Ny som SEO-konsult? Råd från en senior sökoptimerare

SEO-konsult råd och tips

Som ny SEO-konsult kan det vara lockande att ta sig an nya projekt och se positionerna, klicken och kunderna öka på de sidor som du jobbar med. Sökoptimerare har jag varit hela mitt liv utan att veta om det då jag alltid på något sätt försökt kategorisera och få människor att hitta det de söker. Som profession har jag jobbat med SEO i många år och fått många hemsidor att bli både oerhört framgångsrika och mindre framgångsrika. 

Här får du som precis börjat en karriär eller funderar på en karriär som SEO-konsult några råd som gör att du förhoppningsvis undviker de värsta misstagen. 

Tänk på att det är riktiga företagare som ligger bakom hemsidorna som du förhoppningsvis försöker ranka högt. Jag rekommenderar att du har några egna hemsidor att testa de mer våghalsiga SEO-tricken på. 

Misstag som nya SEO-konsulter kan undvika

1. Tro att man kan göra stor skillnad med en liten SEO-budget

Sökmotoroptimering är inte billigt då det oftast kräver en stor initial investering. Mycket av det tekniska behöver sättas och innehåll ska skapas. Därför kommer en tight SEO-budget att sinka dig. Dessutom är ROI*-tiden ganska lång men rätt gjort kan avkastningen av SEO däremot bli oerhört hög. 

*ROI - Return On Investment. Den summa man får tillbaka för en investering man gjort.

2. Säga ja till allt

Det är ok att säga nej om du inte håller med om de förändringarna som en annan person vill implementera. Anser du att det är skadligt eller negativt för SEO bör du påtala det, dock så måste man välja sina strider. Är något oerhört viktigt att få med på sidan får man hitta sätt att väga upp det på. En kund kommer inte försvinna om du säger nej till vissa saker. 

3. Lova för mycket

Du kan göra oerhört mycket bra inom SEO utan att det syns men om du lovat resultat kommer du sabba relationen mellan dig och beställaren om du misslyckas. Det är bättre att sätta realistiska mål och vara tydlig med att sökoptimering är ett maraton, inte en sprint.

4. Ge exakta tider på förbättrade positioner

Låt oss vara ärliga. Ingen vet exakt hur lång tid det kommer ta för en ny hemsida att nå förstasidan på Google för en specifik sökfras. Google lever ett eget liv och uppdaterar sin algoritm många gånger per dag. Att sätta orealistiska tider och förväntningar kommer bara skada dig och ditt uppdrag. 

Om du som läser detta är beställare och får info om att du garanterat kommer vara högst på Google inom X månader bör du dra öronen åt dig. Google Ads är verktyget att jobba med om du vill nå toppen snabbt och har budgeten för det. Mycket av vinningarna av SEO-arbetet kan man se tidigt i ett projekt men den stora vinningen kommer efter det har gått en tid. Att jobba både med Google Ads och SEO är en framgångsfaktor. 1+1=3.

5. Tro att varje förändring kommer ge resultat

Även om du gjort förändringen enligt Googles best practice kommer inte alla ändringar du gör att ge effekt. Trots att du läst om de senaste algoritmuppdateringarna eller om det fungerade på förra hemsidan. Många förändringar görs dessutom samtidigt vilket gör att det är svårt att veta exakt vad som orsakade en förbättring eller försämring. 

6. Logistiska utmaningar kan sinka dig

Om du har en kund som tar väldigt lång tid på sig att acceptera eller göra de förändringar på hemsidan som du föreslår kommer du få utmaningar med farten och resultatet. Momentum skapas i många små justeringar och förbättringar när det kommer till SEO. Det optimala är att göra justeringarna själv inom givna ramar för SEO-arbetet. Fungerar det inte bör du ha en tät kontakt med utvecklarna. 

7. Nya kunder kan ha orealistiska förväntningar

Du kommer få nya uppdrag där förväntningarna är orealistiska från början. Var beredd på att förlora vissa kunder när resultat uteblir eller att du inte kan uppfylla deras förväntningar. 

8. Ärva någon annans giftiga projekt

Ibland får du en hemsida i knät som någon mindre nogräknad person med begränsade kunskaper inom SEO jobbat med. Det kan handla om aggressiva länktekniker eller metoder som Google inte tycker om som utövats tidigare. Iom att SEO är långsiktigt kan det skadliga ibland dröja innan det upptäcks och du sitter med svarte petter. Är det uppenbart tidigt att ett projekt är förgiftat bör du tacka nej. Läs mer om SEO och länkar.

9. Ge upp i förtid

Fortsätt att testa, implementera och mät. Du kommer bli framgångsrik om du är uthållig och har en plan. Inom dykningen säger man “Plan your dive and Dive your plan” för att undvika misstag. Detsamma gäller inom SEO.
Planera ditt SEO-arbete och arbeta efter din SEO-planering. 

10. Tro att klick och positioner ger resultat

Glöm inte bort att det varken är positioner eller klick som räknas på sista raden. Det som ger värde är att personen som kom in på hemsidan gjorde det du vill att den ska göra. Genomföra ett köp, fylla i ett kontaktformulär, ringa eller göra en bokning är typiska konverteringar inom SEO. 

Lycka till som SEO-konsult och med att förbättra positionerna på Google åt dina uppdragsgivare eller med dina egna projekt. Kom ihåg att det ska vara roligt och mätbart. Först då kommer dina projekt att bli framgångsrika.


Föregående
Föregående

Raqs SEO-agency in Stockholm Receives Another 5 Star Review

Nästa
Nästa

SEO eller Google Ads – vad är skillnaden?