SEO eller Google Ads – vad är skillnaden?

Och hur ska du tänka i valet mellan dem?

Hur ska man tänka i valet mellan att lägga sin budget på SEO eller på Google Ads? Och vad är skillnaden? Det är inte helt lätt beslut och beror som så mycket på många faktorer.

Självklart skulle det lätta svaret vara – klart du ska använda dig både av SEO och annonser för att synas maximalt på Google. Men när du inte har de resurserna, hur ska du tänka?

Eftersom SEO är ett långsiktigt arbete behöver du fundera på om du har tid att vänta på att synas högt. Kan du inte vänta på kunderna har du inte så mycket val, då behöver du annonsera. Men det finns fler parametrar att ta med i beslutet.

Hur hittar dina kunder till dig?

Först och främst bör du fundera på hur dina kunder hittar dig? Hittar de dig främst genom att de googlar efter dina tjänster eller produkter är det ju ytterst viktigt att du syns i princip hela tiden.

Är Google vägen till försäljning?

Är det även genom att kunder googlar som de flesta försäljningarna sker? Du kanske tänker att det är samma sak, att de som hittar till dig per definition är de som står för försäljningen. Så behöver det inte alltid vara, det kan vara många som hittar till dig, men de som främst köper av dig hittar till dig på andra sätt. Du vill så klart fortfarande synas för att bredda din kundbas och öka din försäljning, men det kanske inte är lika akut att få upp försäljningen.

Hittar dina kunder dig i rätt tid?

Hittar de flesta dig genom att Googla i just den tidpunkt som de behöver dina tjänster eller produkter. Finns det ett sökbeteende eller behöver dina kunder påminnas om att du finns och att de behöver dina produkter? Säg att du har ett gym som endast har kvinnliga medlemmar, alltså ett gym endast för kvinnor. Det är kanske inte något som din målgrupp söker efter i så stor utsträckning, men är ytterst intresserade av när de väl ser det.

Har du en ytterst smal målgrupp?

Vilka är din målgrupp? Är det en smal grupp du vill nå finns det en fördel med att annonsera, eftersom du kan ställa in exakt vilka du vill nå i Google Ads. Ta gymmet för kvinnor igen – det kanske inte är så många som söker gym för kvinnor, men däremot är det många kvinnor som söker efter gym. I det organiska sökresultatet måste du då optimera för sökordet “gym”, men egentligen är du bara intresserad av att synas när det är en kvinna som söker. “Gym” är svårt att ranka bra på, och du når inte några högre positioner genom din SEO.

Däremot har du en liten budget att lägga på annonser, då du specificerar att du bara vill att dina annonser ska synas när en kvinna söker efter “gym”. Även om klicken för sökordet “gym” är dyra vill du bara synas när det är riktigt relevant, alltså när din målgrupp söker och då förhoppningsvis är nära en konvertering – vilket gör att du tycker att det är värt den höga klick- och konverteringskostnaden.

(Att nå en specifik och smal målgrupp kan dock förändras i och med förändringar kring din personliga integritet på internet och den så kallade kakdöden, men än så länge är det möjligt att rikta annonser till en mycket specifik målgrupp.)

Vad är den långsiktiga säljstrategin?

Nackdelen med att annonsera på Google Ads är att det aldrig slutar kosta pengar och du blir beroende av att fortsätta betala annonskostnaderna. Ofta kan det också vara så att annonskostnaderna per klick fortsätter att öka, eftersom dina konkurrenter också vill synas på relevanta sökfraser.

Du behöver med andra ord vara beredd att lägga en stor del av din vinst på annonser, samtidigt som du behöver börja bygga en buffert för att kunna hålla igång annonseringen på lång sikt, eller ha pengar att lägga på en annan, mindre kostsam, strategi.

Den gyllene medelvägen

Kan du hålla uppe en tillräckligt bra försäljning utan att lägga hela budgeten på annonser? Då är den gyllene medelvägen att lägga så mycket som möjligt på annonsering och sedan spara det du har möjlighet till och bit för bit förbättra din sida ur sökoptimeringsperspektiv. Det betyder att du får hjälp med att optimera grunden på hemsidan, tekniskt och innehållsmässigt. Efter det kan du lägga pengarna på att bit för bit lägga till mer sökoptimerat innehåll till din sida.


Föregående
Föregående

Ny som SEO-konsult? Råd från en senior sökoptimerare

Nästa
Nästa

Ta sommarlov – och låt dina kunder veta det