Ta sommarlov – och låt dina kunder veta det
Klart du ska ta ett långt och härligt sommarlov när värmen äntligen är i Sverige. Det är ju som vi alla vet inte många månader vi har det varmt och härligt, så passa på! Men kom ihåg att låta dina kunder veta att du inte är på plats.
Dina insatser inom SEO tar inte semester
Till skillnad från möjligheten att pausa annonseringen i Google Ads kommer din sökmotoroptimering att fortsätta verka även under semestern. Människor slutar inte att googla och söker troligtvis efter dina tjänster året runt. Har du gjort ett bra arbete kommer det förhoppningsvis även att generera klick när du sover eller har semester.
Tydlig kommunikation för att behålla kunden
Stora företag har oftast någon som är på plats och tar hand om förfrågningar hela sommaren, men som ett mindre företag har vi kanske inte samma möjlighet till konstant bemanning och koll på inkommande mejl och telefonsamtal. Inga konstigheter tycker vi, men självklart beror hanteringen av kunder på vilken typ av verksamhet ni bedriver. Har du möjlighet att helt ta en paus från arbetet under semestern är det viktigt med tydlig kommunikation till potentiella kunder.
Autosvar semester
Ett trevligt autosvar på mejlen är väl en självklarhet för många idag, har vi en separat telefon i arbetet skapar vi förmodligen ett svarsmeddelande på den också. Sökningar på “autosvar” och “autosvar semester” har så klart toppar i juli då vi alla vill logga ut och gå in i semesterläge.
Autosvar för formulär på hemsidan
Har du formulär på hemsidan är det bra att fundera på hur du ska hantera de kunder som kontaktar dig på detta sätt. Eftersom ifyllda formulär ofta når dig som ett mejl med hemsidan som avsändare kommer inte ditt autosvar på mejlen att nå kunder som använder formuläret. Du behöver med andra ord en annan strategi för detta.
Som kund kan vi stå ut med att vänta på återkoppling, så länge vi får information om det. Glömmer vi att informera om att vi har semester har vi tappat kunden.
Semestersvar efter inskickat formulär
Ett sätt att informera kunder som använder formulär på hemsidan om att ni har semester, är att skriva det på tacksidan eller i meddelandet som visas efter inskickat formulär. Det är ett enkelt sätt att nå ut med informationen på och det når kunder direkt efter att de har kontaktat er. En möjlig nackdel är att det kan vara så att kunden inte stannar upp och läser meddelandet och missar informationen.
Autosvar genom automation via Zapier
Automation är en lösning för hur du kan skicka ett autosvar via mejl även för inskickade formulär. I Squarespace använder vi Zapier för att automatisera svar för förfrågningar via formulär. Zapier gör det möjligt att integrera flera verktyg och appar, och sätta upp flöden mellan dem för att underlätta och effektivisera hanteringen av information.
Exempel på automation mellan Zapier och Squarespace - if this then that
Någon fyller i ett formulär på din Squarespace-hemsida.
Zapier registrerar att kontaktformuläret använts och hämtar kundens information.
Zapier ber ditt kopplade mejlkonto att skicka ett förskrivet autosvar till personen.
Du har kontaktinformationen till personen i din mejlkorg och kan ligga kvar i hängmattan en stund till.
Zapier fungerar på över 3000 appar och webbplatser så sannolikheten är stor att du ska kunna hitta en funktion för det automatiserade flöde du vill sätta upp.
Krångligt med automation?
Hör av dig till oss så hjälper vi dig så klart med att sätta upp ett automatiserat flöde för dina inkommande formulärförfrågningar eller annan typ av informationsöverföring.