Två skärmar_1500x1000px.jpg

Google sökoptimering och marknadsföring

Genom att använda Google för sökoptimering och marknadsföring kan du fånga upp kunder i precis det ögonblicket de är på jakt efter dina produkter och tjänster. 97 procent av alla svenskar googlar, det betyder att nästan alla använder kanalen, och 61 procent använder Google dagligen. Ska du lägga pengar på marknadsföring är det därför på Google du ska lägga dem. 

Vad är marknadsföring på Google?

Marknadsföring på Google kan betyda olika saker. Den direkta marknadsföringen är annonser, som precis som vilken annons som helst är något man betalar för. Det betyder att du skriver en annons och betalar sedan för att den ska synas på Google när en person söker efter de sökord och sökfraser som du har valt att betala för. Så länge du betalar för annonserna så kommer du att fortsätta att synas på de ord och fraser du betalar för. Kostnaden kan variera beroende på hur många andra som vill synas i resultatet för just de ord och fraser som är viktiga för dig och ditt företag. Kostnaden beror också på hur bra din sida är, och hur väl de synkar med de ord och fraser du vill betalar för.

Annonsering genom Google kan också resultera i att dina annonser syns på andra plattformar än Google, men vi fokuserar på Googles sökresultat just nu.

Marknadsföring i form av sökoptimering

Marknadsföring på Google kan också vara i form av sökoptimering. Det är en mer långsiktigt marknadsföring som är lite svårare att styra över. Ofta kan man höra folk prata om det organiska sökresultatet och det betalda sökresultatet. Det betalda resultatet är annonseringen som man betalar för och det organiska är det som kommer sig av att Google anser att man har en bra sida för sökningen som görs. Bakom att ha en sida som anses vara ett bra resultat för en fråga, ett sökord eller en sökfras ligger dock oftast mycket arbete. Så det är inget slumpartat som bara händer.

Sökoptimering är ett arbete man gör både på sidan och utanför sidan, on page och off page. Det arbete man gör på sidan är bland annat:

Google sökoptimering och marknadsföring
  • skapar relevanta rubriker

  • skriver bra och intressant innehåll

  • har bilder med rätt sökord

  • skriver titlar till sidorna

  • har de tekniska delarna på sidan som krävs

Off page, alltså det som påverkar hemsidan men som ligger utanför den egna hemsidan, är länkar. Din sida gynnas i sökresultatet om den anses vara så trovärdig och bra att andra sidor länkar till den. Men det är inte vilka sidor som helst som ska länka till dig, det ska vara bra sidor. Inlänkningar från icke trovärdiga sidor eller sidor som bara fungerar som länkbibliotek kan rentav vara skadliga för din sida. Så det gäller att hålla koll på vilka länkar som hänvisar till din sida.

Vi på Raqs webbyrå arbetar med Google sökoptimering och marknadsföring. Vi vet vad som krävs för att synas på nätet. Vi kan hjälpa dig med analyser, strategier och praktiskt utförande. Hör av dig till oss för ett förutsättningslöst möte. Välkommen!