Google Ads smart Shopping Guide

Google ads annonsering shopping

Lönsam annonsering med Google Smart Shopping

Sälj mer av dina produkter med hjälp av smart shopping i Google Ads. Med tanke på E-handelns explosiva tillväxt och Amazons intåg i Sverige är det hög tid att titta på hur du kan få mest valuta för dina shoppingannonser på Google. 

Hur fungerar Google Smart shopping?

Nedan råd för Google smart shopping kampanjer är best practise när du tänker starta en ny smart shoppingkampanj eller bara behöver optimera dina befintliga kampanjer.

En lönsam Smart shopping kampanj har följande egenskaper

  • Bra produktbilder

  • Optimerade produkttitlar och beskrivningar

  • Relevant konverteringsspårning och uppsatta mål

  • Rätt målgrupper och målgruppskällor

Till en början var Googles smarta kampanjer inte alls träffsäkra men algoritmerna har utvecklats snabbt den senaste tiden och träffar nu rätt väldigt ofta. Dessutom slipper du hantera annonskontot manuellt när du kör smarta kampanjer och kan fokusera på det som är viktigt för din verksamhet. Det innebär å andra sidan myntet att du får mindre data att analysera om du vill veta exakt var dina annonser visades.

Maskininlärning och det faktum att Google vet allt om oss gör att integriteten och spåren som vi lämnar efter oss på internet gör det oerhört träffsäkert att annonsera med Google Shopping. Det finns en rad små tips som vi nedan tar upp som garanterat ger dig bättre resultat som annonsör.

Börja med Google Merchant Center

För att överhuvudtaget kunna annonsera i Google Shopping fliken behöver du ett konto på Google Merchant Center som du länkar till ditt Google Ads konto. Om du är osäker på hur du gör det så Googla. Allt som har med Google Ads att göra finns det mycket bra guider för. 

Produktbilden i shopping är värd sin vikt i guld

Google shopping älskar riktiga produktbilder som är originella och ger sökaren en bra uppfattning om produkten. 

En bra bild ska

  • Bara vara en bra produktbild

  • Ha 100% vit bakgrund

  • Inte ha några personer eller andra objekt med

  • Inte innehålla logotyp eller text i sig

Comviq ovan har ett väldigt avvikande pris jämfört med övriga som säljer nya iPhone 12. Orimligt lågt, felaktigt prissatt eller kommer det en hake som ett långt abonnemang. Det är svårt att ta bättre produktbilder än Apple men Swappies bild avviker lite i färgen från övriga vilket kan gynna dem.

Det går att kvalificera sig med andra bilder men det är helt enkelt sämre i 99% av fallen. Ta gärna egna unika bilder. I Google Merchant Center går det att att aktivera bildförbättring. Om Google känner att din första bild är kass kollar den om den andra bilden är bättre. Dock bäst att göra rätt från början så slipper man göra om.

Om du annonserar med generella produktbilder, dvs bilder från leverantörer som du och hundratals E-handlare fått som är identiska. Vad tror du då är en av de viktigare faktorerna? Precis, priset. Priset är väldigt viktigt när du inte tillför något eget skapat värde. Allt som har ett artikelnummer som elektronik och böcker är starkt utsatt för prisjämförelse. Säkerställ då att du har en riktigt bra bild på produkten som du annonserar ut. Eller gör som Comviq ovan.

Variera kampanjerna och produkterna

Om du har ett sortiment där en produkt har flera varianter och olika priser behöver du tänka till. Google väljer vilken som ska visas och din dyra produkt kan visas mot kollegornas billiga, båda ser lika ut men din produkt kanske är DeLuxe varianten som inte tillräckligt tydligt framgår. Det kan således i ett stort sortiment vara en tanke att helt enkelt ta bort lite ur din feed. Man kan skapa flera shoppingkampanjer med olika inriktningar och bud men faktum är att fler o fler klarar sig på att "bunta" ihop det i en kampanj. Testa dig fram och se vad som fungerar för dig. 

En av väskorna har en avvikande färg. Den kommer garanterat inte att få några klick från sökaren som vill ha en röd cykelväska.

Målgrupper och målgruppskälla

Du måste ha en målgruppskälla. För att shoppingen ska fungera vill den kommunicera med din databas "AllUsers" som innehåller alla dina besökare på hemsidan. Detta för att remarketingen, dvs att annonser riktas mot samma person fler gånger, är en del i smart shoppingen. Om du inte skapat denna gör du det enkelt i Google Analytics och om analytics är kopplat med Google Ads hoppar målgruppen in där automatiskt. 

Underförstått: koppla ihop Google analytics med Google Ads. Gärna även med Google Search Console så skickar du all möjlig data mellan Googles verktyg för bästa effekt. 

Med målspårning vet du exakt vad du får ut av din annonsering på Google Ads.

Konverteringsspårning och mål

Vi behöver inte nämna att utan konverteringsspårning kan du lika gärna köpa annonser i lokaltidningen. Mätbar annonsering är den stora fördelen med att lägga dina pengar i Google Shopping. Du vill veta exakt vilket klick på vilken annons som gav hur mycket pengar. Först då vet du om du ska öka din budget eller slopa den marknadsföringskanalen helt. Att bygga varumärke gör du inte i Google Ads Shopping. Här är du för att kränga varor och mäta vem som köpte din produkt. 

Gruppering av produkter 

Denna är lite knepigare och när du synkar din feed från din sajt, vidare till Merchant center och sedan till Google Ads så följer din struktur från hemsidan med. En dålig struktur påverkar hur bra eller dåligt det blir i Ads. Utan att gå in på alla detaljer så kan du i Ads välja om du tycker varugrupperna som skapas är ok eller om du vill dela på dem som "single" products. Om du ska blockera en enskild produkt i Ads måste du bryta ut produkten från produktgruppen då man annars bara kan pausa hela grupper. Bäst är att lösa detta i hierarkin redan innan.

Dynamisk Remarketing 

Denna måste du aktivera i Merchant Center under Möjligheter / Hantera Program. Det gör att din remarketing blir mycket mer kostnadseffektiv. Det är dyrare att locka någon ny person till din hemsida än att locka tillbaka en person som nästan handlade. 

Lokala butikslager

Har du en lokal butik och e-handel? Då kan du skapa en feed med det lokala lagret som ofta kan vara samma. Du måste ha Google My Business och du måste märka GMB på din ort med samma tagg som du lägger in i den feed. Detta för att om man har flera butiker måste det synkas rätt. På detta sätt kan du få extra trafik från folk som är nära din butik och googlar mobilt. Läs mer om lokala butikslager: Brick and mortar store

GTIN - MPN - EAN 

Säljer du saker som kommer med specifika koder och artikelnummer så SKA dessa med i din feed. Annars fungerar inte annonserna. Google använder dem för att identifiera vad det är för produkt du säljer. 

Slut i lager - Restnoterat

Se till att din butik hanterar dessa på ett korrekt sätt i din feed. Slut i lager vill du inte visa medan restnoterat kan betyda att produkten kommer in igen innan dagens slut. Detta är viktigt för dig men om Google hittar fel här kommer det straffa sig. Ta en titt i Merchant Center varje vecka och se så att allt lyser grönt.

Det sista men även ett av de viktigaste tipsen.

Titel och beskrivning

Här måste du verkligen tänka till. En stor del av vad som avgör om produkterna visas eller inte är just detta. Håll titeln konkret och gör din beskrivning så säljande och SEO-mässig du bara kan och framförallt skriv mer än en rad. Du har ganska långt utrymme att skriva beskrivningar på så använd det. Google tittar noga här och letar relevans för att matcha sökningen med din produkt.

Priserna på Macbook Pro skiljer sig oerhört även om det är samma “modell”. Här är det viktigt att vara tydlig med vad datorn innehåller för prestanda.

Bonustips!

Annonsera gratis i Google Shopping med hjälp av CSS

I Google shopping går det att annonsera dina produkter gratis då Google blivit dömda att öppna upp sin marknadsplats av EU. Under fliken “shopping” syns överst produkter som är betalda annonser och sedan kommer som i det vanliga sökfältet det “organiska” söket. Här är klicken gratis och du har mycket att vinna på att synas här.

Börja med att aktivera gratis annonser under program i merchant center. Sedan följer du guiden och hoppas att det fungerar. Det är lite knepigt så hör av dig om du fastnar. Eller Googla för all del. Står oerhört mycket om det men du måste veta vad du letar efter. CSS = Comparison shopping Services och det innebär i korthet att Google tagit in produktjämförelsesidor som kan annonsera dina produkter. 

Läs mer om Google Shopping hos Google

Ta hjälp med Google Ads annonseringen

Vi på Raqs är en dedikerad Google Ads byrå som kan hjälpa dig annonsera på Google. Siffror, kommunikation och lönsam marknadsföring är det vi brinner för och där vi skapar mervärde åt dig som annonsör. 

Hör av dig. Vi bjuder på första kontrollen av ditt Google Ads konto. Dessutom vill vi att du ska lära dig hantera ditt konto optimalt så vi delar gärna med oss av kunskapen. 


Föregående
Föregående

Vad är Core Web Vitals?

Nästa
Nästa

Pro bono – Google Ads, hemsidor och SEO