen inom AI så förändras förutsättningarna näst intill varje vecka.

Grunden är att Google i sitt sökresultat premierar innehåll som är unikt, välskrivet och gärna bidrar med en ny vinkel till den som läser texten. Det betyder att du skriver texter som du vill ska få en bra synlighet bör vara insatt i ämnet som du skriver om. Språket ska vara korrekt, du ska ha källhänvisningar och sidan du lägger upp texten på ska gärna innehålla bilder och medier som stärker läsarens upplevelse.

 

SEO-texter med AI

Texter som skapas i ChatGPT eller med andra typer av AI-verktyg är idag såpass bra att det går alldeles utmärkt att använda ChatGPT för att skriva SEO-texter. Du behöver dock fortfarande se över resultatet, vad det gäller innehållet, källor och språket.

Texter som har skrivits av en GPT har ofta samma format och några fraser brukar upprepas, vilket gör att det är lätt att se att texten inte är skriven av en människa. Det är också ganska vanligt att texterna innehåller faktafel, vilket kan minimeras genom att man talar om för GPT:n vilken typ av källor som ska användas, men du behöver ändå kontrollera att innehållet i texten är korrekt.

Innehåll på hemsidor bör ha ett korrekt och varierat språk, vilket GPT:erna inte alltid lever upp till. Det är alltså bra att du läser igenom texten och justerar språket och ordvalen. Se till att texten flyter och att allt är rättstavat.

 

SEO-text från SEO-konsult

Idag kan det mycket väl vara så att en text som du får från en SEO-skribent från början är skriven av en GPT. Men den ska inte vara direkt tagen från GPT:n för då kommer den inte att ranka lika bra som en text som har justerats av en människa. Återigen är det bra att påminna om att det här är vad som gäller hösten 2024, det kan ändras snabbt.

 
SEO-texter SEO-konsult vs ChatGPT
 

Google letar värdefullt innehåll

Google uppdateras dock också, flera gånger per år, och deras mål är att alltid presentera bra innehåll för de som utför en sökning på Google. AI-genererat innehåll som massproduceras och skickas direkt ut på hemsidor med målet att dra in besökare är något som Google arbetar hårt för att hitta och ranka ner. Och även om saker och ting utvecklas snabbt inom världen av AI så kommer Google förmodligen att fortsätta att arbeta för att hitta det riktigt värdefulla innehållet. Frågan är när det innehållet kommer att vara skapat av GPT:er. Kommer det en dag då innehållet som skapas av AI är mer värt än det som skapats av människor med erfarenhet och kompetens inom ett område? Förmodligen, men när den dagen är här vet vi inte.

Samarbeta med AI

Det vi vet är att det bästa sättet att använda AI på är att låta det vara en del i ens eget arbete. En del människa och en del AI ger i många fall det bästa resultatet. Den stora fördelen med att använda sig av AI och GPT:er är att det går otroligt mycket fortare att få fram en text som du sedan kan korrigera. Istället för att leta upp underlag och information, kontrollerar du källor och att det som står i texten stämmer. Istället för att slita ditt hår när du ska formulera dig behöver du bara uppmärksamma konstiga ordval och upprepningar.

 

Grunden till en bra SEO-text

SEO och AI

Oavsett om du tar hjälp av en GPT eller skriver texten du vill publicera på en hemsida själv, så finns det några saker som är viktiga att tänka på om målet är att synas och ha en möjlighet till att ranka högt på Google. Och det här är faktiskt något som inte har ändrats alls under de senaste åren, AI eller inte.

  1. Hitta en sökfras som används
    Det är helt bortkastat att skriva något som fokuserar på något som ingen är intresserad av. Om det inte är så att du är duktig på att förutse trender och har på känn att det du har avhandlat är något som kommer att bli stort i framtiden. Ta hjälp av till exempel Google Ads sökordsplaneraren för att se hur stor sökvolymen är på olika fraser och ord. (Sökvolymen är det antal sökningar som genomförs på ett ord eller en fras i genomsnitt per månad.)

  2. Skriv
    Skriv en text som fokuserar på det du har kommit fram till att texten ska handla om. Se till att texten innehåller mer än 500 ord, kanske krävs det mer om det är många som konkurrerar om synligheten.

  3. Webbanpassa
    En webbanpassad text ska helst vara kort, koncis och kärnfull. Men SEO kräver innehåll. Det här är något oavsett AI eller inte aldrig går riktigt hand i hand. Ett sätt är att dela upp texten i många stycken, långt många fler än när du skriver något som ska läsas på ett papper. Skriv en rubrik för varje stycke som tydligt talar om vad stycket handlar om. Använd rubriknivåer som talar om hur strukturen på texten ska uppfattas. En H2 kan med fördel ha innehåll som har många rubriker på nivå H3.

  4. En H1:a
    Skapa en rubrik på nivå H1, och endast en! Huvudrubriken ska innehålla den sökfras som du vill att texten ska synas för, titel och rubrik får gärna vara lite olika, men samtidigt innehålla sökfrasen.

  5. Läs igenom och korrigera
    Läs igenom texten och se till att justera det som inte flyter eller låter bra. Läs gärna texten högt för att upptäcka bristerna i texten. Lägg in sökfrasen och synonymer till den där det passar. Det ska inte vara för ofta, men heller inte för sällan.

  6. Bilder
    Lätta upp texten med bilder som förhöjer och gör det lättare för läsaren att ta till sig innehållet.

  7. Länka
    Länka till och från sidan du skapat. Det är bra att ha med någon extern länk ut från sidan till en relevant sajt, till exempel en trovärdig källa för något som texten tar upp. Kan du få en annan sajt att länka till din sida är det något som ytterligare stärker ditt innehåll.

 
Skriva SEO-text med ai

Skriv nytt

En viktig aspekt av texten är att den är unik. Du ska med andra ord inte kopiera befintligt innehåll och lägga upp det på en ny sida. Självklart kan du skriva om liknande saker som andra inom din bransch, det är ju omöjligt att komma på något som är helt unikt och som ingen annan har kommit på eller skrivit om. Men se till att du skriver det på ditt sätt, med dina ord och från ditt perspektiv.

Det är ytterligare en sak som kan vara svårt när du tar hjälp av AI. Det är ännu en anledning till att gå igenom och justera texter du skriver med hjälp av en GPT. Se till att du sätter din prägel på texten när du korrigerar den, med dina ordval och din tonalitet.

 

Vad är dålig SEO-text?

Om rekommendationerna för hur en bra SEO-text inte har ändrats på länge, har inte heller riktlinjerna för vad som är en dålig SEO-text ändrats. Och i det sammanhanget är det viktigt att poängtera att en SEO-text är en välskriven, läsvärd text. Tänk inte på det som en SEO-text, tänk på det som en text som ska informera din besökare om något som de förmodligen har letat efter om de har utfört en sökning.

En text som bara är skriven för att ranka högt, som överanvänder sökfrasen och som bara har skrivits för att komma högt upp i sökresultatet är inte en bra SEO-text. Så skriv en informativ text, där du delar med dig av det du kan, se till att den är välskriven med ett varierat språk.

Raqs skriver SEO-texter

Vi hjälper till med texter, optimering och strategier för SEO. Ibland tar vi hjälp av AI för att skriva texter och ibland skriver vi dem helt på egen hand. Oavsett ser vi som SEO-byrå till att du får välskrivet innehåll. Kontakta oss om du vill ha hjälp med SEO – innehåll eller strategi – för att förbättra din synlighet på Google.


Föregående
Föregående

Klick i GA4 – mätningar av event

Nästa
Nästa

Frontend och Backend - viktigt för SEO