SEO för advokater och jurister

SEO för advokater

Den ultimata SEO-guiden för advokater och jurister

När du som advokat vill nå ut till presumtiva kunder är SEO, alltså sökmotoroptimering, det bästa sättet att få kontakt med din målgrupp. 

Söker du efter en vara eller en tjänst googlar du med största säkerhet för att få mer information. Men trots att de flesta av oss är vana internetanvändare är det inte många som funderar närmare på hur sökmotorer indexerar eller organiserar innehållet på internet så att det smidigt presenteras för oss. 

Här får du lära dig mer om sådant som sökmotorer, navigerbarhet, content och länkar för advokatbyråer. 

Grundläggande SEO för advokater och jurister

Vad behöver du göra för att just din advokatbyrå ska komma högst upp när någon googlar på ”advokater i min stad” så att användaren klickar in sig på din sida? SEO förbättrar din organiska ranking hos sökmotorerna, vilket ökar chansen för att potentiella kunder ska landa på din sida och i slutänden bli dina klienter. Att arbeta med SEO för advokater handlar bland annat om att

  • analysera din advokatbyrås digitala fotspår

  • använda dig av ett antal åtgärder för att få just din byrå att sticka ut bland dina konkurrenter

  • få njuta frukterna av bättre synlighet, fler klienter och större tillväxt efter att du långsiktigt och framgångsrikt har implementerat din SEO-strategi.

Du kommer att lyckas bäst om du satsar på en långsiktig, dynamisk strategi för marknadsföring på nätet. Vare sig du själv genomför en SEO-kampanj eller anlitar SEO-experter kommer den här guiden att ge dig den information du behöver för framgångsrik SEO-marknadsföring. 

Avgörande faktorer för SEO-marknadsföring för advokater och jurister

Att lyckas med SEO handlar inte bara om att använda vissa strategiska nyckelord. Nyckelorden visar visserligen syftet med din webbsida för sökmotorerna, men SEO innefattar många fler komponenter än så.

Den mest effektiva marknadsföringsstrategin är att integrera samtliga tillgängliga verktyg och därmed skapa intressant innehåll och en lättnavigerad struktur. 

Här är några exempel på vad du som advokat ska tänka på:

Optimering av webbsidan

Din webbsida ska innehålla sidhuvud, content, URL, bilder, titeltagg och meta-element, som visar för Google hur ditt innehåll ska indexeras. Google jobbar lite som en bibliotekarie som sorterar böcker med hjälp av SAB-koder, men om din ”bok” inte sorteras in på rätt ställe kommer användarna aldrig att kunna hitta den.

Navigerbarhet

Det sista du önskar är att en besökare ska landa på din sida utan att hitta den önskade informationen. Precis som ett fast handslag eller en pålitlig blick är avgörande under ett inledande möte så är första intrycket viktigt även på nätet. Hur ska en potentiell klient kunna betro dig med känslig information om du inte ger ett bra första intryck på din webbplats? Att det är lätt att navigera sig fram på din webbsida är alltså mycket viktigt.

Content

Regelbundet uppdaterat, relevant och informativt content lockar besökare till din webbsida. En lång lista över nyckelord kommer inte att lura några av dagens sökmotorer. Användbart och autentiskt innehåll – med relevanta nyckelord – är den enda typen av content som är värt att producera.

Länkar

Länkar är inkommande länkar från andra webbsidor till din webbsida. Sökmotorer behandlar information genom att söka igenom webbsidor, och när sökmotorerna går igenom en webbsida tar de sig mellan de olika sidorna med hjälp av länkar. Om en annan webbplats länkar till ditt företags hemsida, skickar den sökmotorerna till dig och förbättrar din ranking. Vi har tidigare skrivit en guide om länkar och SEO.

Att analysera din webbsida

En webbsida som är intuitiv och lättnavigerad engagerar dina besökare och förbättrar din SEO. 

Bästa sättet att ta reda på vad du ska fokusera din SEO-strategi på är att analysera ditt företags webbplats. Här är några exempel på sådant du bör hålla koll på:

Webbplatsens struktur

En bra webbplatsstruktur gör det lättare för sökmotorer att söka igenom din webbsida och om du förser dina besökare med en rationell karta kommer de att stanna kvar längre på din sida. Om besökare inte kan hitta den information de behöver lämnar de din webbsida.

Länkar

Hur många webbplatser länkar till din sida? Detta, som alltså även kallas backlinks, är en viktig faktor när det gäller att avgöra hur bra din webbsida fungerar. Tänk på det här.

  1. Internlänkar är också viktiga eftersom de länkar samman dina sidor och ger användaren tips på bra sidor att gå vidare till. 

  2. Auktoritetslänkar visar för sökmotorerna att du har gjort din research och att du länkar till webbplatser med hög trovärdighet. 

  3. Trasiga länkar får dina besökare att förlora intresset. 

  4. Analysera länkprofiler, optimera dina ankartexter med relevanta nyckelord och lägg till internlänkar så att sökmotorer och användare lätt kan hitta dina sidor.

Ordantal

Vilken webbsida kommer att ranka högre? En sida med en text på 20 000 ord eller en sida med en text på 500 ord om ett visst ämne? Ju mer uttömmande information du erbjuder, desto bättre ranking kommer din sida att få för varje individuell sökning.

Advokat och jurist som kan seo

Marknadsanalys på nätet för advokater och jurister

KPI – Key Performance Indicators, eller nyckeltal – hjälper till att bedöma hur bra din SEO-strategi fungerar. KPI analyserar webbplatsers navigationsstruktur och länkprofil, som båda påverkar sökmotorernas rankning och potentiella kunders möjligheter att hitta dig. Här är några olika metoder för att analysera din marknadsföring på nätet:

Identifiera din strategi

Har du en bra strategi? Vissa företag publicerar bara en webbsida och hoppas på det bästa. Men det är viktigt att ha en finslipad, initierad marknadsföringsstrategi.

Använd tillgängliga verktyg

Utnyttja Google Analytics, Keyword Planner, AHREFS, SEMrush och andra verktyg för att skaffa dig så mycket information som möjligt om din webbsida. På så sätt kan du uppskatta hur många som besöker sin sida och hur de kommer dit. 

Gör en länkanalys

Är dina länkar trasiga? Länkar du till icke-tillförlitliga källor? Hur många auktoritetslänkar har du? Länkar med hög trovärdighet visar Google att du använder relevanta källor när du gör research. 

Onsite SEO kontra offsite SEO

Onsite SEO handlar om det som händer på din fysiska webbplats och offsite SEO innefattar olika metoder som inte rör förändringar på din webbsida, men som bidrar till att förbättra din SEO.

Onsite SEO för advokatbyråer

Att optimera din webbsida med hjälp av en detaljerad strategi driver mycket och relevant trafik till din webbplats. Onsite SEO är ett enkelt sätt att se till att användare får nytta av din webbsida och att sökmotorer bedömer att den är värd att rankas. För att uppnå detta krävs kundanpassat content och en lättnavigerad sida med lämpliga nyckelord som du sedan arbetar in naturligt på din webbplats. 

Onsite SEO ställer krav på kunskap inom en mängd olika områden som:

  • relevanta nyckelord 

  • optimering av webbplatsens struktur

  • rubriker (H1, H2, H3, H4 osv)

  • titeltaggar

  • metabeskrivning

  • anpassat innehåll

  • Google Analytics

  • Google Search Console + din sitekarta

  • webbplatssäkerhet

  • laddningshastighet

  • Calls to Action

Offsite SEO för advokater

Offsite SEO är förbättringar du kan genomföra som äger rum utanför din webbsida. Du kan förbättra din SEO genom åtgärder som är trovärdiga, pålitliga och relevanta, som till exempel auktoritetslänkar. När trovärdiga källor länkar till din sida förbättras din SEO. 

Vikten av bra content

Det finns många viktiga fokusområden inom SEO, men de är inte till stor hjälp om du inte har bra content. Fint porslin gör inte att dåligt kaffe smakar bättre, på samma sätt som att innovativ design inte räddar din webbsida från dåligt innehåll. Om informationen på din sida är felaktig, ointressant eller irrelevant kommer dina kunder snabbt att gå vidare till någon av dina konkurrenter.

Vem ska skriva mitt innehåll på nätet?

Att anlita en SEO-byrå som har erfarenhet av att samarbeta med advokater och jurister kan hjälpa dig att skapa content som förvandlar besökare till kunder. 

En aktiv blogg förbättrar din SEO

Blogginlägg är viktiga för att förse din webbsida med aktuell, relevant information. Och varje gång du postar något får användarna dessutom en ny möjlighet att besöka din sida. 

En aktiv blogg är ryggraden i din webbsidas struktur eftersom den förbättrar din SEO. Med hjälp av nyskrivet och användbart innehåll får dina besökare anledning att komma tillbaka om och om igen. Men det räcker inte med att bara skriva några blogginlägg och sedan slut. Att driva en blogg är ett långsiktigt åtagande.

När du bestämt dig för att starta en blogg är det några saker du måste ta ställning till: 

  • Vad har du för målgrupp? 

  • Vad är ditt budskap? 

  • Vilka visuella medel vill du använda?

  • Hur ofta tänker du publicera inlägg?

  • Vem ska skriva texterna på bloggen?

  • Kommer du att anlita en byrå för att driva din blogg?

SEO-innehåll och etik för advokater

En bra marknadsföringsstrategi ska förse besökare med relevant innehåll och inte spamma dem med ointressant content. Marknadsföring ska inte vara stötande eller vilseledande. Här är några riktlinjer för vad du bör tänka på:

  • Publicera aldrig vilseledande information.

  • Utge dig aldrig för att vara expert på falska grunder. 

  • Lova aldrig mer än du kan hålla. 

Lokala kontra nationella marknadsföringsstrategier

När du utvecklar content till din webbsida är det viktigt att du vänder dig till rätt grupp genom att försäkra dig om att din webbsida är relevant för ditt närområde så att det blir lätt för potentiella kunder att hitta till din webbplats. 

Nationell SEO-marknadsföring använder sig av fraser som är relevanta för din bransch rent generellt. 

Navigationsstruktur och webbplatsarkitektur för SEO-kampanjer för advokater

Navigationsstruktur handlar om hur din webbplats är organiserad. En välorganiserad webbplats låter användare navigera utan problem och den gör det också lättare för sökmotorerna att leta igenom sidan.

Här är några viktiga punkter att ta hänsyn till när det gäller effektiv webbplatsarkitektur:

  • Hierarki. Sidor och information ska organiseras på ett sätt som gör det lättare för sökmotorer att sortera ditt innehåll. 

  • Sitekartor. Se till att din webbsida har sitekartor. De är oumbärliga för att sökmotorerna ska kunna leta igenom din sida.

  • Enkelhet. För många rullgardinsmenyer, knappar och länkar gör din webbplats långsam, förvirrar användarna och försvårar för sökmotorerna. 

  • Begränsade sidnivåer. Att skapa en hierarki på sidan är viktigt, men att skapa för många nivåer är kontraproduktivt och gör bara sidan rörig.

  • Mobilvänlighet. Se till ett din webbsida är responsiv och fungerar för mobiltelefoner.

Sociala medier stärker SEO för advokater

Över tre miljarder människor använder i dag sociala medier. Med tanke på hur mycket nyheter och information vi får från sociala medier är de självklart en perfekt arena för att marknadsföra ditt företag. En tydlig effekt är att sökmotorer tolkar närvaro i sociala medier som ett tecken på att din webbsida intresserar användare, vilket leder till förbättrad SEO. Det finns många fördelar med att öka närvaron i sociala medier:

  • Bra möjligheter att omvandla följare till kunder.

  • Tillgång till nya, nuvarande och tidigare kunder.

  • Du får ett nära förhållande till dina följare och bygger upp tillit och förbättrad märkeslojalitet.

  • Förbättrad SEO för ditt företag.

Att skapa klickvänligt content och videor, bilder och infografik bjuder in dina följare att interagera med hjälp av kommentarer och delningar. Detta kommer inte bara att öka antalet följare utan även, bakom kulisserna, förbättra din SEO. Facebook, Youtube, Instagram och LinkedIn är plattformar där din närvaro ska vara en självklarhet. Att skapa unikt content på dina sociala medier ger möjlighet för användare att klicka på länkar till din sida och det gör även ditt företag synligt.

Att mäta dina marknadsföringsinsatser och företagets tillväxt

Framgångsrika advokatbyråer mäter konstant företagets tillväxt. När du vill följa upp dina marknadsföringsinsatser är det flera faktorer du måste ta hänsyn till:

  • Ökar din lönsamhet?

  • Hur hittar dina nya kunder dig?

  • Ökar din kundbas, och hur många nya kunder får du via internet?

  • Har du en långsiktig SEO-plan?

  • Utvecklar du ständigt din SEO-strategi för ökad tillväxt?

  • Förbättras din ranking i sökmotorerna?

  • Utvärderar du vilka SEO-metoder som förbättrar din länkprofil och vilka som inte gör det?

SEO är inte något som sker från den ena dagen till den andra, utan en långsiktig process som kräver tid, tålamod och hårt arbete för att ge resultat. Men det är väl värt mödan.

Lycka till!


Föregående
Föregående

Pro bono – Google Ads, hemsidor och SEO

Nästa
Nästa

Hemsida och SEO från Eniro – en bra idé?