Generera leads via hemsidan till företaget
Du har en hemsida som är oerhört påkostad och representerar ert företag och de värden ni vill förmedla. Men genererar hemsidan leads som i förlängningen kan bli kunder?
Du jobbar hårt för att driva trafik från sociala kanaler, sökoptimerar och utvärderar din trafik, för att inte prata om budgeten till Google Ads. Vad händer sedan?
När någon landat hos dig och läst det du har att erbjuda. Då börjar det utmanande, att få personen att bli ett lead. Som de flesta små och medelstora företag anser du att fler borde höra av sig till dig.
Alla tekniker för att driva trafik kan vi skriva många guider om. Här kommer vi fokusera på hur du får fler personer att höra av sig när de väl hamnat på din hemsida. Främst genom e-post eller kontaktformulär.
Lead = någon som i framtiden kan bli kund/partner/anställd i ert företag.
Konvertering = En besökare på hemsidan som blivit ett lead
Grundläggande faktorer vid leadsgenering
Hur många leads genererar ni idag?
För att veta om något har blivit bättre behöver du veta hur många som idag konverterar på er hemsida. Börja med att definiera vad en konvertering är för er. Det kan vara någon som mailar, köper något, ger er sin e-postadress eller helt enkelt fyller i ett kontaktformulär. Oroa dig inte om du inte har en exakt siffra på hur många leads ni fått. Efter att du jobbat med konverteringsoptimering ett tag så kommer du få en bra känsla för era siffror.
Spåra alla som blir leads via hemsidan
Återigen så behöver vi kunna jämföra siffror med varandra.
Därför behöver rätt typ av spårning finnas på plats. Genom att
använda Google Analytics och Google Ads tillsammans kommer
du ganska långt. Det finns guider för allt om du fastnar. Eller så
låter du en konverteringsoptimerare hjälpa dig med att sätta
grunderna för din spårning.Ha en plan för inkommande leads
När någon blir ett lead ska du redan ha tänkt ut vad som ska ske
i rätt ordningsföljd. Här är det bra att rita upp en karta eller “funnel”,
tratt, som det heter där du går igenom vad som sker i varje steg.
Nedan går vi igenom tratten och hur du får personerna att agera som du tänkt.
Få fler leads via e-post
E-post är och förblir den bästa kommunikationskanalen som du bör använda för att generera fler leads. Det viktigaste faktumet är att alla har en e-postadress och du äger din adresslista. Google och Facebook kommer för alltid att ändra sina algoritmer men en e-postadress förblir densamma i många år. Och du kontrollerar vad personen ska få se i sin mailkorg.
Hur gör man då för att få fler att ge dig sin e-postadress?
Ge bort något. Kunskap, guider, checklistor eller tid
Det första du ska fokusera på när någon ska bli ett lead är vad du kan ge den personen gratis. Varför ska någon som du aldrig träffat eller pratat med köpa av dig? Hur kan den personen veta att du är trovärdig eller kunnig i det ämnet som den behöver hjälp med?
Tips på saker att ge bort gratis
En steg för steg lista hur personen kan göra något själv.
En timmes konsultation eller rådgivning.
En e-bok eller rapport ni skrivit.
En miniutbildning online.
Ett frukostseminarie.
Använd fantasin. Genom att ge bort något gratis ökar du chanserna att den personen i sin tur ger dig något. Som en e-postadress, eller sina pengar.
Popups, landningssidor eller kontaktformulär
Hur du rent tekniskt får personen att ge dig sin e-postadress finns det olika metoder för.
Popups
Popups är små rutor som dyker upp över övrig text. Kan användas med fördel så länge du använder sunt förnuft. Majoriteten av de som besöker din hemsida kommer lämna utan att ha gjort någon åtgärd. Kan du lyfta fram ett budskap i rätt tid och med ett erbjudande som är svårt att motstå kan du fånga upp den innan den lämnar hemsidan.
Undvik:
Flera popups efter varandra.
Popups som inte går att stänga eller täcker stora delar av skärmen.
Popups som dyker upp för snabbt. Minst 30 sekunder bör du vänta så personen hinner läsa om det du erbjuder.
Att be någon ringa. Ingen klickar på en knapp med en telefon det första de gör. Ingen. Ja, jag har testat.
Landningssidor
En landningssida är en undersida på din hemsida som innehåller information om det personen är intresserad av. När personen läst det den är intresserad av avslutar du med en CTA, Call To Action, där personen erbjuds något gratis av dig mot att den lämnar sin adress.
Tänk på:
Landningssidor kan få trafik via sökmotorer som Google eller sociala medier som Facebook eller Instagram. Ska du fokusera på att dra organisk trafik via SEO bör du jobba mer med texten och leverera ett djupare innehåll än om du betalar för klicken via Google Ads.
Det du skriver om ska vara i relationen till det du erbjuder. Om personen läser om äktenskapsrådgivning ska din CTA således inte vara rabatt på massage, om du även erbjuder det vill säga.
Kontaktformulär / offertförfrågan
Hit är det du ska sträva att dina besökare ska komma till. Att be dig om en offert eller kontakta dig är det ultimata beviset på att du gjort din hemläxa och fått personen att vilja jobba med dig.
Framgångsfaktorer:
Ha en tydlig knapp som leder till offertförfrågan. Se exempel i vår meny i toppen.
Fråga bara efter sådant du behöver för att kunna lämna ett pris. Måste du verkligen verkligen veta personens titel, postadress eller ålder?
Ju färre fält desto högre chans att personen fyller i sina uppgifter.
Undvik tvingande fält om det inte är absolut nödvändigt.
Skapa en automationsserie
Gör jobbet en gång, skörda lång tid framöver. En automationsserie är en serie mail som går ut efter att någon skrivit upp sig hos dig. Låt oss anta att du erbjuder parterapi och vill ha fler kunder till din mottagning. Då kan en automationsserie se ut som följande.
1. Första kontakten.
Mot att någon lämnar sin e-postadress får den personen en guide eller checklista hur man kan lösa problem med sin partner.
2. Förtroendeökning
Efter 4-7 dagar får den personen ett mail av dig som driver verksamheten där du ger ytterligare tips på saker den kan göra för att förbättra relationen. Kanske vanliga återkommande frågor som du får av dina kunder.
3. Avslutet
Efter ytterligare 4-7 dagar får personen en fråga om det har blivit bättre med partnern. I samma mail skriver du “ Om det inte blivit bättre erbjuder vi er 20% på första parterapin, använd kod terapi2020. Boka här ”
Repetera och optimera leadsgenereringen
I de flesta verktyg för att skicka mailserier eller skapa landningssidor kan man se exakta siffror på hur många som klickat, köpt eller fyllt i formulär. När du hittat en siffra som du vill förbättra så tittar du på vad som kan justeras i ditt erbjudande och testar igen. Det kan vara att förenkla ett formulär, erbjuda något annat eller att helt enkelt ställa frågan på ett annorlunda sätt. Målet är att din Click Through Rate och konverteringsgrad ska vara så hög det bara går.
Ovanstående exempel har flera fördelar och kan anpassas efter vilken bransch du verkar i med enkla medel. Grundregeln är att aldrig sälja något till någon vid första kontakten. Du ska bygga upp förtroende först genom att lyssna och utbilda i din expertis. Sedan när den personen inser att du vet vad du pratar om kommer den att köpa av dig.
Köpa leads via Google Ads
Ett sätt att köpa leads är att lägga en budget på Google Ads och säkerställa att du drar relevant trafik till din hemsida. Rätt genomtänkt behöver inte varje lead kosta dig särskilt mycket och du vet att varje lead är intresserat av dina tjänster.
Hör av dig om du vill ha fler leads
Vi hjälper dig sätta upp strukturen, spårningen och välja rätt plattform för mailutskicken. Självklart bjuder vi på första genomgången av din hemsida.