Hur lång tid tar SEO? Praktiskt test.
Raqs testar sig fram och ställer sig den stora frågan:
Hur lång tid tar SEO?
Vi får ofta frågan kring hur lång det tar tar att ranka på Google med hjälp av SEO. Frågan är beroende på en lång rad faktorer som jag ska försöka redogöra för här . Dessutom har vi, tävlingsinriktade som vi är, satt upp 2 landningssidor med liknande förutsättningar för att kunna ta testet ett steg längre och visa på vilken tidshorisont man kan förvänta sig.
Vi börjar med tre grundläggande faktorer som är viktiga för hur lång tid det för SEO att verka.
Hemsidans ålder
Är din hemsida och domän helt ny har du inget förtroende i Googles ögon. Naturligt det annars skulle vem som helst kunna lansera en sida om vad som helst och ranka högt. Första året behöver du således jobba oerhört hårt för att kunna ranka högt på dina önskade sökfraser.
Antalet inlänkar
En länk från en annan sida till dig är en röst på att din sida är bra och bygger förtroende. Ju fler röster desto enklare att ranka. Det är ingen rättvis demokrati utan olika sidor har olika starka röster beroende på deras förtroende i Googles ögon.
Omfattningen på din hemsida
Är din sida en sk “one-pager” kommer du ha mycket svårare att ranka högt än om du har 50 undersidor med matigt innehåll som många besökare stannar kvar länge och läser. En tunn sida blir således svårt att ranka högt och är inte att rekommendera ur SEO-synpunkt.
Slutsats: Om din hemsida har några år på nacken, det finns många hemsidor som länkar till dig och du har ett gediget register med innehåll så är grunden lagd för att kunna ranka snabbt. Grundregeln är dock att man inte kan utvärdera SEO förrän 4-6 månader in i arbetet. Har du bråttom att nå toppen av Google är det Google Ads som gäller.
SEO-test för att ranka på 2 landningssidor
Vi har två kunder som vi hjälper med SEO och som vi skapat SEO-optimala landningssidor åt. Dessutom har vi skapat 2 SEO-optimerade landningssidor på vår hemsida med samma sökfraser som våra kunders. Testet går således ut på att se om vi kan ranka högt på de sökfraserna som våra kunder ska ranka högt på. Som bonus får våra kunder en länk från vår hemsida för att kunna ranka högre.
För att ranka högt på en sökfras krävs betydligt mer än en landningssida på en random hemsida men vi testar.
Tekniska förutsättningar
De landningssidor vi skrivit på vår hemsida är
Kontorsstädning Stockholm
Långtidsparkering Stockholm
Varje landningssida har följande förutsättningar:
Publicerad 191011
Ca 600 ord
Titel och H1 är sökfrasen
En inlänk vardera (från denna artikel)
Två utlänkar vardera (till respektive landningssida samt startsidan)
Den stora skillnaden mellan ovanstående sökfraser är mängden söktrafik per månad. Där långtidsparkering Arlanda har ungefär 10 000 sökningar per månad har kontorsstädning Stockholm runt 800. Det kommer säkerligen leda till att vår search console kommer sticka i höjden om vi börjar ranka högt på båda fraserna. Konkurrensen på de två sökfraserna är även den väsentlig då långtidsparkering är en oerhört analog bransch och städbranschen har nästan varenda SEO-byrå jobbat med. Men, skam den som ger sig. Här ska testas.
Vill du läsa hur det gått när vi testat att ranka högt tidigare och följt upp med uppdateringar hittar du det på sidan om SEO Stockholm.
SEO-Status i nuläget
3 veckor efter att vi publicerade sidorna rankar vi på plats 88 på kontorsstädning och plats 42 på långtidsparkering. Nu tillkommer en internlänk till dem så får vi se om det ger resultat.
Uppdatering kommer ske någorlunda kontinuerligt och med lite siffror som stöttar både från Google Search Console och våra övriga SEO-verktyg.
Uppdatering SEO-placeringar 200206
Kontorsstädning Stockholm har varit på plats 48 som bäst och pendlar däromkring. Konkurrensen är tuff i städbranschen så vi räknar inte med några höga placeringar. 1 klick och nästan 4000 exponeringar.
Långtidsparkering Arlanda har tagit sig till position 32 med en topp på plats 24. Här har vi fått 7 klick och lite drygt 3000 exponeringar på 3 månader.
Uppdatering efter 6 månader (200528)
Vi har efter 6 månader kommit fram till följande positioner.
Bästa position blev 22 respektive 48.
Totalt fick parkeringssidan 7 klick och städsidan 1 klick.
Slutsats: Hur lång tid tog SEO
SEO handlar om att ranka en hel hemsida för klick på relevanta sökningar. Då vi skapat dessa undersidor på vår hemsida som handlar om digital marknadsföring och hemsidor så lyckades vi inte placera oss på Googles topp 10. Även om man får vara nöjd med placeringarna som de sidorna kom upp till. Google anser inte att vår hemsida handlar om varken långtidsparkering eller städning, vilket får anses vara helt korrekt.
Nu tar vi bort de sidorna för att stärka vår egen sidas förtroende i Googles ögon. Fokus ska vara på att skapa sidor som är relevanta för vår verksamhet. Hoppas du fått svar på din fråga.