SEO för hela Sverige

En SEO-kurs med många fokusområden där vi fick möjligheten att förbättra SEO:n för hela Sverige.

Under september hade vi glädjen att hålla en SEO-kurs för Svenska Institutet. SI är en stor myndighet som har många fokusområden och ett brett engagemang i olika frågor. Det är en av deras stora utmaningar, dessutom är deras målgrupp utspridd över hela världen. Hur arbetar man med SEO då?

Det fina med SEO är ju att du, tvärtemot om du annonserar, inte behöver betala för varje besökare på hemsidan. Så även om du fokuserar på en bred målgrupp och har ett brett spektra av områden som du arbetar över kan du optimera respektive sida och ha som mål att dra in många till sidan och därigenom träffa rätt några gånger.

 

Flera enheter under samma paraply

SI är indelade i flera enheter som jobbar med vitt skilda saker och de har svårt att hitta exakta sökfraser som det finns sökvolym på. Rådet till dem var att optimera respektive sida för sökfraser de anser är relevanta, även om de är breda sökfraser som förmodligen drar till sig en blandning av besökare, både ur målgruppen och helt irrelevanta besökare.

Kuriosa: Svenska Institutet talar för Sverige

SI talar även för hela Sverige genom hemsidan sweden.se och tillhörande kanaler på sociala medier, exempelvis swedense på Instagram. Det är kanaler som verkligen har en bred målgrupp och behöver väga sina ord på guldvåg.

 
SEO Sverige sweden se
 

Undvik att lägga tid på fel besökare

Om en hemsida drar till sig ett brett spektra av besökare är det dock viktigt att du på hemsidan ser till att svara på frågor som kan uppstå och göra klart vem sidan och informationen riktar sig till. Det gör att du undviker att få samtal eller förfrågningar från besökare som inte är intressanta för din organisation. Märker du att du får in frågor och förfrågningar som bara tar tid och inte ger något behöver du ändra om strukturen på sidan i fråga och göra målet och målgruppen tydligare.

 

Sweden.se har en domänstyrka (DR) som få andra hemsidor kan mäta sig med. Förtroendet för hemsidan är med andra ord otroligt högt i Googles ögon.

En auktoritet med högt förtroende

SI har dock ett utgångsläge som få har lyckan att uppleva. I egenskap av en myndighet har de dessutom ett förtroende och en auktoritet som få andra hemsidor kan mäta sig med. Det betyder att deras hemsida kommer att anses vara en säker källa och bara de fokuserar på sökfraser kommer deras hemsida att ranka bra.

Om man inte är en myndighet med högt förtroende då?

Men hur gör man om man arbetar brett och inte har förtroendet som en myndighet har? Ett alternativ är att dela upp din hemsida för att fokusera en sajt på respektive del av ditt erbjudande. Ett annat alternativ är att skapa mycket innehåll för respektive del och ha en tydlig struktur för sajten som helhet och respektive område. Effektiva internlänkningar för respektive område som guidar besökare rätt är också viktigt för att hålla isär områden och göra det enkelt för besökare att ta del av information som de är intresserade av.

 

Hur arbetar man med SEO för hela Sverige?

Kanske genom att skriva om midsommar och svenska köttbullar. Tittar vi på sökvolymer så har sökfrasen “midsommar” en otrolig mängd sökningar varje månad, och det torde vara okomplicerat och neutralt att skriva om, liksom svenska köttbullar. Eftersom SI:s uppgift är att arbeta för bilden av Sverige som land är det inte helt fel att skriva om trevliga saker som midsommar och svenska köttbullar, de utlovar till och med att de bjuder på det perfekta receptet – “Meatballs… Nom, nom! Here’s your perfect recipe. Don’t forget the lingonberries!”. Och på engelska kommer de före en hel del andra recept på nätet. Nästa onsdagsmiddag kanske du hittar på sweden.se.

374 000 människor i USA söker efter midsommar på Google varje månad. Jämfört med 112 000 som söker efter Sweden. De gillar tydligen våra svenska traditioner down under.


Föregående
Föregående

Hjälp med SEO

Nästa
Nästa

Google Analytics olagligt?