Bert har gjort entré i Google – hur påverkar det SEO?

Google bert seo

Google och Bert sätter agendan för SEO

Google fortsätter att dominera organisk sökning och producerar 94 % av de totala sökfrågorna i Sverige i November 2021, medan Bing stod för 3% och resten delade på 3% enligt Statscounter. DuckDuckGo har sett en imponerande tillväxt, men de står fortfarande för en försvinnande liten andel av sökningarna.  

Med tanke på dess dominerande ställning är det ingen överraskning att Googles drag har störst inverkan på SEO, och sökjätten har fortsatt att förnya sig i snabb takt. 

Möt BERT – Googles naturliga språkbehandlare

I oktober 2019 lanserade Google en av de största utvecklingarna under de senaste åren, en neural nätverksbaserad teknik för naturlig språkbehandling (NLP) kallad BERT, som står för Bidirectional Encoder Representations from Transformers. 

Företaget utropade förändringen som " det största steget framåt under de senaste fem åren och ett av de största stegen framåt i sökhistorien." Det beror på att BERT hjälper Google att förstå det subtila och sammanhanget i vad användarna matar in, så att sökmotorn bättre kan returnera relevanta resultat. 

Till exempel, i fraserna "nio till fem" och "en kvart kvar till fem" har ordet "till" två olika betydelser, vilket kan vara uppenbart för människor men mindre för sökmotorer. BERT är designat för att skilja mellan sådana nyanser för att underlätta och ge mer relevanta resultat”.

Tiden innan Bert

Innan BERT skulle Google bara överväga texten före ELLER efter ett ord/fras för att försöka tolka dess betydelse. Det är först med tillkomsten av BERT som Google kan överväga texten före OCH efter ett ord/fras för att förstå hur den används. 

Vid tiden för lanseringen sa företaget att tio procent av alla sökfrågor påverkades av uppdateringen men i oktober 2020 använder nästan varje fråga på engelska den nya algoritmen. Troligtvis är det även utrullat helt på den svenska marknaden då sökresultatet har förbättrats avsevärt senaste året.

Det är till och med tillåtet för Google att börja göra något som de kallar "passage ranking", vilket innebär att de kan identifiera avsnitt eller stycken relaterade till en viss fråga i ett större dokument, som också kan innehålla icke-relaterad information. Den visar sedan det relaterade avsnittet direkt i sökresultaten som ett utvalt utdrag.  

Optimera för BERT

Även om det inte finns något riktigt sätt att "optimera" för BERT, kan SEO:are vara mer säkra på att deras innehåll kommer att prestera bra i rankingen om det verkligen ger den information som eftersträvas av sökaren. 

Följaktligen har SEO:are börjat fokusera mer på att förstå användarnas avsikter och skapa innehåll som möter det behovet. Samtidigt har SEO-tjänster försökt införliva en förståelse för sökintention i sina mjukvaror. 

Fortsätt med din strategi att skriva det bästa innehållet för dina användare. Gör inget speciellt för BERT, utan var snarare speciell för dina användare. Om du skriver för människor "optimerar" du redan för Googles BERT-algoritm. 

Flera SEO-verktygs leverantörer som vi gått igenom citerade användaravsikt som en aktuell viktig trend inom SEO, med en lista över "semantisk avsikt" och en annan nämnde "större djupgående forskning för att förstå användarens avsikt."  

Med tanke på dess dominerande ställning är det ingen överraskning att Googles drag har störst inverkan på SEO, och sökjätten har fortsatt att förnya sig i snabb takt.

Bra innehåll fortfarande det viktigaste för SEO

Google uppmanar SEO:are att försöka förstå användarnas avsikt och utveckla innehåll som angriper de frågor de ställer eller de problem sökarna behöver lösa. 

Ja, det är vad Google har sagt till webbansvariga hela tiden – att de bara behöver skapa bra innehåll. Som sökjätten förklarar i ett hjälpdokument om att skapa en Google-vänlig webbplats: 

”Ge besökarna den information de letar efter. Tillhandahåll högkvalitativt innehåll på dina sidor, särskilt din hemsida. Det här är det enskilt viktigaste att göra." 

En förkortning som sammanfattar detta väl är känd som EAT, som står för Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Det hänvisar till ett avsnitt av Googles riktlinjer för kvalitetsbedömare, de personer som Google ber att titta på sökresultaten och ge feedback.  

Enligt riktlinjerna i EAT

"Sidor och webbplatser av hög kvalitet behöver tillräckligt med expertis för att vara auktoritativa och pålitliga i sitt ämne. Kom ihåg att det finns "expertwebbplatser" av alla slag, till och med skvallerwebbplatser, modewebbplatser, humorwebbplatser, forum- och Q&A-sidor, etc. 

Faktum är att viss typ av information nästan uteslutande finns på forum och diskussioner, där en gemenskap av experter kan ge värdefulla perspektiv på specifika ämnen.

SEO-verktyg för företag hjälper till i denna strävan genom att förse marknadsförare med data som de kan använda för att skapa sina strategier för innehållsmarknadsföring och effektivt konkurrera om den högsta rankingen och de mest omfattande visningarna. Samtidigt som man optimerar för de listtyper som ger mest avkastning på investeringen. 

Historiskt sett fokuserade SEO:are på att skapa innehåll för söktermerna med högst sökvolym, ett tillvägagångssätt som inte tog hänsyn till den stora mångfalden av behov som sökarna försöker uppfylla. Nu förstår innehållsskapare att för att svara på användarnas detaljerade frågor kring specifika ämnen krävs skapandet av djupgående innehåll snarare än allmänna sidor utformade för att tilltala en minsta gemensamma nämnare. 

Framgångsrik strukturering av data 

Förutom att producera innehåll om rätt ämnen, har det blivit allt viktigare för webbplatser att formatera sitt innehåll på ett sådant sätt att sökmotorer lättare förstår det. Under fler och fler omständigheter använder Google strukturerad data - kod som läggs till en webbplats som är osynlig för människor men som talar om för sökmotorn exakt vad som presenteras - för att visa omfattande resultat som är skräddarsydda för den specifika typen av innehåll.  

I takt med att användningen av strukturerad data har ökat stöder sökjätten nu scheman för allt från artiklar till videor, inklusive saker som instruktioner, böcker, evenemang, vanliga frågor, filmer och innehåll speciellt optimerat för att talas högt på virtuella assistenter som stöder röstsökningar.

Utvecklingen går snabbt inom SEO iom Bert

Utvecklingen inom SEO går snabbt och det blir allt viktigare att du förstår sökintentionen bakom de personer som letar efter det du erbjuder. Har du förändrat ditt arbetssätt sedan BERT introducerades? Hör av dig och berätta. 


Föregående
Föregående

404, 301 eller 200? Statuskoder och hur Google läser dem

Nästa
Nästa

SEO-bolag eller SEO-byrå? Hur söker du?