SEO genom tiderna

SEO, sökoptimering – synlighet på sökmotorer, numera i princip synlighet på Google – föddes i princip samma stund som sökmotorerna såg dagens ljus. Men arbetet för att synas har sett olika ut från starten och fram till nu 2025. 

 

Första sökmotorn

Google dominerar världen idag, men det var verkligen inte den första sökmotorn. Google som företag registrerades 4 september 1998, och lanserades samma år, men den sökmotor som oftast nämns som den första var Archie som lanserades redan 1990. 

Googles utseende 1998.

 

Världens första hemsida, som forskningscentrumet CERN skapade 1991.

Man kan dock fråga sig om den behövdes redan då, eftersom internet blev öppet och gratis först i april 1993. Men historien om internet är ju självklart längre än så, och som så många komplexa uppfinningar finns det många som har bidragit till det internet vi känner idag. Men den som skapade World Wide Web genom att kombinera olika tekniker och därmed kom på http-protokollet och språket HTML var Tim Berners-Lee som jobbade på CERN, europeiska organisationen för kärnforskning.

 

Men tillbaka till sökmotorerna, Archie var inte en sökmotor som vi känner dem idag, det var mer av en hjälp för att hitta FTP-servrar och lista filnamnen så att användare kunde hitta filerna. Det var ett textbaserat system som uppfanns av en kanadensisk student vid namn Alan Emtage.

 

Sökmotorerna som följde

Yahoo, AltaVista och Lycos lanserades alla under åren 1994-1995 och strax efter att dessa började användas på World Wide Web började människor arbeta för att styra vad vi såg i deras resultat. SEO:n var född. Vid det laget kallades dock inte personerna som arbetade med det för SEO-specialister, utan för webmasters. Arbetet var heller inte likt det vi gör idag.

AltaVistas utseende år 1996.

 

SEO som nyfödd 

Men precis som idag så handlade arbetet i grunden om att hjälpa sökmotorer förstå en webbsida. Skillnaden är att algoritmerna då var mycket enklare än idag, och det var lättare att hitta vägar att lura dem. SEO var ett område som hade en nybyggaranda över sig och som dessutom var något av ett laglöst land.

Googles utseende år 2000.

Strategier som funkade

Nyckelordspackning – keyword stuffing

I början var det till exempel viktigt att ange ett nyckelord och sedan använda det mycket. Det kallar vi idag keyword stuffing och är en strategi som Google snabbt upptäcker och bestraffar. Bland annat kunde man lägga vit text mot en vit bakgrund för att få med sökordet extra många gånger. Idag kallar vi det black hat SEO och det är inte en strategi som fungerar…om du började få idéer kring hur du ska komma runt Google. 

Länkbyten

Länkar är viktigt, ända sedan Google lanserades och i och med det introducerade algoritmen PageRank brett, men det är också svårt eller dyrt att få bra länkar till sin webbplats. Under SEO:s tidiga dagar var det dock mycket lättare. Då funkade “får jag en länk av dig så får du en länk av mig” och länkar från länkkataloger. Det var antalet som räknades och inte kvaliteten. 

Dörrsidor – doorways

Dörrsidor handlar om att skapa hemsidor som har till uppgift att ranka högt på något specifikt, men som i nästa steg bara länkar vidare till en annan sida. Dörrsidor anses vara ett sätt att överoptimera och ses idag som en del i black hat SEO, och är något som kommer att rankas ned om Google upptäcker det. Google vill att sidan de visar för den som utför sökningen också ska vara den sida som besökaren kan konvertera på, alltså en riktig sida med en reell avsändare. 

 

SEO mognar och blir tonåring

Under tidigt 2000-tal mognar området SEO i och med att algoritmerna blir smartare. Google som var sen in på marknaden tar under den senare delen av 1990-talet marknadsandelar i en rasande takt. Googles stora fördel var att de hade ett långt mycket bättre och mer relevant sökresultat än konkurrenterna och de tog över marknaden under några få år. Till viss del tack vare att de från omkring år 2000 började användas som standard på många plattformar. Redan någonstans år 2003-2004 hade Google 70 % av marknaden världen över. Sakta men säkert blev att “söka efter något” att “googla”.

Googles utseende år 2004.

Strategier som fungerade

Skriva unikt innehåll

När Google började dominera marknaden var det också deras idéer, regler och riktlinjer som blev viktiga att följa. Det kom uppdateringar som “Panda” 2011 som rankade ner tunt och kopierat (duplicerat) innehåll. Panda gjorde att det som ansågs som ursprungssidan var det som rankade, kopior rankade ner. Om det tidigare gick att sno innehåll var det nu något som inte premierades av Google. 

Få kvalitativa länkar

Uppdateringen “Penguin” kom ett år senare, 2012, och slog ner på manipulerade länkar. Det som nu värdesattes än mer var att ha länkar från trovärdiga sidor. Det var inte längre antalet som spelade roll utan från var länken kom. 

Teknisk grund

Det blev också viktigare att ha en bra struktur, användarvänlighet och laddningstid. Den tekniska grunden började spela roll för hur Google värderade hemsidan. 

Under den här tiden började arbetet med SEO också att ses som en inriktning inom strategiskt marknadsföring. Det blev ett område som var mindre laglöst land och mer av strategier och hantverk med innehållet. 

 

SEO idag – vuxen?

Mycket av det som var viktigt under tiden som SEO mognade som område, finns kvar i vad som är viktigt för SEO idag. Men det har blivit än mer komplicerat och kräver mer, också för att konkurrensen har ökat så klart. Idag är helheten av en webbplats viktigt, det handlar inte bara om enskilda sidor utan du måste ha en sajt som är korrekt och bra. 

Googles utseende år 2016.

Strategier som funkar

Kompetens och trovärdighet

I Googles kamp mot snabbt skapat AI-innehåll värdesätter de kompetens och trovärdighet från avsändaren. Du behöver visa att det finns en person bakom innehållet, någon som är kompetent inom området. Författare för innehållet på en hemsida bör ha ett författarporträtt som berättar om personens erfarenhet inom området och profiler på andra plattformar som kan vidimera kompetensen och erfarenheten som nämns i porträttet. 

Kunskapskluster

I andan av att helheten spelar roll, och du behöver en sajt som är bra och inte bara enskilda sidor, så behöver du skapa kluster av kunskap inom det område du verkar. Att täcka ett helt område är något som ökar förtroendet för webbplatsen och ökar synligheten. 

 

Men AI då?

Det är ju det här med AI, AI overview och AI mode. Det kräver lite andra sätt att optimera på och det har också öppnat upp känslan av ett laglöst land igen. Återigen hittar SEO-specialister vägar runt det rekommenderade och riktlinjerna. Så frågan är om man kan säga att SEO verkligen är vuxen, eller kommer världen av sökningar genomgå de olika fraserna i oändlighet så länge teknikerna uppdateras och nyheter introduceras?

Den som lever får se. Men klart är att i och med AI påbörjas en ny era inom SEO och synlighet.


 
 
Nästa
Nästa

10 tekniska SEO-misstag du bör undvika