Skriv för människor, inte sökmotorer
Googles senaste innehållsuppdatering fokuserar på människor
Skriver du innehåll med fokus på sökmotorer och inte människor bör du tänka om och lägga om din strategi. Googles senaste uppdatering fokuserar på människor först och SEO sen. Se till att ditt innehåll är skrivet för en riktig person som läser texten och får värde av innehållet i första hand.
Vad skapare bör veta om Googles användbara innehållsuppdatering
Google Sök jobbar alltid för att bättre koppla människor till användbar information. I detta syfte lanseras vad Google kallar den "nyttiga innehållsuppdateringen" som är en del av en bredare ansträngning för att säkerställa att människor ser mer originellt och användbart innehåll skrivet av människor, för människor, i sökresultat. Nedan finns mer om uppdateringen och saker som skapare bör tänka på.
Fokus på innehåll i första hand
Den användbara innehållsuppdateringen syftar till att bättre belöna innehåll där besökare känner att de har haft en tillfredsställande upplevelse, medan innehåll som inte uppfyller en besökares förväntningar inte kommer att prestera lika bra.
Hur kan du säkerställa att du skapar innehåll som kommer att bli framgångsrikt med den nya uppdateringen?
Genom att följa Googles långvariga råd och riktlinjer för att skapa innehåll för människor, inte för sökmotorer.
Innehållsskapare bör i första hand fokusera på att skapa tillfredsställande innehåll, samtidigt som de använder bästa praxis inom SEO för att ge sökarna mervärde.
Kontrollera dina texter
Om du svarar ja på frågorna nedan betyder det att du förmodligen är på rätt väg med ett tillvägagångssätt där du har människor först:
Har du en befintlig eller avsedd målgrupp för ditt företag eller din webbplats som skulle tycka att innehållet var användbart om de kom direkt till dig?
Visar ditt innehåll tydlig förstahandsexpertis och djup kunskap (till exempel expertis som kommer från att du faktiskt har använt en produkt eller tjänst eller besökt en plats)?
Har din webbplats ett primärt syfte eller fokus?
Efter att ha läst ditt innehåll, kommer någon att lämna och känna att de har lärt sig tillräckligt om ett ämne?
Kommer någon som läser ditt innehåll att lämna med en känsla av att de har haft en tillfredsställande upplevelse?
Undvik att skapa innehåll för sökmotorer först
Googles råd om att ha ett tillvägagångssätt med människor först gör inte att du inte bör följa de bästa metoderna för SEO, till exempel de som tas upp i Googles egen SEO-guide eller i vår egen framtagna SEO-guide SEO-trappan.
SEO är en användbar aktivitet när den tillämpas på folk-först-innehåll. Innehåll som skapas främst för sökmotortrafik är dock starkt korrelerat med innehåll som sökare tycker är otillfredsställande.
Hur undviker du att fokusera på sökmotorn först?
Att svara ja på några eller alla frågorna nedan är ett varningstecken på att du bör omvärdera hur du skapar innehåll på din webbplats:
Är innehållet främst för att locka människor från sökmotorer, snarare än gjort för människor?
Producerar du mycket innehåll om olika ämnen i hopp om att en del av det kan fungera bra i sökresultat?
Använder du omfattande automatisering för att producera innehåll om många ämnen?
Sammanfattar du främst vad andra har att säga utan att tillföra mycket mervärde?
Skriver du om saker helt enkelt för att de verkar trendiga och inte för att du annars skulle skriva om dem för din befintliga publik?
Får ditt innehåll läsarna att känna att de behöver söka igen för att få bättre information från andra källor?
Skriver du till ett visst antal ord för att du har hört eller läst att Google har ett föredraget antal ord? (Nej, det har Google inte även om längre innehåll ofta är starkt kopplat till bättre innehåll vilket kommer ranka bättre).
Bestämde du dig för att gå in på något nischområde utan någon egentlig expertis, men istället främst för att du trodde att du skulle få söktrafik?
Lovar ditt innehåll att svara på en fråga som faktiskt inte har något svar, som att föreslå att det finns ett releasedatum för en produkt, film eller tv-program när ett inte är bekräftat?
Så fungerar Googles nya uppdatering
Uppdateringen börjar rullas ut i augusti 2022. Den här uppdateringen introducerar en ny signal för hela webbplatsen som Google överväger bland många andra signaler för att rangordna webbsidor. Googles system identifierar automatiskt innehåll som verkar ha litet värde, lågt mervärde eller på annat sätt inte är särskilt användbart för dem som söker.
Uppdateringen gäller hela webbplatsen
Allt innehåll – inte bara ohjälpsamt innehåll – på webbplatser som har fastställts för att ha relativt stora mängder ohjälpsamt innehåll är mindre sannolikt att prestera bra i Sök, förutsatt att det finns annat innehåll på andra ställen från webben som är bättre att visa. Av denna anledning kan det hjälpa rankingen av ditt andra innehåll att ta bort olämpligt innehåll.
En naturlig fråga som vissa kommer att ställa är hur lång tid det tar för en webbplats att bli bättre om den tar bort ogynnsamt innehåll? Webbplatser som identifieras av den här uppdateringen kan Google hitta signaler som appliceras på dem under en period av månader. Googles klassificerare för den här uppdateringen körs kontinuerligt, vilket gör att den kan övervaka nylanserade webbplatser och befintliga.
Denna klassificeringsprocess är helt automatiserad, med hjälp av en maskininlärningsmodell. Det är inte en manuell åtgärd eller en skräppoståtgärd. Istället är det bara en ny signal och en av många signaler som Google utvärderar för att rangordna innehåll.
Det betyder att visst folk-först-innehåll på webbplatser som klassificeras som olämpligt innehåll fortfarande kan rankas bra, om det finns andra signaler som identifierar att folk-först-innehållet är användbart och relevant för en fråga. Signalen viktas också; webbplatser med mycket ohjälpsamt innehåll kan märka en starkare effekt. För bästa framgång, se till att du har tagit bort olämpligt innehåll och också följer Googles alla riktlinjer.
Påverkar engelska sökord först
Den här uppdateringen påverkar engelska sökningar globalt till att börja med och planeras att utökas till andra språk i framtiden. Under de kommande månaderna kommer Google också att fortsätta att finslipa hur klassificeraren upptäcker föga hjälpsamt innehåll och lansera ytterligare ansträngningar för att bättre belöna innehåll i första hand.
Nu är det ännu viktigare än någonsin att ha välskrivet och intressant innehåll på sin hemsida. Vill du ha råd och stöttning kring din sökmotoroptimering för att följa konstens alla regler för att ranka högt på Google är det bara att höra av dig.