Lokal SEO-marknadsföring

Människor vid disk_1000x667px.jpg

Optimera hemsidan för lokala affärer

Vad är lokal SEO-marknadsföring? Jo det handlar om att se till att du syns för personer som söker den typ av tjänster och produkter du erbjuder, i ditt område – eller ett närliggande område. Många vill ha en lokal leverantör som de skulle kunna titta förbi och hälsa på om de ville, även om det sällan sker, det kanske känns lite tryggt att ha nära till den man köper något av.

Därför är det en hel del personer som lägger till ett område, en ort eller en stad i sin sökfras. Där finns stora möjligheter att synas högre än i bredare sökningar, det gör ju också att du visar att du är just den typ av leverantör som personen söker. 

För att arbeta effektivt med lokal SEO-marknadsföring och optimera hemsidan för lokala affärer gäller det inte bara att vara tydlig med vart du som leverantör finns. Det gäller att tala om för Google att du kan leverera tjänster till områdena i fråga. Det gör du dels genom att använda Googles platstjänster men också genom att skriva landningssidor som handlar om dig som lokal leverantör.

Optimera hemsidan för lokala affärer
– bli synlig för fler

Lokal SEO-marknadsföring – Optimera hemsidan för lokala affärer

Det kanske låter som en paradox att du kan göra dig mer synlig om du fokuserar på lokal SEO-marknadsföring och att optimera hemsidan för lokala affärer. Men det är helt sant. Genom att du blir tydlig med i vilket område du kan leverera tjänster eller produkter så kommer fler att se dig eftersom du kommer att synas högre i Googles sökresultat när folk söker på just de områdena eller orterna där du finns.

Låt oss säga att du säljer cyklar, vilket många gör, då är det svårt att hamna högt upp i Googles sökresultat när någon söker efter “cykelaffär”. Men det är få som vill cykla jättelångt när de precis har köpt sin cykel, man vill med andra ord ha en leverantör som finns nära. Vilket gör att man kanske inte söker på bara “cykelaffär” utan kanske “cykelaffär Bromma”.

I Bromma finns det garanterat färre cykelaffärer än i hela Sverige, vilket gör att det är lättare för dig med en cykelaffär i Bromma att synas när någon söker efter just det. Det fina är att det också är bättre för både dig och kunden att du syns då, eftersom kunden vill ha en cykelaffär nära sitt hem, och inte i någon annan del av Sverige, och du vill ha en kund som vill komma till just dig. Det är med andra ord en win-win!

Lokal SEO-marknadsföring på en världsmarknad

Hela världen finns till vårt förfogande när vi vill handla något idag. Det är nästan lika lätt att handla något från USA som det är att handla något från affären fyra mil bort. Då har det blivit ännu viktigare att se till att de potentiella kunder du har nära dig vet om att du finns, och att du finns typ runt hörnan, jämfört med leverantörer i ett annat land.

Så när man lockas till att vara en leverantör för hela världen kan det finnas en stor vinning i att ta ett steg tillbaka och istället bli den lokala leverantören, det kan vara skillnaden på ett företag som lyckas och ett företag som blir ett i den gigantiska mängden, och som i och med det inte syns över huvud taget. 

Vi ser fram emot att hjälpa dig lyckas med dina lokala relationer och öka de som hittar till dig.