Internetmarknadsföring

Internetmarknadsforing.jpg

Annonsera på Google

Bland de olika marknadsföringsvägar som finns på internet är annonsering på Google (Google Ads & Google Shopping) två av de mest effektiva och mätbara alternativen. Du ser exakt vad du betalat och vad du fått för detta. Därmed finns förutsättningarna för att optimera och skapa mycket god lönsamhet. 

Internetmarknadsföring på Google handlar alltså främst om att synas på Googles förstasida när sökmotorn används. En väg till denna synlighet är att köpa annonsplatser via Ads eller Shopping. Här går vi igenom vad Google Ads och Google Shopping är och vilken lönsamhet som kan förväntas. 

Vilka annonser erbjuds på Google?

På bilden nedan visas sökresultat för en person som söker med ordet ”strumpor”. Överst och till höger presenteras produkter och priser från E-butiker som länkar till just dessa produkter. Detta är Google shopping. Som E-handlare kan man alltså köpa dessa reklamplatser. 

 
 

Under Google Shopping presenteras Google Ads. Det är i detta fall de två resultaten med en grön ruta framför med ordet ”Annons”. Även dessa betalar E-handlare och andra annonsörer för att få. 

Sedan kommer sökresultatet som kan nås genom att jobba med SEO. Till skillnad mot Google Shopping och Google Ads kan inte dessa placeringar köpas utan det krävs ett mer långsiktigt SEO-arbete.  

Den primära skillnaden mellan dessa två annonsnätverk är att Google Shopping enbart är för enstaka produkter medan Ads kan användas till att marknadsföra i princip vad som helst. Det kan vara produkter i en E-butik men lika gärna landningssidor för tjänsteföretag eller den lokala frisören som vill få fler kunder.

Vad kostar det att annonsera på Google?

Oavsett vilken av dessa två annonsvägar som väljs (ofta är det lönsamt att kombinera) så betalas en avgift per klick som sker på annonsen. Det som sker är därmed att man betalar för att få in trafik på sin hemsida. 

Priset avgöras av en auktion i realtid. Du anger till Google att du exempelvis maximalt vill betala 5kr per klick som sker på din annons. Samtidigt väljer din konkurrent att sätta maxpriset på 6 kr vilket gör att konkurrenten kommer att synas på första annonsen och du på andra. Men samtidigt betalas enbart när någon verkligen klickar på annonsen. 

Hur mycket denna internetmarknadsföring kostar beror alltså helt på hur många andra som auktionerar på samma ord samt vad de är villiga att betala. Det viktiga är därför att inte jobba med samma annonser och budget hela tiden utan att försöka förbättra annonserna så fler klickar på dem utan att högre budget måste sättas. 

Är internetmarknadsföring på Google lönsamt?

Sluta gissa, analysera din internetmarknadsföring så att den är lönsam.

Sluta gissa, analysera din internetmarknadsföring så att den är lönsam.

Ja, både Ads och Google Shopping kan vara mycket lönsamt. Men allt beror på hur man optimerar annonserna, vilken budget som finns och vilken landningssida som kunderna hamnar på när de klickar på annonsen. Att köpa in trafik till en webbsida som inte är optimerad för kunden är bortkastade pengar. Det skapas trafik – men ingen konvertering. 

Med annonsering på Google ges all statistik som behövs för att annonseringen ska kunna bli lönsam. Du ser hur många besökaren du ”köpt in” till hemsidan, vilka ord de sökt på, vilka annonser de klickat på och om de köpt något i butiken. 

Genom att jobba långsiktigt med Ads och Google Shopping kan alltså mycket god lönsamhet uppnås. För de flesta E-butiker och tjänsteföretag är det lönsamt att annonsera på dessa sätt. Men allt handlar självklart om konkurrens och prisnivå. 

Varför ska jag annonsera på Google?

Då annonserna aktiveras utifrån vilka sökord som används i sökningen på Google blir annonserna riktade mot exakt rätt målgrupp. En målgrupp som generellt söker efter en viss produkt för att just köpa den. Det kan jämföras mot traditionell reklam i en dagstidning för att fördelen med denna marknadsföring tydligt ska visas. 

  • Möt kunden i köpögonblicket

En person sitter och läser en tidning på en lördagsmorgon. I tidningen är det annonser för billig falukorv i en närliggande matbutik. Personen kommer inte påverkas av reklamen då kylskåpet redan var fullt av vegetariska maträtter. Annonsen når helt fel målgrupp.

En person sitter vid sin dator och Googlar efter ”ekologiskt godis”. Chansen är stor att detta sker eftersom personen vill köpa detta. När nu annonser aktiveras möter dessa alltså en person som både är intresserad av vad som visas samt är benägen att köpa detta. Med annonsering på Google möter du kunden i köpögonblicket.

  • Tydligt mätbar internetmarknadsföring

Då det går att koppla ihop annonserna med E-butikens sortiment går det att se vilka klick som resulterat i försäljning. Därmed blir det mycket enkelt att se om en kampanj på Ads eller Google Shopping blivit lönsam. Det är inte svårare än att ställa intäkterna mot kostnaderna. I jämförelse med andra väger för internetmarknadsföring är Googles annonsnätverk överlägset gällande statistik och mätbarhet. 

  • Skapa trafik till A/B-tester

Att analysera var besökarna klickar och hur de navigerar på en webbplats ger underlag för vad som behöver ändras för att öka konverteringen. Detta kan exempelvis ske med en så kallad heatmap samt A/B-tester. 

Genom att köpa in trafik via Ads kan man alltså göra A/B-tester på olika layouter för att se hur besökarna interagerar med webbplatsen. Målet i detta test är alltså inte primärt att besökarna ska handla utan att statistiskt underlag ska samlas in för kommande förbättringar av webbplatsen.  

  • Snabb väg till toppen på Google

Google är den självklara vägen till information idag. Detta oavsett om man vill veta hur hög Kebnekaise är eller om man önskar köpa strumpor med Kalle Anka på. De flesta som använder sökmotorn väljer att klicka på någon av annonserna som finns i toppen eller någon av de tre första organiska sökträffarna. Genom att köpa annonser syns företaget (eller dess produkter) högt på Google direkt. Företaget syns där personer kommer att titta. 

Till skillnad mot det mer långsiktiga SEO ger alltså Ads direkt tillgång till de delar på Google där personer tittar och interagerar. Mycket ofta finns däremot en fördel att jobba med flera olika inriktningar inom internetmarknadsföring samtidigt för att därigenom få synergieffekter. Exempelvis kan statistik från annonsering på Google användas som underlag vid arbetet med SEO – och tvärtom.  

Vill du testa att annonsera själv rekommenderar vi att du tittar på vår Google Ads checklista

Prata internetmarknadsföring på Google med oss och du kommer garanterat bli nöjd.

De olika delarna i annonseringen på Google