Konverteringsoptimering Stockholm
CRO* expert

Du betalar för att få trafik till din hemsida men är frustrerad på att väldigt lite händer. Sökmotoroptimering och Google Ads i all ära men om du inte får besökaren att konvertera så är det bortkastade pengar.

Dessutom kastar du mer pengar efter dem med remarketing annonsering. Då är det dags att få ut mesta möjliga av din hemsida och besökarna till den. Ta hjälp av en CRO-byrå som kan konverteringoptimering.

Vi är två passionerade strateger som älskar konverteringsoptimering och som dessutom sitter centralt i Stockholm. Konverteringsoptimering av en CRO-byrå när den är som bäst helt enkelt.

* Conversion Rate Optimization = Konverteringsoptimering

Grunderna i konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar väldigt lite om raketforskning utan mycket är sunt förnuft. Självklart kan man ta till avancerade verktyg och mätscript för att analysen och utvärderingen. Här får du några grundbultar för att öka din konverteringsgrad utan tekniska hjälpmedel.

Sidan måste vara relevant

Om jag söker efter en elektriker och hamnar hos en målare kommer jag inte konvertera, hur bra och tydlig hemsidan än är som jag är på.

En CRO-konsult som gjort många optimeringar ger dig här sina bästa tips för att öka konverteringarna.

  • Öka hastigheten på hemsidan.

    Hälften av besökarna lämnar om hemsidan tar längre än tre sekunder att ladda.

  • Öka säkerheten

    Google varnar om din sida är osäker vilket gör att många lämnar hemsidan och din konverteringsgrad sjunker.

  • Öka responsiviteten

    Ser inte människor vad det står på hemsidan via en mobil skärm så kommer de lämna hemsidan.

Tre snabba tips om konverteringsoptimering

  1. Tydlig CTA, Call To Action.

Se till att du vet vad du vill att dina besökare ska göra på hemsidan. Säkerställ även att det är lätt att göra det och att besökarna förstår vad de ska göra. En sida med många budskap, felaktig information eller länkar som inte fungerar kommer skrämma iväg dina besökare innan de hinner konvertera

Exempel på för många call to actions från en e-handlare. Gör det rörigt för besökaren.

 

2. Inge förtroende för dina tjänster

Komplettera dina texter med referenser och exempel på tidigare lyckade projekt/användningsområden. Visa hur dina produkter används och ge konkreta mervärden så att besökarna vill ta kontakt med dig.

Raqs hjälpte oss öka konverteringen från 5% till 18% på bara tre månader
— Hittepåperson

3. Gör det enkelt att konvertera

Vi har alla mötts av kontaktformulär med obligatoriska fält som ger felmeddelanden hur man än fyller i dem. Så länge du inte är försäkringskassan kommer din besökare troligtvis att gå till en annan hemsida som är enkel att ta kontakt med.

Alla är enbart ett klick bort i vår digitala värld. Ta bort alla hinder som gör att dina kunder väljer någon annan.

Olika typer av call to action

Beroende på vad du säljer och vem du riktar dig till kan din call to action variera. Vi listar de vanligaste typerna av CTA:

  • Köp - vanligast bland e-handlare

  • Skriv upp dig på e-postlistan - Används ofta av utbildningsföretag och coacher

  • Få en offert - Tjänsteföretag och hantverkare som säljer skräddarsydda tjänster

  • Boka gratis möte med... - Vanligt bland rådgivare, redovisningsföretag och konsulter/experter.

  • Få gratis skiss - Vanligast för en webbyrå (typ vi) som säljer hemsidor

 
 

Varför ska man jobba med konverterteringsoptimering i Stockholm?

I Stockholm är marknaden enorm sett till möjligheter. Men det betyder även att det är stenhård konkurrens i alla möjliga branscher. Dessutom har vi typiska storstadsproblem där ingen har tid och alla har bråttom.

Lägg ovanpå det att majoriteten av människorna söker via mobilen vilket gör det extra viktigt att konverteringen sker smidigt när din besökare är redo.

Verktyg för att öka konverteringen

  • Google Analytics
    Det mest fundamentala är att titta i Google Analytics och se hur dina besökare rör sig. Hur kommer de in på din hemsida, hur länge stannar de och var lämnar de.

  • A/B tester
    Testa olika varianter av landningssidor för att se vilken som konverterar bäst. På samma sätt som att du har ett par olika Google Ads annonser och förbättrar ständigt den som underpresterar. När konverteringsgraden är tillräckligt hög tar man nästa steg och repeterar hela processen.

Processen för att öka din konvertering

  1. Bestäm vilka mål du vill att dina besökare ska göra och sätt upp tydlig spårning.

  2. Datainsamling för att få underlag till beslut.

  3. Analysera data och dra slutsatser

  4. A/B testa för att säkerställa vad som fungerar bäst

  5. Repetera från steg 1.

CRO byrå i Stockholm

Vi är en byrå specialiserade på CRO och konverteringar. Dessutom kan vi alltid hjälpa dig driva trafik till din hemsida.

Ps: Vi åtar oss självklart uppdrag utanför Stockholm. Dock så älskar vi människor och det personliga mötet.

Ytterligare bonustips för din konverteringsoptimering

Öka dina konverteringar - Inte din spend!

Alla e-handlare vill sälja mer och har du en byrå som sköter din digitala närvaro är den enkla vägen att pressa dem på mer ROI/ROAS, men det finns ett bättre sätt.

Givetvis måste du idag ha en effektiv och genomtänkt annonsering men de flesta missar de lönsamma sakerna som ger klirr i kassan på sista raden!

Varför? Jo det är mer abstrakt och man måste både tänka och genomföra, dvs inte lika enkelt som att skyffla in mer pengar i annonseringen.

Dubblera din omsättning med konverteringsoptimering

Det finns några uppenbara tips och det finns mängder med fler saker att göra och jag lovar om du jobbar med detta så dubblar du din omsättning. Att gå från 2 till 4% konverteringsgrad är just dubblad omsättning och vi är övertygade om att det är lättare att ta hem de 2% genom åtgärder på sajten framför att skaffa dem genom mer betald trafik.

För det första måste du vara kritisk till din sajt, förmodligen är du den enda som verkligen älskar din sajt då den kostat dig blod, svett och tårar, släpp det känslomässiga och var krass.

Din sajt har alltid saker att åtgärda, det är ett arbete som aldrig tar slut.

Gör ett testköp på hemsidan från mobilen

När sist gjorde du ett testköp på din sajt i en mobil? Gör det. Du kommer säkert störa dig på en massa saker som du dagligen vill att dina kunder ska bortse från. Dina konkurrenter är ETT klick bort från din sajt.

Erbjud fler betalsätt på hemsidan

I e-handelns begynnelse köpte vi böcker på nätet och betalade med Visa eller MasterCard och det fungerade då. Om du inte erbjuder annat än kort idag så tappar du konverteringar. Jag vet inte hur mycket men större delen av försäljningen troligen. Vi har helt enkelt med tiden fått mer möjligheter och bara för att du tycker kort fungerar bra så kanske andra ratar det totalt. Slutkonsument älskar ju lösningar som: Köp nu betala nästan aldrig.

Erbjud fler sätt att välja frakt på

Med det sagt så har vi vant oss vid att välja betalsätt men detta fortsätter ju i alla led, frakter! Förr var vi glada att det fans post i brevlådan och postkontor att hämta våra böcker som vi beställt på Amazon 1999.

Om du idag endast erbjuder ett fraktalternativ är du i princip lika rökt på konverteringar som om du bara erbjuder betalning via Visa.

En stockholmare som ser utlämning DHL och vet att den utlämningen ligger på fel gata kommer inte handla, bor man i Stockholm åker man inte på fel gator och missar middagen. Just stockholmare har en tendens till att börja titta på vilket fraktalternativ du erbjuder och passar inte det så tappar du kanske en konvertering, andra vill säkert sälja och har bättre lösning. Du MÅSTE ha flera fraktalternativ och jag ser ofta att kunder väljer ett fraktalternativ som inte är det billigaste utan det som är mest bekvämt för kunden. Det är kunden du ska ha fokus på, inte på att du tycker det är bekvämt med bara ett avtal.

Förbättra din leveranstid

Leveranstiden är förutom pris en av de största faktorerna, vi vill ha varan innan vi beställt den och den som kan leverera först vinner ofta. Pris är det alla som inte lyckas skaffa egna USPAR kör hårt med, att sänka pris är lätt, att tjäna pengar är svårt. Är du inte billigast måste du erbjuda andra mervärden. Det är ingen kvotering att sälja på nätet. Den som är bäst säljer mest.

Svara dina kunder snabbt

Kontakta oss, Vi svarar inom 24 timmar.

Detta är som att be folk posta in en griffeltavla som order. Självklart finns det olika branscher med olika krav men det går mer och mer åt realtid, kunden står med pengarna, frågan är om du eller din konkurrent ska få dem. Den som kan ge svar på chat i realtid när kunden befinner sig i kassan är på god väg att öka sin konvertering rejält. Detta är jobbigt för e-handlare men å andra sidan är vi här för att sälja, inte för att lata oss. Kunder konverterar mer om du är rapp så är det bara.

Använd pop-up med måtta

Har du som många en Pop-Up som dyker upp direkt på din sajt där du så generöst ger 10% på köp om man anmäler sig till ditt nyhetsbrev? SLUTA med det. Sannolikt är de flesta besökare nya och att få denna i ansiktet innan de ens vet om din sajt är intressant kommer 75% Bounca ut igen och dina konverteringar uteblir. Har du betalt CPC för den bouncen är det ju Ebberöds bank på den. Ska du locka med dessa popup´s måste det ske senare med finess. Kom ihåg att det troligen bara är du som älskar din sajt.

Lite fakta om konverteringsoptimering:

  • 92% anser att en tilltalande sida, grafik och känsla är avgörande för om de ska köpa, dvs många lämnar sajten om de upplever den som "inte attraktiv".

  • 58% anser att många produktbilder är ett krav för att de ska köpa.

  • 85% av shoppare läser recensioner om lokala butiker innan besök.

  • 41% hoppar av köp om du shockar dem i kassan med en ful popup

  • 29% hoppar av checkout om du ber att de ska registrera sig.

  • 50% av checkouts begär samma info två gånger.

  • 59% läser på om fraktalternativ innan köp

  • 52% stannar längre på din sajt om du erbjuder bra video i ditt content.

  • 100% hatar låg page speed

Summerar man bara en del av ovan så har du här dubblat din omsättning. Titta på hur många besökare du har och hur extremt få som handlar, detta är kunder du kämpat in i butiken, betalt dyra pengar för och du ska göra allt för att de ska handla, inte bara fylla på med fler kunder som bouncar ut.

Tänk på att det är extremt lätt att driva trafik, lite svårare att driva relevant trafik och skitsvårt att sälja.

Så dagens tips: Mer kärlek till din plattform, det är din butikslokal om du har en e-handel och står säkert för 99,9% av din omsättning, ta hand om den och var inte rädd att investera i den.

 Sagt om Raqs

Vanliga frågor om konverteringoptimering

  • Det enda du behöver för att jobba med konverteringsoptimering är siffror som vi kan jämföra mot. Har du Google Analytics installerat på hemsidan så räcker det gott.

  • Frågan du ska ställa dig är om du har råd att inte jobba med konverteringsoptimering. Om du idag säljer till 5% av besökarna på hemsidan och når 6% efter att vi är klara så har du ökat din omsättning med 20%.

    CRO betalar sig själv ganska snabbt. Dessutom är våra konverteringsoptimerare pedagogiska så du får möjlighet att lära dig optimera själv.

  • Själva optimeringen tar ofta inte så lång tid att implementera. Det som tar tid är att samla tillräckligt med data för att kunna jämföra mot varandra. Justerat för säsongseffekter som jul, reor och annat som kan påverka försäljningen behöver du kunna jämföra ett år bakåt i tiden mot nuvarande siffror för att det ska vara rättvist.