Brath, Defiso och Brandson. Uppköp bland SEO-byråer
Digital marknadsföring på Google har aldrig varit hetare än nu. Det visar sig i de alla olika uppköpen som sker bland SEO-byråer. Nu senast blev Brandson uppköpt av Defiso och vi kunde i slutet på 2019 läsa att LRF media förvärvar en stor del av Brath. Självklart ska man kunna sälja och köpa företag när man har drivit det några år. Att göra en "exit" helt enkelt. Det är en självklar del i att driva företag.
Men är det sunt att små spelare alltid köps upp av större företag och till slut blir drakar? Vad händer med alla de kunder som man jobbat med och byggt upp en relation till? Och stannar personalen kvar vid ett uppköp? Som bekant växer sökmotorbranschen varje år men det finns inga regelrätta utbildningar som leder till att fler sökmotorkonsulter kommer in på marknaden. Då blir uppköp naturligt.
SEO-byråerna som varit inblandade i uppköp senaste året
Brandson
En digital webb och seo-byrå som finns i Stockholm, Göteborg och Ängelholm. Länge har Brandson levererat hemsidor, SEO och SEM till sina kunder. 2017 köptes byrån upp av ett riskkapitalbolag av grundarna och nu ingår alltså Brandson i Defiso Media. Det kanske blev för svårt att fortsätta driva verksamheten med bibehållen kvalitet. Personalomsättningen har varit hög sedan uppköpet 2017 då bland annat Gaffla startades av tre före detta Brandson-medarbetare.
Defiso Media
Defiso är ett företag som specialiserat sig på att skapa landningssidor som rankar högt på utvalda sökfraser. Sedan hyr man ut sidorna till företag som vill få fler kunder via Google som söker efter det specifika sökordet. En lukrativ och lönsam strategi då man 2018 omsatte 61 miljoner och gjorde en vinst på nästan 13 miljoner. Eloge till Defiso då man förhoppningsvis lyckats generera många nya kunder till sina kunder via Googles sökmotor. Eller bara har låst upp dem i långa avtal. En risk med det upplägget är att Google plötsligt ändrar spelplanen och slutar ranka exakta URL-fraser högt.
Tips!
Om du funderar på digital marknadsföring bör du satsa dina pengar på Google Ads. Då kan du välja exakt budget varje månad. Dessutom kan du sluta annonsera när du har mycket att göra och öka budgeten när du har mindre att göra. Som det bör vara, utan bindningstider eller krångliga avtal.
Är Defiso media en bluff?
Många undrar om Defiso Media är en bluff då de lovar mycket och det låter som guld och gröna skogar. Defiso media byter namn väldigt ofta och grundarna är ungefär desamma. Det är troligtvis för att slippa frågor om de är bluff och tvätta sin sökhistorik. Det vi märker på många av våra förfrågningar är följande:
Defiso har långa bindningstider utan att garantera resultat.
Det är lite oklart exakt vad Defiso levererar ibland.
Om man slutar betala till Defiso försvinner allt upparbetat. Om det finns något upparbetat.
Defisos affärsmodell att hyra ut landningssidor är således säkert legitim. Det du behöver fråga dig är om inte det är mer värt för dig i det långa loppet att bygga på din egen hemsida och stärka upp din egen SEO hellre än att hyra annonsplats via en landningssida.
Defiso media har blivit Generaxion och Infront media, uppdaterat juni 2021
Defiso media har bytt namn till Generaxion och säljer fortfarande samma typ av landningssidor som tidigare. De använder sig även av ett namn som Infront Media när de säljer sina SEO-avtal till intet ont anande. Det kan även röra sig om ett uppköp men troligast är att Defiso bytt namn för att många söker efter Defisos varumärke och hittar recensioner som inte är positiva. Det slipper man nu när man heter Generaxion och kan börja om med ett nytt varumärke i form av Infront Media.
Slipp fastna i långa avtal!
Googla alltid ett företagsnamn och läs dess recensioner om du vill veta sanningen från tidigare kunder. Tyvärr är det många som missar just denna kontrollpunkt innan man skriver på ett avtal med långt finstilt.
Läs mer: Vad du bör tänka på innan du hyr en landningssida för SEO
Behöver du fler kunder?
Boka en kostnadsfri genomgång med oss och få förslag på hur vi kan hjälpa dig. Med hjälp av SEO och Google Ads ser vi till att du får fler förfrågningar från hemsidan. Utan bindningstider.
Eller ring för all del. Det är alltid upplyftande att prata med riktiga människor.
Brath
En expertbyrå som drivs av en av de främsta sökmotorkonsulterna Magnus Bråth och hans syster Maria Bråth. LRF media köpte i slutet av 2019 60% av företaget och är nu majoritetsägare. Orsaken sägs vara att man vill växa och att man hittat en partner i LRF som kan hjälpa Brath finansiellt. Målet är att dubbla omsättningen från dagens 24 miljoner till det dubbla inom tre år. En tillväxttakt som säkerligen kommer kräva att Brath breddar sitt erbjudande och tar in fler typer av uppdrag. 2017 köpte Brath konkurrenten Teveo just för att bredda sig.
Varför sälja sin SEO-byrå?
Det finns alltid en risk med ett uppköp. Utåt sett så säger alla som blir uppköpta att det kommer vara business as usual och att man hittat en perfekt partner som kompletterar det egna erbjudandet. Man har synergier som kommer gynna kunder och personalen. Stordriftsfördelar kommer göra det billigare, smidigare eller effektivare att driva företaget.
Ofta handlar det dock rent krasst om att man som företagare antingen vill casha in eller att man inte lyckats nå dit man ville och säljer för att göra något annat. Viss personal som inte känner sig hemma i det nya företaget kommer sluta. Vissa kunder kommer lämna men en stor del stannar kvar och tror på visionen och att framtiden är ljus i det nya.
Vi på Raqs har ingen ambition att sälja vår SEO-byrå utan vi ser företaget som en möjlighet att kombinera familjelivet med vår strävan att kunna arbeta på våra villkor och med de kunder som vi trivs med. Med anställda kommer ansvar så vi ser Gig-ekonomin som en möjlighet att jobba med experter på projektbasis när vi behöver ta in kompetens utöver det vi kan utan att anställa och ta den risken.
Läs mer: De största SEO-byråerna i Stockholm. Och hur de placerar sig på en prestigesökning.
Är uppköp bra eller dåligt för branschen? Hör av dig.