Klick i GA4 – mätningar av event

 

Google Analytics 4, GA4, är sedan några år den nya versionen av analysverktyget som en majoritet av hemsidor i Sverige använder. Det sker hela tiden uppdateringar och ändringar i verktyget, så även i mitten av november. Händelsen klick (event – click) ändrade form, tidigare gick det att mäta alla klick som event, nu mäts bara de som är klick ut från hemsidan (vilket är det som Google kommunicerat är vad klick-händelsen är tänkt att mäta, men det har med andra ord gått att göra mycket mer med den).

Vad betyder det? Jo att klick på telefonnummer och mejllänkar inte längre mäts om det spårats direkt i GA4. Mäts det inte kan det heller inte användas som konvertering på hemsidan. Detta påverkar både datan i GA4 och annonsers prestation.

Läs mer: De bästa gratis SEO-verktygen (där Google analytics ingår)

 

Klick försvann från Google Analytics 4 som event den 14:e November. Grafen ovan visar hur antalet bara dog från en dag till en annan.

 

Lösningen för att fortsätta mäta klick i GA4

Lösningen på det hela är att använda sig av Tag Manager. Genom Tag Manager kan vi dels koppla GA4 till hemsidan, dels lägga in alla de händelser som vi vill ska mätas. Det är ett verktyg som funnits länge och som Google har rekommenderat, men det är också något som gör att man behöver administrera ytterligare ett verktyg. Därför är vi många som har använt oss av den betydligt enklare lösningen att mäta klick direkt i GA4. Men nu är det med andra ord inte möjligt längre.

Starta och konfigurera Tag Manager

Vi kan hjälpa dig att starta och konfigurera ett konto och händelser i Tag Manager. Kontakta oss så tar vi oss en titt på vad det är du mäter på din hemsida och om det är aktuellt att gör förändringar i dina verktyg.

 
Klick GA4 ändringar

Verktyg och inställningar kan ibland göra en alldeles matt. Frukta ej, hjälp finns att få!

 
 

Vad är det som händer?

Egentligen har klick börjat fungera som Google hela tiden sagt att det ska fungera. Händelsen eller eventet “click” är enligt all Googles kommunikation tänkt att mäta utgående klick, “outbound click”. Men det har inte varit så i verkligheten.

Händelser har kunnat spåra alla klick. Vilket vi är många som har utnyttjat för att det helt enkelt är mycket enklare, och i vissa fall där det inte har varit möjligt att installera Tag Manager på en hemsida, har det varit det enda alternativet.

Kommunikation från Google

Google är inte kända för att vara helt transparenta, och så inte heller den här gången. Ändringen har slagit igenom och det är tydligt i alla GA4-konton som har mätt klick att det i mitten av november slutar komma in data för den typen av mätningar.

 

Hör av dig för att prata klick och event

Hör av dig till oss så kan vi prata igenom hur dina mätningar ser ut och vad du behöver göra för att upprätthålla en bra spårning på din hemsida och dina konverteringar.


 
Föregående
Föregående

Cookiebot och Google Consent Mode

Nästa
Nästa

SEO med hjälp av AI