Google Ads checklista – hamna först på Google

Att börja annonsera på Google Ads och hamna högst på Google är väldigt enkelt att komma igång med. Ta det vidare därifrån till att det blir en lönsam annonsering som inte tar någon tid av dig är betydligt mer utmanande. 

I det stora hela handlar det om följande tre saker som du behöver göra:

  • Analysera

  • Genomföra 

  • Justera

Här får du en steg för steg checklista av en Google-certifierad seo-byrå som du kan använda som grund när du ska annonsera på Google Ads. Oavsett om du sitter i Stockholm, Sundbyberg eller Uppsala.

Mål och syfte med Google Ads annonseringen

Definiera anledningen till varför du vill annonsera på Google. Säljer du saker behöver du hitta några produkter i ditt sortiment som är lönsamma och som kan användas som inkastare. Säljer du tjänster kan ett mål vara att få lämna offert, att du ska få göra hembesök eller att besökaren ska komma på en workshop som ni anordnar. Möjligheterna med att annonsera på Google är stora.

Steg för steg till för konfigurering av Google Ads

Sätt upp en kampanjstruktur

Kampanjstruktur Google Ads

Exempel på kampanjstruktur i Google Ads.

Det bästa rådet vi kan ge är att hålla det oerhört enkelt till en början. Gör en kampanj där du fokuserar enbart på Googles sökfält. Ställ in budget, språk och konverteringsmål. Att sätta spårning på sin kampanj är oerhört viktigt då du kan använda den informationen till att se vad som fungerar och inte för dig. 
Display, shopping och youtube kräver ytterligare inställningar som du kan ta i ett senare skede. 

Gruppera dina annonser och hitta relevanta sökord

Google använder relevans som ett kriterium när din annons ska visas och vilken position den får. Lägg till endast EN sökfras per annonsgrupp och skapa tre annonser som har olika budskap.

För att inte dränera din budget bör du fokusera på sökord som indikerar att personen är nära ett köpbeslut. Istället för att köpa sökordet ”bergvärme” kan du köpa sökfrasen ”Bergvärmeinstallatör Stockholm”. Använd Googles gratisverktyg sökordsplaneraren för att testa olika fraser. Använd Modifierad Bred Matchning med hjälp av + framför dina sökord eller exakt match. Undvik generella söktermer. 

Skicka besökaren till en relevant landningssida

När någon klickar på din annons ska personen hamna direkt på en landningssida som är relevant för sökningen. Undvik att skicka personen till startsidan då varje extra klick minskar personens tålamod. Den sida du skickar dem till ska innehålla den information som din besökare letar efter och gärna en Call To Action, det vill säga vad du vill att besökaren ska göra när den kommit till din hemsida.

Samla data och ändra inställningar regelbundet

När du samlat tillräckligt många klick och konverteringar kan du börja mäta vad som fungerar och till vilken kostnad du lyckas få konverteringar. Ta bort de annonser som inte fungerar och justera vilka sökord du annonserar på och fortsätt justera landningssidorna som besökarna hamnar på för att öka antalet konverteringar.

Lyckas du med ovanstående är du nära svaret på hur man blir rik. Lycka till!

Hinner du inte själv med Google Ads?

När du tar hjälp av oss får du en digital webbyrå som är:

  1. Certifierad i Google Ads

  2. Duktig på data och människor

  3. Ett bollplank för din digitala strategi.

Inte bara en Google Ads-certifierad webbyrå i Stockholm

Vi hjälper dig med hela din digitala strategi för att synas högst i sökresultatet. Bland våra tjänster hittar du SEO, landningssidor och helt nya säljande hemsidor som kan lyfta din verksamhet till högre höjder. Ta hjälp av en Google-certifierad webbyrå när du vill ha riktiga resultat och fler kunder.

Hamna först på Google – snabbt

Ps: Kostnaden för att ta hjälp av oss betalar ofta tillbaka sig efter bara 2 månader i form av nya kunder.