Gratis Google verktyg för SEO och Ads

Handbok för dig som är eller funderar på att bli kund hos Raqs

För att ha en bra koll på sin hemsida och sina besökare på hemsidan finns det en mängd verktyg att ta hjälp av. När vi bygger en hemsida hjälper vi alltid till att starta konton i Google Analytics och i Google Search Console. Vi försöker alltid att förklara dessa verktyg på ett pedagogiskt och tydligt sätt, men ibland kanske vi inte lyckas och andra gånger kanske man glömmer bort vad som gjorde vad och vad verktygen är bra för. Därför har vi satt ihop en liten guide till de verktyg från Google vi hjälper våra kunder med för att du ska kunna gå tillbaka och friska upp minnet.

Google Analytics

Google Analytics är ett verktyg som håller koll på vad som händer på din sida, vad dina besökare gör – och vad de inte gör. Vi brukar jämföra det med en fysisk butik – Analytics håller koll på vad kunder i butiken tittar på för varor, hur länge de tittar på något och hur lång tid de stannar i butiken. Översatt till hemsidor så betyder det att Analytics berättar för dig hur länge besökare stannar på din site, hur många olika sidor de tittar på, hur länge de stannar på varje sida, vad de klickar på, vilken sida som är den sista de besöker innan de surfar vidare och så vidare.

Här kan du bland annat få förståelse för hur dina besökare kommer till din sida, om det är genom att de googlar, genom att du skickar nyhetsbrev till dem, genom sociala medier eller om de kommer direkt till din sida genom att skriva in adressen i adressfältet. Det är viktigt för att du då får insikt om vilka kanaler som är viktiga i marknadsföringssyfte för dig.

Du ser vilka sidor som besökarna lämnar din site genom. Det är viktigt för att du kan få en hint om att dessa sidor behöver uppdateras eller justeras eftersom det gör så att dina besökare lämnar hemsidan.

https://analytics.google.com/

Google Search Console

Google Search Console är inte lika känt som Google Analytics men ett verktyg som vi absolut tycker att du bör ta dig en titt på. Det är precis som Analytics gratis och de håller koll på hur dina besökare som googlar hittar dig. Om vi tar liknelsen med en butik igen så håller Search Console koll på vad som händer utanför din butik. Vilka som går på gatan utanför skyltfönstren, vad de personerna letar efter och hur många gånger de kikar in i din butik.

Översatt till hemsidor så betyder det att Search Console håller koll på vad folk googlar på och när din sida kommer upp i sökresultatet. Det kan ge dig en god inblick i vilka sökfraser som du kan jobba vidare med för att synas bättre på Google. Dessutom ser du vilka fel och förbättringar din sida har och vilka länkar som pekar till dig från andra hemsidor.

https://search.google.com/search-console

Google Ads

Google Ads är verktyget du använder för att annonser i Googles sökresultat. Du har säkert koll på att de översta träffarna i SERP:en (Search Engine Results Page) ofta är annonser där något företag betalar för att synas. Det är Google Ads-annonser och är märkta med just “Annons”, för att det ska vara tydligt att avsändaren inte har förtjänat sin plats på samma sätt som de nedanför har gjort. Mer om att förtjäna sin plats under SEO.

Annonsering på Google är ett snabbt sätt att synas och få besökare till sin hemsida. Du betalar för varje klick du får på din annons och priset bestäms av en algoritm som bland annat tar hänsyn till hur bra din sida är som du hänvisar besökare till, hur bra dina konkurrenters sidor är, hur mycket de betalar och en hel del andra parametrar.

https://ads.google.com/

Google Business Profile

Google Business Profile är ett gratis sätt för dig att marknadsföra din verksamhet så att den syns vid olika sökningar. Det är högerspalten som dyker upp när man söker på ett varumärke. Dessutom kan du samla recensioner från kunder och visa upp foton. Oerhört bra verktyg som vi rekommenderar att du startar upp.

https://www.google.com/business/

Google Tag Manager

Google Tag Manager är ett tagghanteringssystem som låter dig enkelt uppdatera mätkoder och relaterade kodfragment, gemensamt kallade taggar på din webbplats eller mobilapp. När det lilla segmentet av Tag Manager-kod har lagts till i ditt projekt kan du säkert och enkelt distribuera analys- och mättaggkonfigurationer från ett webbaserat användargränssnitt.

När Tag Manager är installerat kommer din webbplats eller app att kunna kommunicera med Tag Manager-servrarna. Du kan sedan använda Tag Managers webbaserade användargränssnitt för att ställa in taggar och skapa utlösare som gör att din tagg aktiveras när vissa händelser inträffar och skapa variabler som kan användas för att förenkla och automatisera dina taggkonfigurationer. Helt utan inblandning av utvecklare.

https://tagmanager.google.com/

Ahrefs – externt SEO-verktyg

Ahrefs är det största och mest kompletta SEO-verktyget för att optimera din hemsida. Du kan använda verktyget gratis för din egna hemsida om du verifierar ditt projekt via Google Search Console.

https://ahrefs.com/sv

SEO

SEO står för Search Engine Optimization och kallas på svenska för sökmotoroptimering eller sökoptimering. Det är vad som ofta krävs för att förtjäna att hamna högt upp i Googles sökresulatat som vi pratade om ovan. Det är alltså inte annonser som du köper utan det är tack vare ditt innehåll på sidan som du kommer högt på resultatsidan.

Det kallas också att komma högt organiskt eller högt i det organiska sökresultatet, medan annonserna är det köpta sökresultatet. Din hemsida har grundförutsättningarna för SEO. Vill du komplettera med fördjupning i SEO hjälper vi dig gärna. Prata med Hasan eller Sofia.