Google SEO - en grundläggande guide om sökoptimering

SEO-byrå >Hemsidebloggen > Google SEO

Sammanfattning av blogginlägget

Varför är det viktigt att synas på Google och vad kan man göra för att synas bättre? Vi delar med oss av vad du ska göra för att öka synligheten på Google och vad du inte ska göra. Vi berättar också hur du kan påverka hur din hemsida ser ut i Googles sökresultat.

Tre korta tips för att synas bättre på Google är:

  1. Använd samma språk och ord som dina kunder eller din målgrupp använder när de söker efter dina produkter eller tjänster.

  2. Skapa bra texter som innehåller de ord och fraser som din målgrupp använder.

  3. Försök inte ta några genvägar och tro att du med enkelhet kommer att synas högt upp i Googles sökresultat. (Skulle det funka skulle någon annan redan ha gjort det.)

Kom ihåg att SEO är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet och tålamod. Testa dig fram och använd Googles verktyg för att se hur dina förändringar påverkar sökresultatet.


Sökmotoroptimering (SEO) – Grundläggande guide för Google sök

När du byggde din webbplats skapade du den troligen med dina användare i åtanke, för att göra det enkelt för dem att hitta och utforska ditt innehåll. En av dessa användare är Googles sökmotor som hjälper människor att upptäcka ditt innehåll. SEO – kort för sökmotoroptimering – handlar om att hjälpa sökmotorer att förstå ditt innehåll och hjälpa användare att hitta din webbplats och fatta beslut om de ska besöka din webbplats via en sökmotor.

Varför är SEO viktigt?

SEO handlar om att ta nästa steg och arbeta för att förbättra din webbplats närvaro i Googles sök. Den här guiden kommer att guida dig genom några av de vanligaste och mest effektiva förbättringarna du kan göra på din webbplats.

Det finns inga hemligheter här som automatiskt kommer att ranka din webbplats först i Google (tyvärr!). Faktum är att vissa av förslagen kanske inte ens gäller för ditt företag, men att följa bästa praxis kommer förhoppningsvis att göra det lättare för sökmotorer (inte bara Google) att crawla, indexera och förstå ditt innehåll.

Hur fungerar Google Sök?

Google är en helt automatiserad sökmotor som använder program som kallas crawlers för att ständigt utforska webben, letar efter sidor att lägga till i deras index. Du behöver vanligtvis inte göra något annat än att publicera din webbplats på webben. Faktum är att den stora majoriteten av webbplatser som listas i våra resultat hittas och läggs till automatiskt när vi kryper på webben. Men vi rekommenderar alltid att du startar Google Search Console för att berätta för Google att din hemsida finns.

Hur lång tid tar det innan jag ser effekt i sökresultaten?

Varje ändring du gör kommer att ta lite tid att återspeglas på Googles sida. Vissa ändringar kan ta effekt på några timmar, andra kan ta flera månader. Generellt sett behöver du förmodligen vänta några veckor för att bedöma om ditt arbete hade positiva effekter i Googles sökresultat. Kom ihåg att inte alla ändringar du gör på din webbplats kommer att resultera i märkbar effekt i sökresultaten; om du inte är nöjd med dina resultat och din affärsstrategi tillåter det, prova att laborera med ändringarna och se om de gör skillnad.

Min hemsida syns inte på Google

Har du en hemsida som inte syns på Google finns det fler orsaker till varför det är så. Google hittar främst sidor genom länkar från andra sidor som den redan har crawlat och indexerat. I många fall är dessa andra webbplatser som länkar till dina sidor. Andra webbplatser som länkar till dig är något som händer naturligt över tid och du kan också uppmuntra människor att upptäcka ditt innehåll genom att marknadsföra din webbplats. Läs vår guide om länkar för SEO.

 
 

Hjälp Google att hitta ditt innehåll

Innan du faktiskt gör något som nämns i det här avsnittet, kontrollera om Google redan har hittat ditt innehåll (kanske behöver du inte göra något!). Försök söka på Google efter din webbplats med site:dinhemsida. Om du ser resultat som pekar på din webbplats finns du med i indexet. Om du inte ser din webbplats, kolla in de tekniska kraven Google har för att se till att det inte finns något tekniskt som förhindrar din webbplats från att visas i Google Sök. Har du inte startat Google Search Console bör du göra det redan nu då det är enda sättet som Google pratar med dig som hemsideägare och kom sedan tillbaka hit.

Du bör även skicka in en webbplatskarta i Google Search Console – som är en fil som innehåller alla URL:er på din webbplats som du bryr dig om. Vissa innehållshanteringssystem (CMS) kan till och med göra detta automatiskt för dig. Detta är dock inte nödvändigt, och du bör först fokusera på att se till att människor känner till din webbplats. Be dina leverantörer länka till dig, posta på sociala kanaler och försök bli omskriven i relevanta nättidningar med en länk till din hemsida.

Hittas i Google sök

Kontrollera om Google kan se din sida på samma sätt som en användare gör

När Google crawlar en sida bör den idealiskt se sidan på samma sätt som en genomsnittlig användare gör. För detta behöver Google kunna komma åt samma resurser som användarens webbläsare. Om din webbplats döljer viktiga komponenter som utgör din webbplats (som CSS och JavaScript), kanske Google inte kan förstå dina sidor, vilket betyder att de kanske inte visas i sökresultaten eller rankas väl för de termer du riktar in dig på.

Om dina sidor har olika information beroende på användarens fysiska plats, se till att du är nöjd med informationen som Google ser från sin crawler's plats, som generellt är USA.

För att kontrollera hur Google ser din sida, använd URL Inspection Tool i Search Console.

Vill du inte ha en sida i Googles sökresultat?

Det kan vara viktigt för dig att välja bort din webbplats som helhet eller delar av den från att visas i sökresultaten. Till exempel kanske du inte vill att dina inlägg om din nya pinsamma frisyr ska visas i sökresultaten. Google stöder olika sätt som låter dig välja bort crawlning och indexering av dina URL:er. Om du behöver blockera vissa filer, kataloger eller till och med hela din webbplats från Google Sök, kan du oftast i ditt CMS markera sidan som noindex.

Organisera din webbplats

När du ställer in eller gör om din webbplats kan det vara bra att organisera den på ett logiskt sätt eftersom det kan hjälpa sökmotorer och användare att förstå hur dina sidor relaterar till resten av din webbplats. Släpp inte allt och börja omorganisera din webbplats just nu dock: medan dessa förslag kan vara till hjälp på lång sikt (särskilt om du arbetar med en större webbplats), kommer sökmotorer sannolikt att förstå dina sidor som de är just nu, oavsett hur din webbplats är organiserad.

 
Struktur hemsida SEO
 

Använd beskrivande URL:er

Delar av URL:en (sidadressen) kan visas i sökresultaten som brödsmulor, så användare kan också använda URL:erna för att förstå om ett resultat kommer att vara användbart för dem.

En illustration som visar ett textresultat i Google Sök med utrop som märker specifika synliga URL-visuella element, inklusive domänen och brödsmulan

Domän

Brödsmula

Google lär sig brödsmulor automatiskt baserat på orden i URL:en, men du kan också påverka dem med strukturerade data om du gillar en teknisk utmaning. Försök att inkludera ord i URL:en som kan vara användbara för användare; till exempel:

https://www.exempel.se/djur/katter

https://www.exempel.se/djur/katter

En URL som endast innehåller slumpmässiga identifierare är mindre hjälpsam för användare; till exempel:

https://www.exempel.se/23/45345346

Gruppera tematiskt liknande sidor i kataloger

Om du har mer än några tusen URL:er på din webbplats, kan hur du organiserar ditt innehåll påverka hur Google crawlar och indexerar din webbplats. Specifikt kan användningen av kataloger (eller mappar) för att gruppera liknande ämnen hjälpa Google att lära sig hur ofta URL:erna i enskilda kataloger ändras.

Till exempel, överväg följande URL:er:

https://www.exempel.com/policies/retur-policy

https://www.exempel.se/erbjudanden/nyheter

Innehållet i policies-katalogen ändras sällan, men innehållet i retur-policy-sidan ändras troligen mycket ofta. Google kan lära sig denna information och crawla de olika katalogerna med olika frekvenser.

Minska duplicerat innehåll

Vissa webbplatser visar samma innehåll under olika URL:er, vilket kallas duplicerat innehåll. Sökmotorer väljer en enda URL (den kanoniska URL:en) att visa användare, per innehållsstycke.

Att ha duplicerat innehåll på din webbplats är inte ett brott mot Googles spamriktlinjer, men det kan vara en dålig användarupplevelse och sökmotorer kan slösa resurser på URL:er som du inte ens bryr dig om. Om du känner dig teknisk är det värt att ta reda på om du kan ange en kanonisk version för dina sidor. Men om du inte kanonisera dina URL:er själv, kommer Google att försöka göra det automatiskt för dig.

När du arbetar med kanonisering, försök att se till att varje innehållsstycke på din webbplats endast är tillgängligt via en enskild URL; att ha två sidor som innehåller samma information om dina kampanjer kan vara en förvirrande användarupplevelse (till exempel kan människor undra vilken som är den rätta sidan, och om det finns en skillnad mellan de två).

Om du har flera sidor som har samma information, försök att ställa in en omdirigering från icke-önskade URL:er till en URL som bäst representerar den informationen. Men igen, oroa dig inte för mycket om detta; sökmotorer kan generellt räkna ut detta för dig själva för det mesta.

Gör din webbplats intressant och användbar

Att skapa innehåll som människor tycker är spännande och användbart kommer sannolikt att påverka din webbplats närvaro i sökresultaten mer än något av de andra förslagen i den här guiden. Medan "spännande och användbart innehåll" kan betyda olika saker för olika människor, delar innehåll som detta generellt vissa gemensamma attribut, såsom:

  • Texten är lättläst och välorganiserad:
    Skriv innehåll naturligt och se till att innehållet är väl skrivet, lätt att följa och fritt från stavfel och grammatiska misstag. Bryt upp långt innehåll i stycken och avsnitt, och tillhandahåll rubriker för att hjälpa användare att navigera på dina sidor.

  • Innehållet är unikt:
    När du skriver nytt innehåll, kopiera inte andras innehåll delvis eller i sin helhet: skapa innehållet själv baserat på vad du vet om ämnet. Återanvänd inte bara vad andra redan har publicerat.

  • Innehållet är uppdaterat:
    Kolla in tidigare publicerat innehåll och uppdatera det vid behov, eller ta till och med bort det om det inte längre är relevant.

  • Innehållet är hjälpsamt, pålitligt och människo-centrerat:
    Se till att du skriver innehåll som dina läsare kommer att tycka är hjälpsamt och pålitligt. Till exempel kan det hjälpa människor att förstå dina artiklars expertis att tillhandahålla trovärdiga och relevanta källor (länkar till andra hemsidor).

Lär dig dina läsares söktermer

Tänk på de ord som en användare kan söka efter för att hitta en bit av ditt innehåll. Användare som vet mycket om ämnet kan använda olika nyckelord i sina sökfrågor än någon som är ny på ämnet. Till exempel kan vissa användare söka efter "charcuterie", medan andra kan söka efter "ostbräda". Att förutse dessa skillnader i sökbeteende och skriva med dina läsare i åtanke kan producera positiva effekter på hur din webbplats presterar i sökresultaten. Ta hjälp med en sökordsanalys av oss för att hitta dina relevanta sökfraser.

Men oroa dig inte om du inte förutser varje variation av hur någon kan söka efter ditt innehåll. Googles språkmatchningssystem är sofistikerade och kan förstå hur din sida relaterar till många frågor, även om du inte uttryckligen använder de exakta termerna i dem.

Undvik distraherande annonser

Medan annonser är en del av internet och är avsedda att ses av användare, låt dem inte bli överdrivet distraherande eller förhindra dina användare från att läsa ditt innehåll. Till exempel kan annonser eller interstitiella sidor (sidor som visas före eller efter det innehåll du förväntar dig) som gör det svårt att använda webbplatsen.

Länka till relevanta resurser

Länkar är ett utmärkt sätt att ansluta dina användare och sökmotorer till andra delar av din webbplats eller relevanta sidor på andra webbplatser. Faktum är att majoriteten av de nya sidorna Google hittar varje dag är genom länkar, vilket gör länkar till en avgörande resurs du behöver överväga för att hjälpa dina sidor att upptäckas av Google och potentiellt visas i sökresultaten. Dessutom kan länkar också lägga till värde genom att ansluta användare (och Google) till en annan resurs som bekräftar vad du skriver om.

Skriv bra länktext med korrekt ankartext

Länktext (även känd som ankartext) är den textdel av en länk som du kan se. Denna text berättar för användare och Google något om sidan du länkar till. Med lämplig ankartext kan användare och sökmotorer enkelt förstå vad dina länkade sidor innehåller innan de besöker dem.

Länka när du behöver

Länkar kan ge mer sammanhang om ett ämne, både för användare och sökmotorer, vilket kan hjälpa till att visa din kunskap om ett ämne. Men när du länkar till sidor utanför din kontroll, till exempel innehåll på andra webbplatser, se till att du litar på resursen du länkar till. Om du inte kan lita på innehållet och du fortfarande vill länka till dem, lägg till en nofollow till länken för att undvika att sökmotorer associerar din webbplats med webbplatsen du länkar till. Detta hjälper till att undvika potentiella negativa konsekvenser i dina rankningar i Google Sök.

Om du accepterar användargenererat innehåll på din webbplats, till exempel foruminlägg eller kommentarer, se till att varje länk som postas av användare automatiskt får en nofollow eller liknande annotation tillagd av ditt CMS. Eftersom du inte skapar innehållet i detta fall, vill du förmodligen inte att din webbplats ska associeras blint med de webbplatser användare länkar till. Detta kan också hjälpa till att avskräcka spammare från att missbruka din webbplats.

Påverka hur din webbplats ser ut i Google Sök

En typisk Google Sök-resultatsida består av några olika visuella element som du kan påverka för att hjälpa användare att bestämma om de ska besöka din webbplats genom dessa sökresultat. I det här avsnittet fokuserar vi på titellänken och metabeskrivning eftersom dessa är de mer visuellt betydande elementen.

Påverka dina SEO-titlar

SEO-titlar eller titellänkar är rubrikdelen av sökresultatet och den kan hjälpa människor att bestämma vilket sökresultat de ska klicka på. Det finns några källor som Google använder för att generera denna titellänk, inklusive orden inuti <title>-elementet (även kallat titeltexten) och andra rubriker på sidan. Denna titeltext kan också användas för titeln som visas i webbläsare och bokmärken.

Du kan påverka SEO-titel i Sök genom att skriva bra titlar: en bra titel är unik för sidan, tydlig och koncis, och beskriver exakt innehållet på sidan. Till exempel kan din titel inkludera namnet på din webbplats eller företag, andra bitar av viktig information som den fysiska platsen för företaget, och kanske lite information om vad den specifika sidan har att erbjuda för användare.

Kontrollera dina metabeskrivningar

Under titellänken har ett sökresultat vanligtvis en beskrivning av målsidan för att hjälpa användare att bestämma om de ska klicka på sökresultatet. Detta kallas en metabeskrivning.

Snippeten hämtas ofta från det faktiska innehållet på sidan som sökresultatet länkar till, så du har fullständig kontroll över orden som kan användas för att generera snippeten. Ibland kan snippeten hämtas från innehållet i meta-beskrivningstaggen, som vanligtvis är en kortfattad, en- eller tvåmeningssammanfattning av sidan. En bra meta-beskrivning är kort, unik för en specifik sida och inkluderar de mest relevanta punkterna på sidan.

Lägg till bilder på din webbplats och optimera dem

Många människor söker visuellt, och bilder kan vara hur människor hittar din webbplats för första gången. Till exempel, om du har en receptblogg, kan människor hitta ditt innehåll genom att söka efter "frukttårterecept" och bläddra bland bilder av olika typer av frukttårtor.

När du lägger till bilder på din webbplats, se till att människor och sökmotorer kan hitta och förstå dem. Döp om bilderna till vad de innehåller och glöm ej att alt-tagga varje bild på din hemsida.

Lägg till högkvalitativa bilder nära relevant text

När du använder högkvalitativa bilder ger du användare tillräckligt med sammanhang och detaljer för att bestämma vilken bild som bäst matchar vad de letade efter. Till exempel, om människor letar efter "prästkragar" och stöter på en ost i sökresultaten, skulle en högkvalitativ bild hjälpa dem att skilja blomtypen från osten prästost.

Använd bilder som är skarpa och klara, och placera dem nära text som är relevant för bilden. Texten som är nära bilder kan hjälpa Google att bättre förstå vad bilden handlar om och vad den betyder i sammanhang till din sida.

Till exempel, om sidan recenserar webbhotell för wordpress, skulle det vara meningsfullt att bädda in ett av dina foton av webbhotellen i avsnittet som detaljerar platsen, beskrivningen och recensionsinformationen för det webbhotellet. Detta hjälper Google och användare att associera bilden med text som ger mer sammanhang till vad sidan handlar om.

Lägg till beskrivande alt-text till bilden

Alt-text är en kort, men beskrivande bit av text som förklarar relationen mellan bilden och ditt innehåll. Det hjälper sökmotorer att förstå vad din bild handlar om och sammanhanget för hur din bild relaterar till din sida, så att skriva bra alt-text är ganska viktigt. Du kan lägga till detta i din HTML med alt-attributet för img-elementet, eller ditt CMS kan ha ett enkelt sätt att specificera en beskrivning för en bild när du laddar upp den till din webbplats.

Optimera dina videor

Om din webbplats inkluderar sidor som huvudsakligen handlar om enskilda videor, kan människor också kunna upptäcka din webbplats genom videoresultat i Google Sök. Många av de bästa praxis som gäller för bilder och text gäller även för videor:

  • Skapa högkvalitativt videoinnehåll och bädda in videon på en fristående sida, nära text som är relevant för den videon.

  • Skriv beskrivande text i titlar och beskrivningsfälten för en video (titeln på en video är fortfarande en titel, så du kan tillämpa bästa praxis för att skriva titlar här också).

Att effektivt marknadsföra ditt nya innehåll kommer att leda till snabbare upptäckt av dem som är intresserade av samma ämne, och även av sökmotorer. Du kan göra detta på många sätt:

  • Sociala medier marknadsföring

  • Community-engagemang

  • Annonsering, både offline och online

  • Mun till mun, och många andra metoder

Ett av de mest effektiva och bestående sätten är mun till mun: det vill säga, människor som är bekanta med din webbplats berättar för sina vänner om den, som i sin tur besöker din webbplats. Detta kan ta tid, och vanligtvis behöver du investera lite tid och ansträngning i andra praxis först, såsom community-engagemang.

Att lägga ansträngning i offline-marknadsföring av ditt företag eller din webbplats kan också vara givande. Till exempel, om du har en företagswebbplats, se till att dess URL är listad på dina visitkort, brevpapper, affischer och andra material. Med deras tillstånd kan du också skicka ut återkommande nyhetsbrev till din publik för att låta dem veta om nytt innehåll på din webbplats.

Som med allt i livet kan du överdriva att marknadsföra din webbplats och faktiskt skada den: människor kan bli trötta på dina marknadsföringar, och sökmotorer kan uppfatta att du försöker manipulera sökresultatet om du är för aggresiv.

Saker du inte bör fokusera på

Eftersom SEO på Google har utvecklats, har också idéerna och praxis (och ibland missuppfattningar) relaterade till det. Vad som ansågs vara bästa praxis eller högsta prioritet i det förflutna kanske inte längre är relevant eller effektivt på grund av hur sökmotorer (och internet) har utvecklats över tiden.

För att hjälpa dig att fokusera på de saker som faktiskt är viktiga när det gäller SEO, samlar vi nedan vi några av de vanligaste och framträdande ämnena vi har sett cirkulera på internet. Generellt sett är vårt budskap om dessa ämnen att du ska göra det som är bäst för ditt företag; vi kommer att utveckla några specifika punkter här.

Meta-nyckelord

Google Sök använder inte nyckelordsmetataggen.

Nyckelordsutfyllnad (keywordstuffing)

Att upprepa samma ord om och om igen (även i variationer) är tröttsamt för användare, och nyckelordsutfyllning är mot Googles spamriktlinjer.

Nyckelord i domännamnet eller URL-sökvägen

När du väljer namnet på din webbplats, gör det som är bäst för ditt företag. Användare kommer att använda detta namn för att hitta dig, så vi rekommenderar att följa allmänna marknadsföringsbästa praxis. Ur ett rankingperspektiv har nyckelorden i domännamnet (eller URL-sökvägen) ensamma knappt någon effekt utöver att visas i brödsmulor.

Och medan vi fortfarande är på ämnet domännamn: TLD:en (domännamnsslutet som ".com" eller ".guru") spelar bara roll om du riktar dig till en specifik lands användare, och även då är det vanligtvis en låg påverkan signal. Till exempel, om du försöker sälja holländsk ost till människor som söker från Schweiz, är det vettigt (både från affärs- och SEO-synpunkt) att använda en .ch-domännamn. Annars bryr sig Google Sök inte om vilken TLD du använder (vare sig det är en .com eller .org eller .asia).

Minsta eller maximala innehållslängd

Längden på innehållet ensamt spelar ingen roll för rankingändamål (det finns inget magiskt ordantalsmål, minimum eller maximum, även om du förmodligen vill ha åtminstone ett ord). Om du varierar orden (skriver naturligt för att inte vara repetitiv), har du fler chanser att visas i Googles sökresultat helt enkelt för att du använder fler nyckelord. Dock så rekommenderar vi att varje sida har åtminstone 300 ord för att kunna indexeras av den stora sökmotorn. Generellt presterar dock sidor med längre innehåll bättre än sidor med lite text för att de är mer relevanta och kan vara mer uttömmande om ett ämne.

Subdomäner kontra underkataloger

Ur ett affärsperspektiv, gör det som är mest meningsfullt för ditt företag. Till exempel kan det vara lättare att hantera webbplatsen om den är segmenterad med underkataloger, men ibland kan det vara meningsfullt att dela upp ämnen i subdomäner, beroende på din webbplats ämne eller bransch.

En subdomän är blogg.raqs.nu och en underkatalog är raqs.nu/blogg. Notera att en subdomän blir en helt ny hemsida med ett eget CMS medan en underkatalog är en del av din befintliga hemsida.

PageRank

Även om PageRank använder länkar och är en av de grundläggande algoritmerna hos Google, finns det mycket mer i Google Sök än bara länkar. Google har många rankningssignaler, och PageRank är bara en av dessa.

Duplicerat innehåll "straff"

Om du har innehåll som är tillgängligt under flera URL:er, är det okej; oroa dig inte för det. Det är ineffektivt men det är inte något som kommer att orsaka en manuell åtgärd. Att kopiera andras innehåll är dock en annan historia som du alltid bör undvika.

Antal och ordning på rubriker

Att ha dina rubriker i semantisk ordning är fantastiskt för skärmläsare, men från ett Google Sök-perspektiv spelar det ingen roll om du använder dem i fel ordning. Webbplatser i allmänhet är inte helt korrekt HTML, så Google Sök kan sällan förlita sig på semantiska betydelser dolda i HTML-specifikationen.

Det finns heller ingen magisk, ideal mängd rubriker som en given sida bör ha. Men, om du tycker att det är för mycket rubriker, så är det förmodligen det. Tänk på att innehållet ska vara läsvärt och enkelt att ta till sig för en användare på din hemsida. Dock bör du alltid bara ha en H1-rubrik för att vara extra tydlig mot Google vad sidan handlar om.

Vill du ha hjälp med SEO på Google?

Vi på Raqs SEO-byrå jobbar med att optimera innehåll för Google SEO hela dagarna och kan hjälpa dig nå högre positioner och därigenom få fler människor som söker efter dina tjänster att bli kunder. Vi hjälper dig bland annat med lönsam annonsering på Google Ads, effektiv och etisk sökmotoroptimering samt optimering av din Google business profil för att synas på lokala sökningar och kartsökningar.


 
 
Föregående
Föregående

Sveriges bästa SEO-Byrå? – Får blommor som tack från nöjda kunder

Nästa
Nästa

Metabeskrivning och metatitel