Sidor och funktioner du måste ha på din hemsida

Alla företag och organisationer behöver en hemsida för att bygga förtroende, få fler kunder och se ut som en seriös aktör när någon ska göra affärer eller hitta nya samarbetspartners. Hemsidan är det enskilt viktigaste skyltfönstret du har i ditt företag. Här kan du lyfta era produkter, era medarbetare, era tjänster eller bara berätta om hur ni hjälpt andra människor och dela med er av er kunskap för att bygga förtroende. 

Viktiga sidor på en hemsida

Men vad ska man ha på hemsidan? Här delar jag med mig av de viktigaste delarna som du bör ha med när du ska skapa en ny hemsida från grunden. Devisen att en hemsida aldrig blir klar är sann men gör du nedan så har du 80% färdigt och det kommer du långt med. 

Det jag nämner i denna guide är ur användarens perspektiv och gör att dina besökare kommer hitta runt på hemsidan. Bygger du hemsidan från ett användarperspektiv kommer även Google att tycka om din hemsida och således är det bra även ur SEO-synpunkt. Fokusera alltid på dina användare först, Google sen. För dig som fokuserar på SEO har jag lagt till kommentarer till varje del ur ett SEO-perspektiv.

Startsida 

Majoriteten av människorna som hittar till din hemsida besöker startsidan. Se till att din startsida är uppbyggd korrekt med en översiktlig information enligt följande princip.

  1. Kortfattat vad ni gör och vem ni riktar er till.

  2. Hur ni kan hjälpa den som besöker hemsidan.

  3. Hur ni hjälpt tidigare kunder kompletterat med citat och referenser.

  4. Senaste nytt eller utdrag från en blogg alternativt senaste foton från sociala media. 

  5. Tydlig Call To Action, Alltså vad du vill att besökaren ska göra. 

Utdrag ur Google Analytics hur det oftast ser ut. / är startsidan och visar att majoriteten av hemsidebesökarna varit på startsidan

Självklart finns det undantagsfall och hemsidor som inte drar lika många besökare till startsidan. Om du har informationssökningar där människor hittar rätt direkt eller många återkommande besökare på hemsidan som går in på en specifik sida för att göra något kommer de inte att besöka startsidan. Driver du däremot ett “vanligt” företag där du erbjuder tjänster eller produkter lokalt kommer din startsida vara den mest besökta sidan på hela hemsidan. 

Vissa hemsidor från knappt någon trafik alls till startsidan då människor som sökt på Google bara är intresserade av vad som står på den sidan de kom till. En tydlig informationssökning.

Startsidan från ett SEO-perspektiv

Startsidan är den sida som oftast rankar bäst på Google och genererar flest besökare. Ofta beror det på varumärkessökningar där människor letar efter ditt företag men kan även vara för att majoriteten av länkarna som pekar mot er hemsida från andra platser är riktade mot startsidan. Använd startsidan till att länka vidare till dina viktiga undersidor som du vill ranka högre och se till att startsidan är sökoptimerad för ett viktigt sökord som ni vill ranka högt på. 

Tjänste- och/eller produktsidor

Dina sidor om dina tjänster är där ni berättar vad ni erbjuder era kunder. Lyft upp hur ni kan hjälpa dem med exakt den tjänsten, vilka certifieringar som ni har i er bransch och varför er tjänst/produkt är den som kunden ska välja. Dessa sidor är ofta tunga innehållsmässigt och ska sälja in er som ett kompetent företag som människor ska välja i sitt sökande. 

Tjänstesidor ur ett SEO-perspektiv

Tjänstesidorna är viktiga ur SEO-hänseende då de internlänkas till från toppmenyn och innehåller djupt innehåll kring era tjänster. Här finns det potential att fylla ut text och innehåll för bra placeringar. Vidare ska tjänstesidorna användas för att internlänka vidare i strukturen så att liknande tjänster lyfts upp och kan bli hittade av besökare på hemsidan.


Om oss/kontakt

Det är på kontaktsidan det händer. Sista steget som ska få besökaren att kontakta er eller köpa era tjänster. 

Driver du ett stort företag med många utmärkelser, många anställda eller mycket att berätta kan du separera dessa två sidor. Har du ett litet företag kan du gott ha dessa som en och samma sida då det oftast är den sista sidan som människor besöker på din hemsida. 

Om oss ska förstärka personens upplevelse om er och få den att kontakta er. Här lägger du alla kontaktuppgifter, sätt du vill att personen kontaktar er och kortfattat vad personen kan förvänta sig ska ske. Bonus om du lägger upp bilder på personalen, kartor till företaget och omnämnanden i andra media om er. 

Om oss ur ett SEO-perspektiv

Du bör inte sökoptimera om oss eller kontaktsidor. Det är inga sidor som ska dra trafik till er utan funktionen för dessa sidor är bara att konvertera den trafik som andra undersidor dragit in till er hemsida. Säkerställ att texten är säljande, förtroendeingivande och lyfter er som företag.

Blogg eller kunskapsbank

En hemsida ska fyllas med innehåll och det görs lättast i bloggform eller kalla det en kunskapsbank som era läsare/kunder/prospekts kan hitta information om vad ni gjort. Varva bloggen med kundcase, intervjuer, best practice, nyheter, framgångsmetoder och annat som är intressant att lyfta. Checklistor och guider på saker som ni är duktiga på är information som många letar efter på Google. Här kan medarbetare få skriva om sin expertkunskap eller lyfta samarbeten med andra företag.

Hemsidan ska vara levande och det är i bloggen livet sker. Många av de andra sidorna är statiska medan det fylls på med nytt innehåll kontinuerligt här. Kommentera aktuella händelser som skett i er bransch eller ge er syn på saker som är på gång eller där ni ska medverka. 

Populäraste sidorna på hemsidan ur Google Search console

Utdrag ur Google Search Console vilka sidor som genererar flest klick från Google. Tydligt att bloggsidorna dominerar.

Bloggen ur ett SEO-perspektiv

Om du gör det rätt kommer majoriteten av den organiska trafiken från sökmotorer att komma från din blogg på sikt. Det beror på att människor söker efter lösningar på sina problem och vill veta hur de löser dem. Om någon har ont i nacken kommer den personen att söka “övningar ont i nacken” eller “ergonomiska sittställningar för hemmajobb” innan den söker efter “Naprapat Stockholm”. Ditt blogginlägg för olika övningar kommer få personen att inse att du är proffs på detta och förhoppningsvis boka en tid hos dig som naprapat. 

Säkerställ att du vet vad människor söker efter genom att göra en sökordsanalys och börja skriva innehåll som är optimerat för just det människor söker efter. Blogginlägg bör internlänka till era övriga sidor och ge ett mervärde för den som letar efter era tjänster och produkter och en naturlig väg att kontakta er på. 

 

Toppmeny

I menyn i toppen lägger du dina viktigaste sidor på hemsidan som du vill lyfta fram. Håll det kort och länka bara till dina viktigaste sidor. Sikta på att ha max 5 sidor i menyn och länka sedan vidare till undersidor via dessa. De viktigaste för menyn är Start / Tjänster / Om Oss och kontakt. Har du en extremt tydlig Call To Action kan du ha den i toppmenyn. Om du vill att någon ska boka tid hos dig kan det vara lämpligt att ha en knapp i toppen.

Toppmenyn på hemsidan

Toppmenyn hos oss på Raqs innehåller bara de viktigaste sidorna. Ibland har vi en Call To Action knapp längst till höger. Kom ihåg att startsidan nås via loggan och att kontakt alltid ska ligga längst till höger.

Toppmenyn ur ett SEO-perspektiv

Toppmenyn länkar från alla sidor och är således en internlänk till de viktigaste sidorna du har. Försök inte trycka in så många länkar du bara kan från toppmenyn då det blir svårt att hitta och du urholkar vikten till de riktigt viktiga sidorna som du vill att dina besökare ska hitta till. Bygg istället menystrukturen enligt vår SEO-checklista och låt flödet av länkkraften rinna nedåt och sidledes till dina sidor

Sidfot

Sidfoten är den del av hemsidan som följer med och syns på varenda undersida som du skapar. Många som kommer in till hemsidan via olika undersidor scrollar ner till sidfoten för att snabbt navigera och hitta det de söker. Sidfoten bör innehålla följande för att vara användbar och göra nytta för dig.

  1. En oerhört kortfattad info om vilka ni är och vad ni gör. 

  2. Länkar till dina viktigaste sidor och legala sidor (kakor, personuppgifter) 

  3. Kontaktuppgifter som adress, telefonnummer och e-post.

  4. En Call To Action. 

Sidfoten ur ett SEO-perspektiv

Google tittar mycket på sidfoten och baserar din trovärdighet till stor del på vad som står där. Inom SEO finns det ett begrepp som kallas NAP - Name, Address and Phone Number. Det ska finnas på varje sida av din hemsida. Då Google vill leverera den bästa och säkraste upplevelsen till sina användare är kontaktuppgifter ett tecken på att det finns någon som står bakom hemsidan och att den är seriös. 

Får du även med ditt viktigaste sökord i sidfoten är mycket vunnet då den kommer finnas med på varje sida. Undvik att överarbeta sidfoten då det är duplicerat innehåll som inte bör vara i majoritet på sidorna. Kort, säljande och tydligt är ledorden för sidfoten. 

Länkar till era sociala media sidor som facebook, Linkedin och Instagram bör inte placeras i sidfoten utan läggas under om oss. Detta beror på två anledningar. 

  1. Du vill inte ha en externlänk ut från er sida på varje undersida. 

  2. Människor ska inte lockas att ge sig av till sociala media innan den konverterat på din hemsida. FB har tusentals människor anställda som bara jobbar med att få människor att stanna kvar längre på deras plattformar. Har de hamnat i deras händer kommer besökaren ofta inte tillbaka till dig. 

Sammanfattning: Vad en bra hemsida ska innehålla

En hemsida bör innehålla flera viktiga element för att vara effektiv och engagerande för besökare. Här är några grundläggande komponenter som du bör överväga att inkludera:

  1. Tydlig och enkel navigering

    Hemsidan bör ha en tydlig och enkel navigeringsmeny som hjälper besökare att hitta information och navigera mellan olika sidor enkelt.

  2. Logotyp och varumärkesidentifiering

    Inkludera din logotyp och företagets namn på hemsidan för att bygga varumärkeskännedom och skapa en enhetlig visuell identitet.

  3. Välkomstmeddelande eller hero-sektion

    En inledande sektion som snabbt förmedlar syftet med din hemsida, dina viktigaste erbjudanden eller vad besökarna kan förvänta sig att hitta.

  4. Kvalitetsinnehåll

    Se till att din hemsida innehåller användbart, relevant och engagerande innehåll som svarar på besökarnas frågor och behov.

  5. Kontaktinformation

    Inkludera tydlig kontaktinformation så att besökare enkelt kan komma i kontakt med dig, t.ex. telefonnummer, e-postadress och fysisk adress.

  6. Responsiv design

    Din hemsida bör vara optimerad för att fungera på olika enheter och skärmstorlekar, inklusive mobiltelefoner, surfplattor och datorer.

  7. Sökmotoroptimering (SEO)

    Optimera din hemsida för sökmotorer genom att använda relevanta sökord i titlar, metabeskrivningar och innehåll samt genom att följa bästa praxis för webbdesign och prestanda.

  8. Sociala medieknappar

    Inkludera ikoner och länkar till dina sociala medieprofiler för att uppmuntra besökare att följa dig och dela ditt innehåll.

  9. Testimonials och kundrecensioner

    Visa kundrecensioner eller testimonials för att bygga förtroende och övertyga potentiella kunder om kvaliteten på dina produkter eller tjänster.

  10. Call-to-action (CTA)

    Inkludera tydliga uppmaningar till handling som leder besökarna mot att utföra önskade handlingar, t.ex. att köpa en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev eller kontakta dig.

  11. Sekretesspolicy och användarvillkor

    Lägg till sidor som beskriver din sekretesspolicy och användarvillkor för att uppfylla lagkrav och informera besökarna om hur deras information hanteras.

Tänk på att dessa är grundläggande komponenter, och din specifika hemsida kan kräva ytterligare element beroende på din bransch, målgrupp och affärsmål. Det är viktigt att fokusera på användarupplevelsen och att kontinuerligt optimera din webbplats för att uppfylla besökarnas förväntningar och behov.

Slutkommentar viktiga delar av din hemsida

En hemsida är byggd av många komponenter som alla samverkar för att du ska förmedla en känsla till dina besökare och även berätta för Google vad hemsidan handlar om. Får du ovanstående punkter rätt har du kommit långt på vägen. Sedan finns det självklart andra aspekter som du bör ha på din sida som jag inte tagit upp här. Som bla.

  • En logotyp och en grafisk profil är något som kan lyfta din hemsida till nya nivåer. 

  • En snabb, säker och mobilvänlig hemsida kommer leda till fler konverteringar och bättre placeringar i Googles sökresultat

  • Hemsidor med infografik, videos och andra visuella element lockar mer.

Behöver du hjälp med en ny hemsida som har alla ovanstående delar från start är det bara att höra av dig. Vi har skapat många hemsidor och fått dem att ranka högt på Google för att generera fler kunder till våra kunder. 


Föregående
Föregående

Skriv inte SEO-text med CHAT-GPT AI

Nästa
Nästa

Grammarly – rättstavning och grammatik på engelska