SEO Squarespace

SEO-byrå >Hemsidebloggen > SEO Squarespace

När du är på väg att bygga en ny hemsida är det kloka att ställa sig frågan hur bra och effektivt det är att arbeta med SEO i det CMS (content management system) du väljer. Vi bygger hemsidor i Squarespace och arbetar mycket med SEO i verktyget. Men vi arbetar självklart i de flesta CMS och har erfarenhet av olika hemsideverktyg. Baserat på vår erfarenhet står sig SEO i Squarespace otroligt bra jämfört med andra CMS.

Vi kan absolut vara partiska, men vi ser också på den data och de resultat vår egen hemsida och andra hemsidor vi byggt att arbeta med SEO i Squarespace är effektivt, kraftfullt och enkelt.

Observera att det som beskrivs nedan är en del av det som påverkar synligheten och den liten del i det arbete som ingår när vi pratar SEO. Det är endast det som rör innehållet och som du som användare och administratör av en hemsida enkelt kan justera själv.

Allt är inbyggt i Squarespace

Först och främst bör nämnas att allt du behöver för att arbeta effektivt med SEO finns inbyggt i Squarespace från början. Du behöver inte lägga till några tillägg eller plugins för att du ska kunna påverka din synlighet.

Du har möjlighet att skriva en SEO-titel och en metabeskrivning för respektive sida på sajten. SEO-titeln kan vara en annan än sidtiteln, navigationstiteln och huvudrubriken. Alla element är skilda från varandra, vilket gör att du har möjlighet att använda synonymer och särskilja dem för att öka engagemanget hos besökaren. SEO-titeln kommer dock att hämtas från sidtiteln om du inte skriver en specifik SEO-titel.

Allmänna inställningar i Squarespace

SEO-texter i Squarespace

Huvudrubrik i Squarespace

SEO för enskilda sidor

För varje sida på en sajt vill du ha en titel, en metabeskrivning, en huvudrubrik, flera underrubriker och mycket bra innehåll. Allt fokuserat på att öka synligheten för en eller flera närliggande sökfraser. Innehållet på en sida justerar du genom att lägga till block i sektionerna på en sida, du kan läsa mer om hur du hanterar innehållet på din Squarespace-sida här.

Titel och beskrivning hittar du genom att klicka på kugghjulet som finns till höger om sidan i menyn när du har loggat in i Squarespace. På fliken SEO kan du sedan lägga till den titel du vill att sidan ska ha, alltså den rubrik som du vill ska synas i Googles sökresultat.

Fliken SEO för en enskild sida.

 

Sidmenyn i inloggat läge i Squarespace.

SEO i Squarespace för hela sajten

I det här fallet är “Raqs mall” sidans site title.

Den enda sidan som det beskrivna ovan inte funkar för är förstasidan. Förstasidan fungerar lite annorlunda för att det som ställs in för den sidan också fungerar som övergripande SEO för hela sajten.

Vanligtvis används “site title”, sajttitel som en slags avsändare i Googles sökresultat. Site title ställs in i sidhuvudet och är det som syns istället för logga om man väljer att inte lägga in en logga eller bild. Du hittar inställningen genom att klicka på “EDIT SITE HEADER” i redigeringsläge och sedan välja fliken “Site title & logo”.

Alternativ site title

Du kan välja att ha en annan text som avsändare istället för site title, du bör dock vara medveten om att om det är något helt annat kan Google i många fall välja att ta sidans site title som avsändare ändå, därför att det är viktigt för Google att direkt visa vem avsändaren bakom sökresultatet/länken är.

Vill du skriva i en annan site title hittar du den möjligheten genom att klicka på “Settings” i Squarespace administratörsmeny som har “Website” högst upp. Scrolla sedan ner i menyn till “SEO Appearance”. Istället för “%s” kan du där skriva det du vill ska synas i Googles sökresultat istället för din sajttitel, men som sagt Google kan komma att välja bort det du skriver så vi rekommenderar att du använder din site title och anpassar den för att passa som en del i rubriken på Google.

 

Justeringar för hur SEO-titlar ska presenteras för sidor och inlägg.

 

Fler inställningar för SEO Appearance

När du ändå har hittat till fliken SEO Appearance kan du passa på att justera den lite mer. Som grundinställning används ─ som avskiljare mellan site title respektive sidtitel och “item title” (som kan vara produkter, event eller liknande). Eftersom det egentligen inte är antal tecken som räknas utan antal pixlar innan en rubrik klipps i Googles sökresultat rekommenderar vi att du ändrar ─ till | som inte använder lika många pixlar som den bredare avskiljaren. Klicka på spara i det övre vänstra hörnet och gå tillbaka till att justera och optimera enskilda sidor.

 

SEO – rena grekiskan?

Är det här med SEO något som känns som helt främmande och oerhört jobbigt för dig? Du kan alltid höra av dig till oss på Raqs så hjälper vi dig istället. Eller så kan du ladda mer vår guide till hur du arbetar med SEO, SEO-trappan, och steg för steg lära dig hur du ska för för att synas bättre.


Föregående
Föregående

Leads - få fler förfrågningar

Nästa
Nästa

Rankingfaktorer för Google SEO – Topp 10