SEO-bolag eller SEO-byrå? Hur söker du?

Är det någon som söker på Google efter SEO bolag eller är det bara talspråk? Att skriva sökoptimerat efter hur någon söker på en sökmotor har sina utmaningar och begränsningar.

Som sökmotoroptimerare funderar jag ofta på vad man ska skriva för nytt innehåll till bloggen och letar bland sökfraser som är populära. Både till våra egna hemsidor och till våra kunder. 

Att skriva sökoptimerat eller inte

Den eviga frågan är: ska man skriva och sökoptimera på ett sätt som människor söker eller ska man skriva innehåll som innehåller värde för dina besökare på hemsidan? Självklart beror det på många faktorer men för de flesta gäller det att hitta en kombination av båda.

Du kommer inte att kunna ranka på viktiga sökord om du inte gjort en ordentlig sökordsanalys. Samtidigt vill du bidra med intressant och nyttig läsning för dina besökare som kommer till hemsidan via andra kanaler eller undersidor. 

Exempel och siffror SEO-bolag

Låt oss ta ett exempel på sökningen "SEO bolag" jämfört med "SEO byrå" ur Google Ads Sökordsplanerare.

SEO bolag

Sökningar per månad: 1300

Kostnad per klick: 2,18 - 12:99

SEO byrå

Sökningar per månad: 880

Kostnad per klick: 65,25 - 197,15

SEO-bolag mot SEO-byrå

Som du ser på bilden ovan är det fler som söker på Google efter SEO-bolag, klicken är billigare än för SEO byrå och trenden ser ökande ut. 

Sökningarna är helt enkelt fler samtidigt som klicken är billigare på SEO bolag. Det kanske är en ide att annonsera på de sökfraserna som är likvärdiga då man kan generera fler besökare på sin sida med samma budget. Ganska lockande om man inte vill betala hundratals kronor per klick.

Det man behöver fundera på är om det är olika människor som söker på de olika fraserna. Söker marknadschefer på ett sätt, söker nya företagare på ett sätt, söker mindre företag på ett sätt, söker studenter på ett sätt.

Du behöver hitta hur just din målgrupp söker efter dina tjänster och anpassa din marknadsföring och tonalitet mot dem. Min gissning är att det främst är andra SEO-konsulter och studenter som söker efter SEO-byrå. Medan SEO-byråerna tror och hoppas att det är marknadschefer som söker med byråsökningar.

Sökresultat för SEO-bolag, SEO-byrå och SEO firma

Om vi tittar i sökresultatet, även kallat SERP:en, ser vi att konkurrensen är knivskarp bland SEO-byråer att synas på sökningen SEO-byrå. Det är inte lika hård konkurrens om sökningen SEO-bolag eller SEO firma. 

Under SEO bolag lyckas även en gammal räv som SEO bolaget leta sig in bland topplistorna trots att det ser ut att hemsidan är byggd förra seklet och inget nytt är uppdaterat sedan 2019. Värt att notera är att sökresultaten ser ganska annorlunda ut beroende på hur man söker. Trots att sökningarna är väldigt snarlika.

SEO-byrå är populärt att optimera för. Samtliga på förstasidan har sökfrasen tydligt i titeln

SEO-bolag är det få som optimerat för på Googles förstasida.

SEO-företag förekommer på tre av toppsidans sökresultat.

SEO firma med enbart 10 sökningar i månaden genererar helt nya företag som syns i toppen. Främst mindre företag som lyckats positionera sig utan en tanke på att optimera för SEO firma.

 

Varför ska man inte optimera för sökfrasen SEO bolag?

Att optimera för sökfrasen “SEO-bolag”, “SEO-firma” eller “SEO-företag” som uppenbarligen är talspråk är en riskabel strategi. Det ser vi i sökresultatet för just det sökordet som visar på att i princip inga SEO-byråer har en optimerad titel som innehåller sökfraserna.

Norrlänningarna b r a t h har gjort sin hemläxa men döljer sidan i en djup länkstruktur då man troligtvis inte vill skylta med att man skriver ut SEO-bolag. 

Att skriva som man talar är således inte något som många vill skylta med utåt. Men vad händer om den sökfrasen är oerhört lönsam, kostar lite att annonsera på och genererar många nya kunder? Då bör du utvärdera din SEO-strategi och försöka hitta lösningar för att kunna ranka högt på den sökningen.

Slutsats: SEO bolag eller SEO-byrå

Om dina kunder söker på ett specifikt sätt, varför ska du inte optimera så?  Det finns många exempel där människor söker med tjänst + bolag. Se nedan bild.

SEO-bolag och bolagsökningar

Allabolag har oerhört många sökningar per månad. Kanske inte så konstigt med tanke på deras popularitet. Mer udda är att “taxibolag” har 320 sökningar per månad.

Om du erbjuder tjänster som människor söker efter bör du anpassa din sökstrategi till att inkludera de sökfraser som genererar verksamhet till ditt företag. Självklart med lite finess och med hjälp av en duktig copywriter. Du vill ändå att alla dina besökare på hemsidan får en bra och välskriven text som gör att de känner förtroende för din hemsida och ditt företag. Samtidigt som du vill säkerställa att du får besökare till din hemsida med hjälp av SEO.

Ps: Texten är skriven och skärmdumpar på sökresultatet är tagna 211108. Jag gör en uppföljning på ovan nästa år för att se hur många SEO-byråer eller “SEO-bolag” som optimerat för ovan sökfraser.

Vissa av SEO-företagen ovan bör du kanske undvika då de jobbar med SEO med positionsgarantier.


Föregående
Föregående

Bert har gjort entré i Google – hur påverkar det SEO?

Nästa
Nästa

Raqs SEO-agency in Stockholm Receives Another 5 Star Review